بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) هر ساله میزبان خیل عظیم زائران ایرانی و غیرایرانی است. زائرانی که برای راز و نیاز با امام مهربانی‌ها قدم در راه سفر می‌گذارند و گاه با مشقت بسیار خود را به مشهدمقدس می‌رسانند.

زیارت ناب بدون دغدغه بیماری و با چاشنی سلامتی در حرم امام رضاعلیه السلام

به گزارش قدس آنلاین، در میان این شیفتگان حضرت دوست تعداد زائران بیمار و سالخورده کم نیست؛ افرادی که نیاز به خدمات پزشکی دارند. از این رو، بنیاد سلامت رضوی همیشه توجه خاصی به سلامت زائران داشته و دارد. چنانچه مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی زیر نظر این بنیاد به بیمارانی از اقشار مختلف جامعه در پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی و دارالشفاء امام(ع) خدمات درمانی ارائه می‌کند. در این گزارش، گوشه‌ای از خدمات درمانی این مؤسسه به زائران دور و نزدیک معرفی می‌شود.

*جان‌بخشی در پایگاه‌های اورژانس
وقتی قدم به بعضی از صحن‌های حرم مطهر رضوی مثل صحن جامع رضوی و صحن هدایت می‌گذارید، آمبولانس‌های مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی جلب نظر می‌کند. این آمبولانس‌ها بطور معمول در مقابل پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر آماده انتقال بیماران به دارالشفاء امام(ع) و یا در مواقع ضروری‌تر به بیمارستان‌های سطح شهر هستند. پایگاه‌هایی که بصورت شبانه‌روزی با بهره‌گیری از نیروهایی زبده و باتجربه آماده ارائه خدمات پزشکی به بیماران اورژانسی هستند. صحن جمهوری اسلامی، صحن آزادی و رواق حاتم‌خانی، میزبان برخی از این پایگاه‌های اورژانس است که نیروهای آنها بر بالین بیماران بدحال حرم مطهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن حاضر می‌شوند.
دکتر ناصر سرگلزایی، مدیرعامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی در این‌باره می‌گوید: «مرکز فوریت‌های پزشکی صحن هدایت به عنوان کامل‌ترین پایگاه اورژانس حرم مطهر رضوی پیرو تأکید حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی؛ تولیت آستان قدس رضوی بر اولویت قرار دادن حوزه سلامت زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، افزایش روز افزون تعداد زائران این آستان مطهر و دوری مراکز درمانی از حرم رضوی در اردیبهشت‌ماه سال جاری راه‌اندازی شد. این مرکز مجهز به دستگاه‌هایی مثل الکتروشوک، ونتیلاتور و مانیتور است و با برخورداری از هشت تخت اورژانس ویژه بستری بیمار و همچنین انجام اقدامات پزشکی CPR در دو بخش مجزای خواهران و برادران به بیماران خدمات‌رسانی می‌کند». مرکز اورژانس صحن هدایت با همکاری پزشکان و پرستاران خادمیار سلامت رضوی اداره می‌شود.
دکتر سرگلزایی به حضور پزشک متخصص طب اورژانس و پزشکان عمومی در این مرکز اشاره و اضافه می‌کند: «در طول پنج ماهه نخست سال جاری، افزون بر ۴۵۲ هزار بیمار از خدمات مختلف مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی استفاده کردند که در این میان، بیش از ۵۶ هزار و ۴۰۰ بیمار از خدمات پایگاه‌های اورژانس حرم مطهر رضوی بهره‌مند شدند». در بعضی از ایام سال مانند عید نوروز، عید فطر و میلاد امام رضا(ع) تعدادی پایگاه موقت اورژانس به این پایگاه‌ها افزوده می‌شود و تعداد نیروهای پایگاه‌های ثابت هم تقویت می‌شود تا زائران بدون کوچکترین نگرانی به راز و نیاز خود بپردازند.

*تنوع خدمات درمانی
دارالشفاء امام(ع) از دیرباز پذیرای زائران بیمار بوده است. امروزه بواسطه فعالیت‌های مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی، این دارالشفاء مجهز به بخش‌های مختلف درمانی شده است تا نیاز ارادتمندان معین الضعفا(ع) به خدمات گوناگون پزشکی در جوار حرم مطهر رضوی برطرف شود. کلینیک پزشکان متخصص، کلینیک زنان و مامایی و بخش پزشکان عمومی، از جمله این بخش‌ها به شمار می‌رود. متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی در طبقه اول دارالشفاء امام(ع) در ساعات مختلف روز مشغول بکار هستند.
دکتر حسن اخوان مهدوی، مدیر درمان مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی در این باره می‌گوید: «در مجموع، بیش از ۱۲۱ هزار بیمار از خدمات پزشکان عمومی و افزون بر ۴۶ هزار و ۵۰۰ نفر از ویزیت پزشکان متخصص کلینیک‌های متخصصان و زنان دارالشفاء در پنج ماهه نخست سال جاری بهره‌مند شدند». زائران در کنار معاینه توسط پزشکان مختلف دارالشفاء امام(ع) می‌توانند از خدمات دیگری مثل آزمایشگاه، رادیولوژی، فیزیوتراپی، سونوگرافی، بینایی‌سنجی، نوار قلب، نوار مغز، ماموگرافی، اکوکاردیوگرافی، ادیومتری، تست ورزش و کارشناس مامایی استفاده کنند. دکتر اخوان مهدوی با اشاره به اینکه بیشترین مراجعان دارالشفاء امام(ع) مربوط به بخش تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی می‌شود، ادامه می‌دهد: «آزمایشگاه و سونوگرافی دارالشفاء امام(ع) نیز به ترتیب بیش از  ۱۸ هزار نفر و افزون بر ۱۵ هزار مراجعه‌کننده در این مدت داشتند».

*توجه خاص به بیماران صعب‌الاعلاج
به همت مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی، واحد دیالیز در بهمن ۱۳۹۵ در دارالشفاء امام(ع) راه‌اندازی شد. با فعالیت این واحد امکان تشرف به حرم مطهر رضوی برای بسیاری از زائران همودیالیزی فراهم شده است. واحد همودیالیز بصورت رایگان پذیرای زائرانی است که تحت پوشش بیمه‌ای بیماران خاص کشور هستند. همچنین با رایزنی‌های صورت گرفته، بیماران از ناهار میهمان‌سرای حضرت در روز مراجعه بهره‌مند می‌شوند. البته زائران همودیالیز بهتر است یک روز قبل از مراجعه یا صبح همان روز نسبت به اعلام نیاز خود اقدام کنند تا ظرفیت پذیرش تکمیل نشده باشد. واحد شیمی‌درمانی، یکی دیگر از واحدهای زیر نظر بخش پرستاری دارالشفاء امام(ع) است. تزریق داروهای مخصوص شیمی ‌درمانی بیماران سرطانی دارای دفترچه بیمه به صورت رایگان در این واحد انجام می‌شود.
مدیرعامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی بیان می‌کند: «در طول پنج ماهه ابتدای سال جاری، ۸۳۱ بیمار دیالیزی و ۶۶۰ بیمار سرطانی به ترتیب از خدمات دو واحد دیالیز و شیمی‌درمانی دارالشفاء امام(ع) استفاده کردند. با ارائه این خدمات ویژه، امکان سفر این گروه از بیماران خاص و صعب‌الاعلاج به مشهد مقدس تسهیل شده است. بدین‌ترتیب آنان و خانواده‌های‌شان با آرامش خاطر می‌توانند به زیارت این آستان ملکوتی بپردازند». از طرف دیگر، پلی‌کلینیک دندان‌پزشکی دارالشفاء امام(ع) نیز با همکاری دندان‌پزشکان مجرب و دستیاران پرتلاش، خدمات متنوعی مانند معاینه، کشیدن دندان، پروتز، ترمیم، جراحی، جرم‌گیری، معالجه ریشه و رادیوگرافی به زائران ارائه می‌دهد.
سرگلزایی با تأکید بر اینکه خدمات جراحی لثه و کاشت دندان(ایمپلنت) برای نخستین بار به خدمات پلی‌کلینیک دندان‌پزشکی دارالشفاء امام(ع) در سال جاری افزوده شد، می‌گوید: «حدود ۲۵ هزار نفر از خدمات مختلف این پلی‌کلینیک در پنج ماهه نخست سال جاری استفاده کردند»، همچنین داروخانه شبانه‌روزی دارالشفاء امام(ع) و دو واحد گیاهان دارویی زیر نظر مؤسسه خدمات دارویی رضوی در جوار حرم مطهر رضوی آماده ارائه خدمات دارویی به مراجعان هستند تا زائران از خدمات درمانی و دارویی کاملی در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهره‌مند شوند.
منبع:آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.