سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان باید در مهلت قانونی خود اجرایی شود، گفت: قانونی که تصویب شده مربوط به کسانی است که بازنشسته شده‌اند؛ یعنی مراحل اداری بازنشستگی آنها انجام شده و الان می‌خواهند دوباره به کار برگردند؛ اگر کسی در حال خدمت است ولو اینکه سن بازنشستگی‌اش نیز گذشته باشد ولی به موجب قوانین دیگر هنوز بازنشسته نشده، این قانون شامل حال او نیست.

شورای نگهبان به مصادیق قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان ورود نمی‌کند/ طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی با ایراد مواجه شد

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اعلام تایید قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان از سوی شورای نگهبان، گفت: طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان پیش از این به دلیل ایرادی که در یکی از بندهای آن بود برای رفع ابهام به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و درنهایت پس از رفع ایرادات از سوی مجلس به تایید شورای نگهبان رسید.

کدخدایی با تاکید به اجرایی شدن این قانون در مهلت قانونی خود، افزود: این مصوبه باید از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور ابلاغ شود و در ظرف زمانی دو ماهه باید مشمولان قانون از سمت خود برکنار شوند. البته این مصوبه نسبت به مقامات رسمی همچوننمایندگان مجلس، وزرا و معاونین رئیس جمهور استثنا قائل شده است.

وی همچنین از تایید طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس خبر داد و گفت: طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس نیز و طرح دائمی شدن قانون استخدامی شدن نیروی انتظامی نیز بررسی شد و مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به تشریح برخی مصوبات مجلس که با ایراد این شورا مواجه شده اند پرداخت و اظهار داشت: طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ایراداتی مواجه شد که از جمله آنها مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی و عدم پیش بینی بار مالی است؛ لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی نیز در مرحله اول با ایرادات شکلی مواجه شد که نظرات قوه قضاییه لحاظ نشده است اما مجلس اسنادی را ارائه کرد که نظرات رئیس قوه قضاییه نیز دریافت شده لذا شورا وارد بررسی شد و این مصوبه در چهار بند با ایراداتی مواجه و به مجلس ارجاع شد.

کدخدایی همچنین از بررسی طرح اصلاح قانون صدور چک خبر داد و گفت: این طرح نیز با ایراداتی مواجه شد؛ از جمله اینکه در ماده ۴ طرح و در خصوص بررسی حساب ها  نسبت به حسابی که ملک شخص صاحب حساب نباشد و یا اینکه صاحب حساب اذن در تادیه نداشته باشد، خلاف موازین شرع شناخته شد.

اگر کسی خود را شایسته نمی‌داند، بهتر است کناره گیری کند

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتقاداتی که برخی از نمایندگان فراکسیون امید مجلس نسبت به نظارت استصوابی شورای نگهبان دارند، تصریح کرد: شورای نگهبان از نقد و انتقاد و نصیحت به خیر نه ضرر کرده و نه ناراحت است و استقبال هم می کند که اگر ایرادی وجود دارد گفته شود. در این نقد و انتقادات، ارائه نظرات باید به صورت صحیح و واقعی باشد تا اعتبار خود گوینده را زیر سؤال نبرد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان شرایط حداقلی را درنظر می گیرد و ملاکی برای تعیین شایستگی ندارد، اگر کسی خود را شایسته نمی داند بهتر است خود را در معرض بررسی قرار نداده و کناره گیری کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان شامل چه اشخاصی می شود، تصریح کرد: اجرای قانون و مصادیق آنرا نباید از شورای نگهبان بپرسید. این موضوع را باید از مجلس و دولت پرسید و شورای نگهبان به صورت مصداقی به موضوع ورود نمی کند.

کدخدایی همچنین در ادامه همین موضوع و در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی افراد سعی دارند با ترفندهایی از اجرای این قانون فرار کنند، ادامه داد: نسبت به هر قانونی ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد و این همیشه وجود دارد که قانون چطور اجرا شود که به اهدافش برسد؛ راهکار مسئله این است که تا حد ممکن قانون را شفاف تدوین و در مرحله اجرا نیز بدون تبعیض اجرا کنیم.

وی  در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی افراد هنوز بازنشسته نشده اند اما برخی دیگر علی رغم بازنشستگی دوباره به کار گرفته می شوند، گفت: قانونی که تصویب شده مربوط به کسانی است که بازنشسته شده اند؛ یعنی مراحل اداری بازنشستگی آنها انجام شده و الان می خواهند دوباره به کار برگردند؛ اگر کسی در حال خدمت است ولو اینکه سن بازنشستگی اش نیز گذشته باشد ولی به موجب قوانین دیگر هنوز بازنشسته نشده و در صندوق بازنشستگی وارد نشده و رابطه استخدامی اش قطع نشده، این قانون شامل حال او نیست.

امکان نظارت بر انتخابات شوراهای شهر منتفی است​

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره مفاسد و مشکلات برخی شوراهای شهر و درخواست برخی نمایندگان مجلس مبنی بر سپردن نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان، افزود:  شورای نگهبان نه نسبت به انتخاب شوراها ادعا دارد و نه امکانات لازم را در اختیار دارد لذا امکان نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای شهر منتفی است.

کدخدایی در پاسخ به آخرین سوال مبنی بر موضوع اعمال معافیت های مالیاتی در مصوبات مجلس و مغایرت آن با سیاست های اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: تشخیص این گونه مسائل برعهده مجلس و دولت محترم است و شورای نگهبان در مقام تشخیص مصلحت و بحث کارشناسی قرار ندارد، تنها در صورتی که موضوع به نحوی با شورای نگهبان مرتبط باشد به بحث ورود می کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.