۲۴ سال پیش در عاشورای سال ۱۴۱۵ هجری قمری جمعیت عزادار حسینی در حرم مطهر رضوی شاهد جنایت هولناک از سوی منافقین کوردل بود؛ حادثه ای که با هدف اختلاف افکنی بین شیعه و سنی انجام شد که در پی آن کودکان بی گناه و زنان و مردان مظلوم قربانی شدند و کارنامه سراسر جنایت این فرقه سیاه تر از قبل شد.

حرم امام رضا علیه السلام قتلگاه و معراج‌ شهدا بود

به گزارش قدس آنلاین،منافقین و دشمنان اسلام ثابت کردند از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به اسلام و مسلمانان دریغ نمی‌کنند و در نهایت تلاش خود را برای رسیدن به اهداف خود به کار می گیرند، اما با وجود تلاش های بسیار در این زمینه نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

ساعت ۱۴ و ۲۶ دقیقه بعد از ظهر بمبی معادل ۱۰ پوند مواد منفجره تی ان تی در حرم مطهر منفجر شد و عزاداران بیگناه حسینی و زائران رضوی را به خاک و خون کشید.
اکنون ۲۴ سال از آن حادثه تلخ می گذرد و امسال در سالروز این حادثه مراسم گرامیداشت شهدای این حادثه خونبار در تالار قدس برگزار شد.

*تجلیل از شهدا قدردانی از ارزش‌هاست
رئیس امور ایثارگران آستان قدس رضوی درباره برپایی این یادواره اظهار می‌کند: تجلیل از این شهدا قدردانی از ارزش‌هاست، انسانهایی مظلومانه به خاطر اهداف شوم دشمنان در امن ترین مکان به شهادت رسیدند و با شهادتشان خط سرخی تا ابد از خود در حافظه تاریخ جای گذاشتند.
 محمدعلی اربابی عنوان می‌کند: در آستانه فرا رسیدن عاشورای حسینی و مقارن با بیست و چهارمین سالگرد شهادت ۲۶ شهید عاشورای رضوی، حرم مطهر رضوی میزبان خانواده هایی است که عزیزان خود را در حادثه بمب گذاری حرم مطهر رضوی از دست داده اند.
وی با اشاره به اهداف برگزاری این آیین می‌گوید: این مراسم با رویکرد افشای گوشه ای از جنایات منافقین و تجلیل از خانواده‌های این شهیدان برگزار می‌شود که در پی این حادثه هشت نفر از شهر مشهد چهار نفر از شهر تهران و مابقی از شهرهای نیشابور، بردسکن، زاهدان، کرمان، زنجان، اردبیل و یک زائر خارجی از کشور پاکستان به شهادت رسیدند که ما از خانواده‌های این عزیزان دعوت کردیم تا در این مراسم حضور پیدا کنند.

*پیگیری حادثه ترور دفاع از حقوق انسان های بی گناه است
محمد جواد لاریجانی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در یادواره شهدای حرم رضوی پیگیری حادثه ترور را تنها منحصر به حقوق ملت ایران ندانست و آن را دفاع از مکتب اهل بیت(ع) و حقوق تمام انسان های بی گناهی عنوان کرد که در دنیا مورد ظلم استکبار قرار دارند.
وی گفت: نوک هجمه‌های استکبار به سمت شیعیان و مکتب اهل بیت(ع) است. توجه به مکتب اهل بیت(ع) امروز در دنیا به صورت بی سابقه‌ای رشد یافته است، دشمنان اسلام فهمیده‌اند اگر مکتب اهل بیت(ع) پیشرفت کند اهداف شوم آن‌ها محقق نمی‌شود.
وی افزود: جریان استکباری امروز تروریست‌ها را با پوسته‌ای از اسلام همراه کرده و خشونت بدون مرز را مسیر راه خود قرار داده‌ است و منافقین همان داعشی‌های ریش تراشیده‌اند که با شعار خشونت بدون مرز از اموال سعودی برای رقم زدن جنایات علیه بشریت استفاده می‌کنند.

*عاشورای حرم به روایت تصویر
در حاشیه این مراسم آنچه نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کرد، تصاویر شهدای عاشورای حرم مطهر رضوی بود. شهیدان محمد حسین عاقلی، مدینه قاسمیان، سیدرضا نبوی ثالث، صابر زمانی، رضا خباززاده مقدم، علی احمدی، جلیل ملکیان، وحیدصفرخانی، احمد صفرخانی، مهدی اربابی، عزیزالله دیلم، علی رضا یزدانی، دانیان دلارانسب و ... نام شهیدانی بود که در حادثه خونبار و تروریستی حرم مطهر رضوی در خون خود غلطیده بودند.
در کنار آن تصاویری از جریان حادثه و خسارت هایی که به روضه منوره وارد شده بود نیز به نمایش درآمده بود.

*اسناد روایت می‌کند   
روزهای پر التهاب پس از واقعه حرم مطهر رضوی رسانه ها با تمام جزییات حادثه را پیگیری و منعکس می کردند. روایت از زبان شاهدان عینی، کمک از مردم برای دستگیری عامل بمب گذاری، انتشار پیام رهبران دینی جهان و سران مملکتی در محکومیت این حادثه هر روز به نحوی در رسانه های آن سال منعکس می شد. تصویر برخی از این جراید که در آن روز پوشش دهنده این واقعه بودند بخش دیگری از این نمایشگاه بود.

*عکسی حزن انگیز
بعد از این واقعه عکسی از این حادثه در نشریات مختلف چاپ شد که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داد، در این عکس یک مامور نیروی انتظامی در حالی که فریاد می‌زند یک کودک مجروح و خون آلود را در دستان خود گرفته است. آن عکس به‌دلیل حس عجیبی که داشت خیلی زود شناخته شد، اما کسی از جزئیات آن عکس و هویت آن مامور اطلاعی نداشت.
آن مامور نیروی انتظامی که اکنون دوران بازنشستگی خود را طی می کند محمود براتی از اهالی روستای قلقوچان در شهرستان چناران خراسان‌ رضوی بود.
وی به همراه مادر آن شهید سه ساله در این مجلس حضور یافت و خاطراتی تلخ را از آن روز واقعه بیان کرد.
این بازنشسته نیروی انتظامی عنوان می‌کند: دست، پا و صورت‌های خونی مجروحین باعث وحشت بیشتر مردم شده بود، در آن وضعیت شلوغ مشغول کمک کردن بودم و تا به خودم آمدم دختر بچه مجروح را در دستان خود دیدم که فکر می‌کنم توسط خانمی به من سپرده شد، شاید والدین آن کودک همانجا جان داده بودند، آن صحنه را هیچوقت از یاد نمی‌برم، وقتی آن دختر بچه ۳ ساله را دیدم ضجه‌ای از دلم رها شد که انگار فرزند خودم است.
وی خاطرنشان کرد: در روزهای بعد حادثه عکسی از من در حالی که آن دختر بچه در دستانم بود در روزنامه ها منتشر شد، من اطلاعی از آن عکس نداشتم و وقتی دوستانم در اداره اطلاعات من را در عکس شناخته بودند به من اطلاع دادند، نمی‌دانم چه کسی آن عکس را از من گرفته بود.

*راویان حادثه
عالیه اکبرزاده جانباز حادثه بمب گذاری حرم مطهر رضوی از روز حادثه این چنین می گوید: با همسایه شال سبزی گرفتیم که روز عاشورا به ضریح مطهر متبرک کنیم که ناگهان دنیا پیش چشمم تیره و تار شد و تا مدتی در همهمه جمعیت گم شدم. زمانی که هوشیاری خود را به دست آوردم متوجه جراحت خود در ناحیه دست شدم که تا یک سال مداوای آن به طول انجامید.
وی ترساندن مردم از حضور در مناسبت های بزرگ مذهبی همچون روز عاشورا را یکی از اهداف حرکت وحشیانه منافقان در این حادثه عنوان کرد.
میمنت سادات هاشمی دیگر جانباز این حادثه که خود را جا مانده از قافله شهدای حرم معرفی می کند این حرکت را وسیله ای برای کم سو کردن نور اسلام و ایجاد تفرقه در جامعه مسلمین عنوان می کند.

*عظمتی به قدمت تاریخ
در موسم محرم و صفر تمام دلدادگان حسینی بسیج می شوند و علم عزاداری سرور و سالار شهیدان را در جهان به اهتزار در می آوردند. این عزمت ایجاد کننده وحشتی در دل سیاه دلانی است که گسترش اسلام و فرهنگ عاشورا را سدی در مقابل منافع دنیوی خود می دانند و به هر طریقی در صدد خاموش کردن این نور الهی بر می آیند.
حادثه خونبار حرم مطهر رضوی یکی از اقداماتی بود که از خوی وحشیانه این سیاه دلان نشات گرفت، اما به جای خاموش شدن این نور، اتحادی محکم را در جامعه مسلمین ایجاد کرد و فرهنگ عاشورا را در بین جامعه مسلمین و سایر ادیان الهی معرفی کرد.
منبع: آستان نیوز
پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.