آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی یکی از علمای تراز اول شاهرود صبح روز دوم محرم الحرام به علت عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

زندگینامه آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی/ با شاگرد مبارز امام خمینی(ره) بیشتر آشنا شوید

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی یکی از علمای تراز اول شاهرود و از اساتید برجسته علوم فقهی، صبح روز دوم محرم الحرام به علت عارضه قلبی در سن 85 سالگی، دار فانی را وداع گفت.

تولد آیت الله مرتضی اشرفی براساس اسناد مصادف با 5 شعبان سال 1352  قمری مطابق با 1312 شمسی در شهر نجف بود، او در یک سالگی به اتفاق خانواده از نجف اشرف به مشهد مقدس مهاجرت و در جوار حرم حضرت ثامن الحجج (ع) ساکن شدند و بعد از فاجعه خونبار مسجد گوهرشاد به شهر خود شاهرود بازگشتند.

این عالم جلیل القدر و صاحب کرسی درس خارج فقه و اصول، فرزند حضرت آیت الله العظمی حاج آقا بزرگ اشرفی شاهرودی و از شاگردان مبارز حضرت آیت الله العظمی خویی ، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره)، آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی، آیت الله العظمی سید هادی میلانی، و آیت الله آقا شیخ حسین حلی و… در نجف اشرف بودند و البته دارای اجازه‌ اجتهاد از علمای بزرگ وقت از جمله آیت الله العظمی سید حسن موسوی بجنوردی و آیت الله العظمی سید عبدالاعلی سبزورای بودند.
آیت‌الله مرتضی اشرفی شاهرودی که بود؟

وی سال‌ها به تدریس و ترویج علوم و فقه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اشتغال و طلاب فراوانی را پرورش دادند و همواره شهرت به تقوی، ساده زیستی، نظم امر، دقت در بیت المال و طهارت نفس داشتند.

بنا بر نوشته دیگری از آیت ‏الله اشرفی که در مورد شرح زندگی علمای بزرگ شاهرود در دوران معاصر نوشته شده است. مرحوم آقابزرگ آن‏چنان که خود در مقدمه کتاب «الروائع الفقهیه» ذکر کرده است، بر اثر کثرت اشتغالات علمی در حوزه نجف به بیماری شدید و ضعف عمومی مفرط مبتلا می ‏شود. در سال ۱۳۵۳ قمری (مصادف با ۱۳۱۳ شمسی) به پیشنهاد مرحوم آقاسید ابوالحسن اصفهانی، ایشان برای گذراندن دوران معالجه و نقاهت به تنهایی عازم خراسان می‏ شود. در این زمان با توجه به اصرار طلاب و فضلای خراسان برای اقامت ایشان در حوزه مشهد و ارائه دروس سطوح عالی، آقابزرگ خواسته ایشان را اجابت کرده و در مشهد مستقر می ‏شود. در این فاصله به اهتمام شخص مرحوم آیت ‏الله سید ابوالحسن اصفهانی خانواده وی نیز از نجف به مشهد فرستاده می ‏شوند.

آغاز تحصیلات حوزوی

آیت ‏الله حاج شیخ مرتضی اشرفی پس از گذراندن مراحل مقدماتی تحصیل در شهرستان شاهرود در سال ۱۳۲۶ شمسی به قصد فراگیری علوم دینی به مدرسه علوم دینی بازار شاهرود وارد می ‏شود و پس از طی دو سال به همراه برادر کوچک‏‌تر خود آیت‏ الله مصطفی اشرفی به حوزه علمیه مشهد مهاجرت می‏ کند. در حوزه مشهد دروس مقدمات و ادبیات را از محضر ادیب نیشابوری تلمذ کرده و در مرحله سطوح از دروس بزرگانی، چون حاج میرزا احمد مدرس یزدی، حاج شیخ هاشم قزوینی و حاج میرزا حسین فقیه سبزواری و حاج شیخ مرتضی قلعه‏ نوئی بهره می‏ گیرد. هم‏ چنین در این زمان در دروس مربوط به حکمت و فلسفه نیز از محضر حاج میرزا جواد آقا تهرانی و حاج شیخ سیف الله بهره می ‏برد.

آیت‌الله مرتضی اشرفی شاهرودی که بود؟

مهاجرت به نجف اشرف

آیت ‏الله حاج شیخ مرتضی اشرفی از سال ۱۳۳۳ در درس فقه و اصول آیت ‏الله میلانی شرکت می‌ کند که تا سال ۱۳۳۶  طول می‏ کشد. ایشان در این سال به همراه برادر کوچک‏تر خود آیت ‏الله حاج شیخ مصطفی اشرفی، مشهد را به قصد حوزه نجف ترک می کند و در ابتدای ورود به نجف در مدرسه قوام شیرازی سکونت می‏ گزیند. اولین دروسی که ایشان در اصول فقه از آن بهره می‏ گیرند، درس مرحوم آیت‏ الله میرزا باقر زنجانی است. در کنار این درس برای مدتی نیز در همین ایام در محاضرات اصولیه مرحوم آیت‏ الله خوئی نیز شرکت می‏ کند.

آیت ‏الله اشرفی در دروس مختلف فقه حوزه نجف، در طی سال‏های متمادی از محضر آیات عظام حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید ابوالقاسم خوئی، حاج میرزا حسن بجنوردی و حاج شیخ حسین حلی بهره می‏ گیرد. با ورود امام خمینی از بورسای ترکیه به نجف اشرف، شرکت مستمر در درس امام خمینی (قدس) نیز به دیگر فعالیت ‏های علمی ایشان افزوده می ‏شود. دوران حضور در درس امام خمینی (قدس) چیزی قریب به یک دهه تا زمان مراجعت ایشان به ایران در سال ۱۳۵۳ شمسی به طول می ‏انجامد.

بنا بر احصای راقم سطور تا کنون، در میان مکاتبات و اسناد مختلف موجود در خاندان اشرفی حداقل سه مکتوب از حضرات آیات عظام، آیت ‏الله العظمی خوئی به تاریخ ۲۶ ذی ‏القعده ۱۳۹۴ قمری و آیت ‏الله العظمی بجنوردی به تاریخ ۴ ذی‏ القعده ۱۳۹۴ و آیت‏ الله سید عبدالأعلی سبزواری به تاریخ ۵ ذی‏ الحجه ۱۳۹۴ مبتی بر تأیید مراتب علمی و اجازه اجتهاد آیت ‏الله حاج شیخ مرتضی اشرفی موجود است.

همچنین برادر ایشان حضرت آیت الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی از علمای بزرگ مشهد مقدس و فرزند ارشد ایشان حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد اشرفی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم است.

آیت‌الله مرتضی اشرفی شاهرودی که بود؟

گفتنی است؛ ارتحال ملکوتی این عالم جلیل القدر در دومین روز از ماه محرم نشان از ارادت خالصانه و دلدادگی ایشان به اهل بیت (ع) و به ویژه حضرت سید الشهدا (ع) دارد،  همچنین در این راستا رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در پیامی درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفت.

متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم جلیل جناب مستطاب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی رحمة‌الله‌علیه را به خاندان مکرم و بازماندگان معزّز بویژه اخوی معظم ایشان و نیز به ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم و به همه‌ی مردم مؤمن و انقلابی شاهرود تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را مسألت مینمایم.»

سیّد علی خامنه‌ای

۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۷

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.