نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: وابستگی خودروهای تولید داخل به ارز متغییر است اما به طور میانگین این وابستگی از ۲۰ الی ۲۵ درصد بیشتر نیست.

وابستگی خودروهای تولید داخل به ارز فقط ۲۵ درصد است/ به حذف سقف قیمت محصولات پتروشیمی در بورس معترضیم

حمید گرمابی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: وابستگی خودروهای تولید داخل به ارز متغییر است اما به طور میانگین این وابستگی از ۲۰ الی ۲۵ درصد بیشتر نیست.

وی افزود: میزان این وابستگی در خودرویی مثل پراید بیشتر از ۱۰ درصد نیز نمی باشد. اما اذعان خودروسازان این است که قطعه‌سازان مواد اولیه را با قیمت های بالایی تامین می کنند  که  باعث شده است در قیمت تمام شده خودروهای داخلی  تاثیر گذار باشد.

عضو کمیسیون صنایع  و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو باید برداشته شود، تصریح کرد: یک نوع بی ثباتی در بازار ایجاد شده است و از این رو  چون خودروسازان نمی دانند که قطعات و لوازم را با چه قیمتی در بازار می توانند تهیه کنند تقاضا دارند که قیمت خودرو  افزایش پیدا کند از طرفی آنها ادعا دارند که  هزینه سربار آنها بسیار بالا می باشد و در سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده اند و نیرو های مازاد زیادی دارند که در یک قلم شرکت سایپا ادعا دارد بیش از ۱۱ هزار نفر نیروی مازاد و ایران خودرو نیز ادعا دارد که تعداد نیروهای مازاد آنها بیشتر از سایپا می باشد که همه این ها بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر گذار می باشد.

گرمابی همچنین افزود: یک سری تخلفاتی در پتروشیمی ها در برگرداندن ارز به بازار صورت گرفته است که با نظارت ها و هشدار های انجام شده کاهش پیدا کرده اند زیرا آنها مواد اولیه را با ارز دولتی خرید می کردند اما پس از فروش محصولات خود در بازگرداندن ارز به بازار ثانویه تعلل و تاخیر می کردند.

نائب رئیس کمیته پتروشیمی مجلس اظهار داشت: از این هفته سقف قیمت محصولات پتروشیمی در بورس نیز برداشته می شود که مورد انتقاد مجلس می باشد و پس از تعطیلات مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.   زیرا اگرچه برخی ادعا دارند که این رویه باعث خواهد شد دست دلالان در عرضه  محصولات پتروشیمی  در بازار قطع خواهد شد اما به زعم نمایندگان این حذف سقف قیمتی سبب می شود که افرادی که بیشترین قیمت را ارائه کنند محصولات را خریداری و باهرقیمتی که تمایل داشتند در بازار عرضه کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.