۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 619961

نمایندگان پارلمان عراق طی جلسه روز گذشته خود با 169 رأی، رئیس ائتلاف انتخاباتی «الأنبار هویتنا» و استاندار سابق الانبار را به عنوان رئیس جدید پارلمان انتخاب کردند.

رئیس جدید پارلمان عراق کیست؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پارلمان عراق روز شنبه موفق شد که بعد از هفته‌ها کشمکش، «محمد الحلبوسی»، را به عنوان رئیس چهارمین دور پارلمان انتخاب کند.

الحلبوسی با نام کامل «محمد ریکان حدید الحَلبوسی»، به سال ۱۹۸۲ در شهرستان «الکرمة» استان الانبار به دنیا آمد.

او عضویت در حزب «الحل» به رهبری «جمال الکربولی» و پارلمان عراق (۲۰۱۴) و ریاست کمیته مالی پارلمان این کشور را در کارنامه  سیاسی خود دارد و در سال ۲۰۱۷ از سوی شورای استانداری استان الأنبار، به عنوان استاندار این استان انتخاب شد.

محمد الحلبوسی دارای مدرک لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه «المستنصریه» بغداد بوده و در سال ۲۰۰۶ نیز در همین رشته و دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده است. الحلبوسی ۳۶ ساله، همچنین دارای دیپلم زبان انگلیسی از دانشگاه المستنصریه بغداد است.

خبرگزاری فرانسه در خبری بعد از انتخاب الحلبوسی نوشت که رئیس جدید پارلمان عراق از سیاسیون نزدیک به ایران است.

این رسانه فرانسوی نوشت «الفتح» به ریاست هادی العامری که مورد حمایت ایران است، "موفق شد" با حمایت از حلبوسی «کم‌سن‌ترین فرد» در تاریخ عراق را به ریاست پارلمان این کشور برساند.

به نوشته مرکز تحقیقات و پژوهشهای شرق‌ شناسی «مرجع»، محمد الحلبوسی با «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف «دولت قانون» و نخست وزیر سابق عراق و ایران روابط محکمی دارد.

بر اساس ادعای این مرکز، دولت قانون و ائتلاف انتخاباتی «الفتح» به ریاست «هادی العامری»، در مقابل پیوستن حلبوسی به فراکسیون اکثریت آن‌ها، از ریاست او بر پارلمان عراق حمایت کردند.

جدایی الحلبوسی از فراکسیون «الاصلاح و الاعمار»؛

دو هفته پیش در جریان تلاش ائتلاف النصر به رهبری «حیدر العبادی» و «سائرون» به رهبری مقتدی الصدر جهت معرفی «فراکسیون اکثریت» در پارلمان عراق، حلبوسی به همراه 11 تن از نمایندگان لیست «الأنبار هویتنا» از فراکسیون آن‌ دو موسوم به «الاصلاح و الاعمار» جدا شد.

حلبوسی، اولین دستاورد محور ایران در عراق؛

وبگاه خبری «الیمن العربی» در واکنش به انتخاب الحلبوسی نوشت که « محور ایران در عراق توانست با انتخاب حلبوسی به عنوان رئیس پارلمان اولین دستاورد خود را محقق کرد».

روزنامه العربی الجدید (چاپ لندن) رئیس جدید پارلمان عراق را به عنوان نامزد فراکسیون البناء (ائتلاف‌های الفتح و دولت القانون) برای ریاست پارلمان معرفی کرده است.

الحلبوسی در چهارمین دور انتخابات پارلمانی عراق ریاست لیست «الأنبار هویتنا» را بر عهده داشت و توانست با کسب 40 هزار رأی بیشترین رأی را در مقایسه با سایر نامزدها به دست بیاورد. او روز جمعه از سوی ائتلاف سُنی «محور ملی» در پارلمان عراق به عنوان نامزد این ائتلاف جهت تصدی ریاست پارلمان معرفی شد.

نمایندگان پارلمان عراق در جلسه دیروز خود که برای تعیین رئیس پارلمان تشکیل شده بود، با ۱۶۹ رأی از مجموع ۲۹۸ رأی، الحلبوسی را به عنوان چهارمین رئیس پارلمان عراق انتخاب کردند.

بر اساس رویه سیاسی، رئیس پارلمان عراق باید از بین نمایندگان سُنی انتخاب شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.