جامعه اگر جامعه جاهل باشد می‌شود باطل را به صورت حق نشان داد. کاری که معاویه کرد، طبق نقل ابوریحان بیرونی و دیگر بزرگان، معاویه از راه انتشار تفکر بت‌فروشی درآمد سنگینی را به دست آورد.

مبارزه با فرهنگ نفاق با سلاح عاشورا

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی قدس آنلاین، رهبر معظم انقلاب اسلامی معتقدند که شیعه، عاشورا را با همه وجود نگه داشته و در طول قرن‌های متمادی، یاد امام حسین(ع)، نام امام حسین(ع)، تربت امام حسین(ع)، عزای امام حسین(ع) هرگز از بین مردم پیرو اهل‌بیت(ع) خارج نشد. مخالفت‌های بسیار زیادی در طول زمان به شکل‌های مختلف انجام دادند، ولی شیعه، عاشورا را زنده نگه داشته و باید نگه دارد.

رهبر انقلاب با طرح این مسئله که برخی می‌گویند چرا ماتم و گریه و اشک را در بین مردم رواج می‌دهید، پاسخ می‌دهند: این ماتم و اشک برای ماتم و اشک نیست، برای ارزش‌هاست. آنچه پشت سر این عزاداری‌ها وجود دارد، عزیزترین گنجینه‌های بشریت است یعنی همان ارزشهای معنویِ الهی. امت اسلام اگر نام و یاد حسین(ع) را زنده نگه دارد و آن را الگو قرار بدهد، از همه موانع و مشکلات عبور خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید می‌کنند: البته گویندگان، وعاظ، مداحان، سرایندگان، همه باید توجه داشته باشند که این یک حقیقت عزیز است؛ با آن نباید بازی کرد؛ حقایق ماجرای عاشورا را نباید بازیچه قرار داد. هر کسی یک چیزی به آن اضافه بکند، خرافه‌ای را به آن وصل بکند، کارهای غیرمعقول را به نام عزاداری انجام بدهد، این‌ها نباید باشد؛ اینها طرفداری از امام حسین(ع) نیست. مجالس ما؛ مجالس حسینی، یعنی مجالس ضد ظلم، مجالس ضد سلطه، مجالس ضد شمرها و یزیدها و ابن‌زیادهای زمان موجود، زمان حاضر، معنایش این است. این استمرار ماجرای امام حسین(ع) است.

  ضرورت پاسخ دادن به شبهات
در همین زمینه آیت‌الله سیستانی در پیامی خطاب به مبلغان ماه محرم گفت: سخنران مجالس حسینی باید سطح فکری مخاطب را در نظر بگیرد و در پاسخ دادن به شبهات نیز با آگاهی وارد این عرصه شود.

حجت الاسلام «سید مرتضی کشمیری» نماینده آیت الله سیستانی و رئیس مرکز امام علی(ع) لندن در اجلاس سالانه علما و ائمه جماعات و مبلغان انگلستان خطاب به مبلغان و علما و ائمه جماعات  به توصیه های آیت الله سیستانی اشاره کرد و گفت: مأموریت و مسئولیت شما در عصر کنونی بسیار سنگین است؛ چراکه امروز پرچمداران گمراهی و تاریکی افکار و پیام‌های مسموم و ضد اسلام خود را در پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و مجازی منتشر کرده‌اند و ما و شما وظیفه داریم با قدرت در برابر این شبهات بایستیم و با روش‌های علمی و دقیق و با استناد به قرآن و سنت و استفاده از مناظرات معصومین (ع) به آن پاسخ دهیم. وی با اشاره به توصیه‌های دیگر آیت‌الله سیستانی درباره ضرورت اهتمام به حفظ دین و جایگاه منبر حسینی، افزود: نکته اول درباره نقش منبر حسینی در ایام محرم است. رسالت منبر علاوه بر ذکر مصیبت‌های اهل بیت(ع)، نشر دین و تحکیم دین در جان و روح مسلمانان و بیان معارف قرآنی و دفع شبهات با ادله محکم و قانع کننده و تربیت نفوس بر اساس تقوا و ارزش‌های برتر است و این همان جایگاه و مأموریتی است که خداوند عزوجل بر عهده پیامبرش(ص) گذاشت.

هدف والای قیام اصلاحی سیدالشهدا(ع) نیز حفظ دین و تحکیم آن در برابر سیره و روش ضد اسلامی اموی بود و اگر فداکاری عظیم امام حسین(ع) در آن شرایط سخت نبود، اثری از اسلام باقی نمی‌ماند. امروز نیز منبر حسینی امتداد قیام امام حسین(ع) و عاشوراست.

موضوع دیگر نیز بحث ایستادگی در برابر شبهات ضد دینی و دفاع از معارف اصیل و ارزش‌های اخلاقی در برابر این شبهات است؛ که البته نیاز به مقدماتی از جمله تخصص سخنران و شناخت شبهه، شناخت اقتضای مجلس،  شرایط مخاطب و سرانجام استفاده از منابع معتبر علمی دارد. 

 تبیین جایگاه حق و باطل
آیت‌الله جوادی آملی نیز همزمان با ماه عزای سید و سالار شهیدان در پیامی به تبیین رسالت حسینیه‌ها، عباسیه‌ها، اباالفضلیه‌ها و دیگر اماکن مقدس اینچنینی پرداخت. این مرجع تقلید اظهار داشت: مسئولیت اساسی‌ این مکان‌های مقدس، تبیین حق و آثار پُر برکت عدل، تبیین باطل و آثار مشئوم ظلم است و کسانی که در عباسیه‌ها، اباالفضلیه‌ها و حسینیه‌ها تلاش و کوشش می‌کنند، باید نموداری از حق و نموداری از عدل باشد. وی خاطرنشان کرد: وجود مبارک حسین بن علی(ع) در برابر پیشنهاد بیعت که از طرف شام به مدینه فرستاده شد این چنین اعلام موضع کرد که «إِنَّا أَهْلُ بَیتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَةِ... وَ مِثْلِی لَا یبَایعُ بِمِثْلِهِ»؛ دودمان خود را، خاندان وحی و امامت و رسالت را معرفی کرد، دودمان ننگین اموی را تشریح کرد، بعد فرمود:«مِثْلِی لَا یبَایعُ لِمِثْلِهِ»؛ کسی که مثل من فکر می‌کند با کسی که مثل یزید می‌اندیشد، بیعت نمی‌کند؛ یعنی جریان شخص مطرح نیست، قضیه شخصیه نیست، قضیه خارجیه نیست، قضیه حقیقیه است. جریان سیدالشُهدا(ع)، جریان مبارزه حق علیه باطل و عدل علیه ظلم بود.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه عصاره حکومت اموی بر اساس جاهلیت بود، افزود: جامعه اگر جامعه جاهل باشد می‌شود باطل را به صورت حق نشان داد. کاری که معاویه کرد، طبق نقل ابوریحان بیرونی و دیگر بزرگان این بود؛ بعد از موفقیت ظاهری جنگ صفین و مانند آن و شهادت علی بن ابی‌طالب(ع) و استقرار حکومت باطل شام، کاری که معاویه کرد، این بود پیروزی‌هایی که در غرب دیار اسلامی نصیب اینها می‌شد، آن‌ها بت‌پرست بودند، بت‌های زرّین آن قسمت را مرصّع می‌کرد و مزین می‌کرد و با کشتی به هند می‌فرستاد و از راه فروش بت و انتشار تفکر بت‌فروشی درآمد سنگینی را به دست آورد. کسی که با بت‌فروشی در انتشار این تفکر، درآمد فراوانی به دست می‌آورد، این داعیه اسلام دارد، داعیه خلافت مسلمین دارد، داعیه حقانیت دارد. این است که وجود مبارک حسین بن علی(ع) فرمود مگر نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود؟ بنابراین دستگاه شام اوّلین کاری که کرد یک شبیخون فرهنگی یا تهاجم فرهنگی در جوان‌ها و مانند آن‌ها ایجاد کرد که حق را باطل و باطل را حق نشان دادند و حکومت انسان فریبکار فاسد را به عنوان دین ارائه کردند و اگر کسی مخالف حکومت یزید بود، او را به عنوان مرتد معرفی می‌کردند و مهدورالدّم. بنابراین آنچه از حسینیه‌ها و عزاداران متوقّع است آن است که اینها حسینی فکر کنند، عباسی بیندیشند، زینبی قیام بکنند و به هر حال اهل بیتی باشند.

 عاشورا ؛ شوک به جان های غفلت زده
 آیت الله مدرسی از مراجع تقلید نیز در پیامی به مناسبت ماه محرم توصیه‌های مهمی را به عزاداران حسینی بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه خطرناک‌ترین امر این است که با گذشت زمان «نفاق» به فرهنگی نهادینه در نهاد مردم تبدیل شود، گفت: عاشورا، در گذر تاریخ همواره چون یک شوک تازه، جان‌های به خواب رفته در ژرفنای غفلت بلکه جان‌های خفته در تودرتوی نفاق را بیدار کرده و امواج پی در پی مملو از بهانه‌جویی‌های نفاق‌آمیز و توجیه‌های برآمده از خمودگی را رسوا ساخته است.

از همین روست که خطیبان و سخنوران در طول تاریخ تشیع همواره بر نقاط عطف تاریخی سیره سید الشهدا(ع) تکیه کرده و این برهه‌های حساس از سیره ایشان را روایت می‌کنند، اینکه امام حسین(ع) چگونه والی بنی امیه در مدینه را مخاطب قرار داده فرمودند: «یزید مردی فاسق و شرابخوار است. او قاتل نفس حرام و کسی است که افراد پاک و با حرمت را می‌کشد و فسق و فجور خود را آشکارا مرتکب می‌شود، و چون منی با چون اویی بیعت نمی‌کند».

ازهمین رو یک خطیب حسینی همواره نمونه‌هایی از تجربه‌های روزمره جوامع، به ویژه جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند و برای ارتقایش تلاش می‌کند را برمی‌گیرد، تا تاریخ، به مثابه دانشی فقط برای گذران وقت و تفریح نباشد، بلکه به انقلابی درونی و انگیزه‌ای بزرگ برای ادامه زندگی شرافتمندانه تبدیل شود.

آیت‌الله مدرسی با بیان اینکه امروز نفاق دیگر مسئله‌ای شخصی نیست، بلکه فرهنگی مملو از مغالطه و بهانه‌جویی و توجیه‌گری است گفت: اگر روایتگر عاشورا - چه خطیب و چه شاعر و مداح - بتواند در روایتگری خود از سیره امام حسین(ع) به آیات قرآن کریم از آیات جهاد و شهادت گرفته تا آیات صبر و استقامت و حتی آیات اخلاقی که در واقعه عاشورا نمود یافته‌اند، استناد کند، بی‌گمان سخنش رساتر و با غنای بیشتری به مخاطب خواهد رسید و این سخن بی‌شک بهتر می‌تواند فرهنگ توجیه‌گری را به چالش کشد.

این مرجع تقلید افزود: بیان وجوه شباهت شرایطی که نهضت حسینی در آن شکل گرفت با شرایط امروزی یکی دیگر از این اقدامات است. چرا که، شاید نام‌ها امروز تغییر کرده باشند اما گوهر حوادث امروز و روزگاری که نهضت امام حسین(ع) در آن شکل گرفت، یکی است. اما در مرحله بعد باید وظیفه‌مان نسبت به شرایط تبیین شود، وظیفه‌ای که شاید فقط نسخه‌ای کهنه از شرایط دوره نهضت حسینی به نظر آید، اما از جنبه محتوایی تفاوتی با عصر حاضر ندارد.

بی‌شک قیام امام حسین(ع) علیه طغیان و شرک و ظلم، الگویی والا برای هر قیام و انقلابی است. در واقع در صورت یادآوری ابعاد و بزرگی این قیام، هیچ کس نمی‌تواند از مسئولیت خود در این زمینه شانه خالی کند.

 عاشورا؛ بهترین تبلیغ برای تشیّع
یکی از مراجع تقلید نجف اشرف نیز خواستار غنیمت شمردن فرصت ماه محرم شد و تأکید کرد که این ماه، بهار شیعیان است. 

آیت الله سید محمد سعید حکیم در دیدار مسئولان هیئت‌های عزاداری و شاعران و مداحان اهل‌بیت(ع) گفت: شعرا و مداحان باید به سیره معصومین(ع) تمسک جویند و آن‌ها را الگوی خود قرار دهند و نهضت حسینی را با امور دیگر که ربطی به این نهضت و ماه حزن و اندوه ندارد، آمیخته نکنند.

وی تصریح کرد: جهانیان به برکت برگزاری مجالس اباعبدالله الحسین(ع) که از سوی معصومین(ع) ترسیم شده، با مذهب تشیع آشنا شده‌اند.

 وی افزود: مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) ویارانشان بسیار بزرگ است و حضرت رسول اکرم(ص) در حق آنان گریه کرد و اهل بیت(ع) که خود مانند کشتی حضرت نوح، مایه نجات امت هستند، بر گریه بر امام حسین(ع) سفارش کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.