بخشنامه پنجشنبه دولت افغانستان نشان داد که باید منتظر روزهای سخت تری برای فعالان اقتصادی بود بویژه برای تولید کنندگان و بازرگانان شرق کشور که خیلی از سرمایه گذاریهای خودرا بر پایه بازار کشور افغانستان و بازسازی این کشور نهاده بودند.

دلایل بستن مرز افغانستان برروی کالاهای ایرانی؟/آیا کابل هم به تحریمهای آمریکا پیوسته است؟

قدس انلاین – سعید کوشافر: خبر شاید درنگاه اول جالب بود اما تامل دراین خبر نشان میداد که باید منتظر روزهای سخت تری برای فعالان اقتصادی بود بویژه برای فعالان اقتصادی شرق کشور که خیلی از سرمایه گذاریهای خودرا بر پایه بازار کشور افغانستان و بازسازی این کشور نهاده بودند.

ماجرا از انتشار یک بخشنامه فارسی که با بیان افغانستانی نگاشته شده بود شروع شد، برخی درنگاه اول این بخشنامه را خیلی جدی نگرفتند و برخی حتی لبخندی هم بر لبشان امد اما وقتی متوجه ماجرا شدند و معادل رسمی این بخشنامه را خواندند رنگ از رخسارشان رفت چرا که متوجه شدند این بخشنامه به معنی پیوستن کشور همسایه افغانستان به تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه کشورمان است .

درهمین خصوص علی شریعتی یک عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص بخشنامه جدید افغانستان مبنی بر ممنوعیت واردات برخی از کالاها به ایران گفت: پنجشنبه گذشته دولت افغانستان در راستای تحریم‌های آمریکا ورود برخی کالاهای صنعتی همچون فولاد، سیمان، آهن الات و میلگرد را از ایران ممنوع کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: کاشی و سرامیک و فراوردهای نفتی نیز از جمله این کالاها هستند.گمرک افغانستان با تعیین ضرب الاجل چند روزه به تاجران این کشور اخطار داده تا هر چه سریع‌تر نسبت به تسویه حساب یا واردات کالاهایی که از قبل خریداری کردند اقدام کنند.

*** محدودیت‌های افغانستان

درهمین حال دو روز بعد از انتشارگسترده این بخشنامه و در حالی که گفته میشود صادرات کالا به افغانستان متوقف شده، گمرک ایران اعلام کرد که صادرات کالا به این کشور ادامه دارد و محدودیت‌های صادراتی به افغانستان تنها در مرز ماهیرود است.

گمرک ایران با اعلام اینکه هنوز علت محدودیت صادرات کالا به افغانستان از مرز فراه مشخص نیست، در این اطلاعیه تاکید کرد: گمرک فراه صادرات مواد سوختی، فولاد، سیمان و کاشی و سرامیک از این مرز را ممنوع کرده اما از دیگر مرزهای دو کشور امکان صادرات این کالاها وجود دارد.

گمرک تاکید کرد: البته صادرات سایر کالاها از مرز فراه افغانستان بجز چهار قلم کالای یاده شده همچنان امکان پذیر است و صادرکنندگان می توانند از طریق مرزهای جایگزین از جمله گمرک دوغارون و میلک مواد سوختی، فولاد، سیمان و کاشی را به این کشور همسایه صادر کنند.

بنابر این گزارش، دفتر بین الملل گمرک ایران در حال مکاتبه و پیگیری موضوع از گمرکات افغانستان بوده و نتیجه این پیگیری ها به زودی اطلاع رسانی می شود.

***ربطی به تحریمها ندارد

درهمین راستا ، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: واردات مواد نفتی، سیمان و آهن ایران به افغانستان فقط از مرز «فراه» ممنوع شده و واردات این اقلام از طریق سایر مرزها مثل دوغارون و نیمروز همچنان ادامه دارد.

«مظفر علیخانی» امروز ، انتشار خبر ممنوعیت صادرات مواد نفتی، سیمان، آهن، کاشی و سرامیک ایران به مقصد افغانستان را تکذیب کرد و گفت: ممنوعیت واردات مواد نفتی، سیمان و آهن به افغانستان فقط از مرز «فراه» بوده و ارتباطی با تحریم های آمریکا و دلایلی از این دست ندارد و فقط به دلیل مشکلات گمرکی این مرز است.

«فراه» نام یکی از مرزهای ایران و افغانستان است که در ولایت «فراه» و در هم مرزی با استان خراسان جنوبی قرار دارد.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در ادامه افزود: برخلاف سایر گمرکات ایران و افغانستان که به صورت سامانه ای و سیستمی به هم وصل هستند و اطلاعات محموله های صادراتی کشورمان به صورت برخط (آنلاین) روی گمرک افغانستان می نشیند، در گمرک فراه این ارتباط وجود ندارد.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه سیستم گمرک ایران و افغانستان در این مرز به هم وصل نیست، برخی از تاجران افغان در اظهار کالاهای وارداتی به این گمرک از نظر ارزشی و وزنی کم اظهاری می کنند تا حقوق گمرکی کمتری بپردازند.

علیخانی هدف اصلی ممنوعیت واردات مواد نفتی، سیمان و آهن به افغانستان از مرز «فراه» را جلوگیری از تخلفات گمرکی ذکر کرد.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: سفیر و رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در حال مذاکره برای رفع این مشکل است و تا آن زمان صادرات این کالاها از طریق مرزهای دوغارون و نیمروز امکان پذیر است.

***علت مشخص نیست

اظهارات  دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان درحالی منتتشر شد که مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران گفت:‌ هنوز علت توقف صادرات کالا به افغانستان از مرز فراه مشخص نیست و احتمالا از دیگر مرزهای دو کشور امکان صادرات وجود دارد.

علی اکبر شامانی ، در مورد علت توقف یکجانبه صادرات ایران به افغانستان در پی نامه مسئولان این کشور، اظهار داشت: اطلاعی از این موضوع به دست ما رسیده، اما هنوز مستندات توقف صادرات کالای ما به افغانستان مشخص نیست و گفته‌اند، فقط از ورود کالاهای ایرانی خودداری شود.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با تاکید بر اینکه مستنداتی نداریم تا در دستور کار و بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: این گونه مسائل مربوط به روابط بین‌الملل و دوجانبه کشور بازمی‌گردد و معمولا از طریق سفارتخانه اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. وی یادآور شد: صادرات ایران به افغانستان جزو 5 مقصد اصلی کالاهای ما بوده، بنابراین برای ما نیز  این موضوع اهمیت دارد.

***فساد درگمرک

در این حال رئیس اتحادیه تاجران جوان هرات افغانستان گفت: متاسفانه ولایت فراه در این روزها دچار مشکلات ناامنی شده و گمرک این‌ ولایت نیز دچار فساد شده است.

محمد زبیر رحیمی با بیان اینکه متاسفانه ولایت فراه در این روزها یک مقدار دچار مشکلات ناامنی شده و گمرک این‌ ولایت نیز دچار فساد شده که متاسفانه این مسئله واردات از ایران را با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: به زودی از سوی دولت مرکزی افغانستان این مشکل رفع خواهد شد.

همچنین یک عضو هیات مدیره تاجران جوان هرات درخصوص ممنوعیت واردات ۴ کالا از ایران به افغانستان گفت: علت اصلی این تصمیم گیری عدم دسترسی افغانستان به گمرک فراه، عدم کنترل درست کارکرد افراد در این گمرک و جلوگیری از فساد اداری این تصمیم بوده است .

احمد فرهاد سلام ، بیان کرد: دولت مرکزی افغانستان و ریاست گمرکات به دلیل جلوگیری از فساد و مشکلات ناامنی واردات این اقلام را از گمرکات ولایت فراه ممنوع کرده است و این ۴ قلم می‌تواند از گمرکات ولایت هرات و نیمروز وارد افغانستان شود.

***کالای ایرانی جایگزین ندارد

دراین راستا،  سخی احمد پیمان رییس انجمن صنایع افغانستان در خصوص بخشنامه این دولت مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای چهارگروه صنعتی از ایران گفت: مطابق آخرین صحبت‌هایی که ما با وزارت مالیه داشتیم این ممنوعیت فقط در مرز "فراه" به طور موقت اجرا می‌شود و در سایر مرزها همچون "نیمروز" و "هرات" مشکلی برای واردات نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی افغانستان گفت: بنا بر اظهارت مسئولین به دلیل اصلاح سیستم گمرکی در مرز "فراه" فعلا این گروه از کالاها وارد نخواهد شد. به طور کلی این کالاها برای افغانستان جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود و هرگونه خلل در واردات آنها باعث آسیب جدی به روند اقتصادی این کشور خواهد شد.

وی افزود: حتی اگر آمریکا بخواهد فشارهای خود را بیشتر کند در عمل این اتفاق صورت نخواهد گرفت چون ما جایگزینی برای آن نداریم.

سخی احمد پیمان گفت: اگر بخواهیم این کالاها را از چین و پاکستان وارد کنیم قیمت تمام شده آنها بسیار بالا می‌رود ضمن آنکه امکان لجستیکی برای حمل و نقل از این مرزها وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی افغانستان با اشاره به حجم تبادلات اقتصادی دو کشور گفت: ایران اصلی‌ترین تامین کننده کالای افغانستان است مخصوصا پس از بالا رفتن دلار در ایران حجم واردات از این کشور بیشتر صرفه اقتصادی پیدا کرده است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.