دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: علی رغم دستور معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی مبنی بر واگذاری ارز نیمایی به ایرلاین‌ها، بانک های عامل از اجرای آن طفره می روند.

شیطنت پتروشیمی ها برای فروش ارز در سامانه نیما

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مقصود اسعدی سامانی درباره کاهش نرخ بلیت هواپیما در مهرماه گفت: نرخ‌گذاری بلیت هواپیما تابع نرخ ارز است و اگر ارز کاهش نیابد، قیمت بلیت هواپیمانیز کاهش نخواهد یافت.

وی افزود: دولت تصویب کرده تا نرخ ارز شرکت‌های هواپیمایی بر اساس نرخ سامانه «نیما» باشد. ماه گذشته شرکت‌های هواپیمایی طی درخواستی از وزیر راه و شهرسازی، خواهان تخصیص ارز بر اساس نرخ سامانه «نیما» به ایرلاین‌ها بودند و وزیر راه نیز طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، درخواست آنها را مطرح کرد که معاون اول رئیس جمهور بر اساس درخواست وزیر راه و شهرسازی، به بانک مرکزی دستور داد تا ارز مورد نیاز بخش حمل و نقل در همه شقوق آن از جمله حمل و نقل هوایی بر اساس نرخ سامانه «نیما» باشد اما متاسفانه ارز نیمایی تاکنون تعلق نگرفته است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ ارز تخصیصی به ایرلاین‌ها بر اساس سامانه «نیما» نیست، گفت: بانک‌ها چندان مایل نیستند دستورالعمل معاون اول رئیس‌جمهور اجرایی شود و به بهانه‌های مختلف از جمله اینکه باید از سازمان هواپیمایی کشوری معرفی‌نامه بیاورند، اجرای آن را به تعویق انداخته‌اند.

شیطنت پتروشیمی ها برای فروش ارز در سامانه نیما 

وی ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی و مانند آنها که قرار است در سامانه «نیما» ارز عرضه کنند، بر اساس دستورالعمل این سامانه تا ساعت ۱۶ می‌توانند ارز دریافتی خود را در این سامانه به فروش برسانند ولی عملاً تا این ساعت اجرای آن را به تعویق می‌اندازند تا درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای خرید ارز از سامانه «نیما» بی‌پاسخ بماند. بارها ایرلاین‌ها درخواست خود را در سامانه «نیما» اعلام و حتی مبلغ ریالی آن را هم واریز کرده‌اند اما ارز مورد نیاز تعلق نگرفته است.

به گفته اسعدی سامانی، دولت باید برای بهبود سازوکار عرضه و فروش ارز در سامانه نیما راهکاری بیاندیشد. شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند از این سامانه ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.

مشکل ایران ایر شدیدتر است

وی درباره ایرلاین‌های دولتی نیز گفت: بر اساس قوانین، هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) نمی‌تواند از بازار آزاد ارز تهیه کند. از سوی دیگر، ارز دولتی به بخش حمل و نقل تعلق نمی‌گیرد و فقط به کالاهای اساسی اختصاص دارد. اگر ایرلاین‌های غیردولتی به سختی ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند، هما اجازه انجام چنین کاری را ندارد در نتیجه مشکل ایران‌ایر از بقیه ایرلاین‌ها شدیدتر است.

بدهی ۱۶ میلیون دلاری شرکت های هواپیمایی به فرودگاه نجف

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه به دلیل مشکل ایرلاین‌ها در تهیه ارز، پرداخت بدهی‌های خود به فرودگاه‌های خارجی از جمله فرودگاه نجف را به تعویق انداخته‌اند، افزود: ایرلاین‌های ایرانی ۱۶ میلیون دلار به فرودگاه نجف بدهی دارند که اگر تسویه نشود، امکان انجام پروازهای اربعین به این فرودگاه وجود ندارد و ممکن است لغو شود.

اسعدی سامانی ادامه داد: از رقم مذکور، ۶ تا ۷ میلیون دلار  مربوط به بدهی ایران ایر به فرودگاه نجف است.

برخی سایت ها، بلیت را با ربات می خرند، گرانتر می فروشند

وی درباره ادعای ایران‌ایر مبنی بر فروش گرانتر بلیت هواپیما در سایت‌های فروش آنلاین بلیت گفت: برخی سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما از طریق ربات به سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی و بخش ای‌بوکینگ آنها وارد شده و صندلی‌ها را به قیمت مندرج در سایت ایرلاین‌ها، خریداری کرده و به قیمت بالاتری در سایت خود به فروش می‌رسانند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: مردم نیز به آرم و لوگوی ایرلاین مربوطه که در سایت فروش درج شده، اعتماد و با همان قیمت سایت‌ها خریداری می‌کنند.

اسعدی سامانی تأکید کرد: سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما کارکرد دوگانه دارند؛ از طرفی به افزایش فروش ایرلاین‌ها کمک می‌کنند اما از سوی دیگر نرخ‌ها را دستکاری کرده و باعث زیان مردم می‌شوند. برخی نرخ‌هایی که سایت‌های فروش آنلاین بلیت ارائه می‌کنند، قیمت شرکت‌ها نیست؛ از مردم می‌خواهیم تا از سایت‌های اصلی ایرلاین‌ها بلیت خریداری کنند.

وی درباره تعیین قیمت بلیت پروازهای اربعین تصریح کرد: در سال جاری مانند اربعین سال گذشته برای پروازها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تصمیماتی اخذ شده است که این هفته اعلام خواهد شد.

این فعال صنفی صنعت حمل و نقل هوایی ادامه داد: نرخ‌ها در انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی به تصویب رسیده و باید به تائید مدیران شرکت‌ها برسد.

اسعدی سامانی درباره قیمت امسال گفت: سقف نرخ بلیت پروازهای اربعین امسال از سال گذشته بالاتر است. پارسال قیمت بلیت، با نرخ ارز ۳۸۰۰ تومان محاسبه شد و امسال قرار است با نرخ ارز سامانه «نیما» که حدود ۸۰۰۰ تومان است، پروازهای اربعین نرخ‌گذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش بلیت پروازهای اربعین در سال جاری، افزایش خدمات فرودگاهی در عراق است چون امسال فرودگاه‌های عراق از وزارت حمل و نقل این کشور منفک شده و به زیرمجموعه نخست‌وزیری عراق ملحق شده‌اند که این نهاد، نرخ خدمات فرودگاهی را افزایش داده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.