معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ویژه برنامه‌های عزاداری تاسوعا و عاشورای حرم مطهر رضوی را اعلام کرد.

آستان قدس رضوی میزبان هزاران عزادار در تاسوعا و عاشورای حسینی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی درخصوص برنامه های آستان قدس رضوی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: ویژه برنامه شب تاسوعا و عاشورای حسینی ویژه عموم زائرانی که برای عرض تسلیت این مصیبت عظیم به محضر حضرت رضا(ع) مشرف می‌شوند با مرکزیت رواق امام خمینی(ره) و صحن جامع رضوی در شب و روز نهم و دهم محرم الحرام در حرم مطهر امام هشتم(ع) تدارک دیده شده است.

وی سخنران مراسم شب تاسوعا و عاشورای حسینی را آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد و افزود: قرائت زیارت عاشورا و مرثیه سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های این شب است.

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه روز تاسوعا و عاشورای حسینی از نماز صبح تا بعد از نماز ظهر و عصر در حرم مطهر رضوی بیان کرد: آیت الله سیداحمد علم الهدی، آیت‌الله محسن کازرونی و حجج‌اسلام‌والمسلمین حسین حلوائیان و سید جعفر طباطبایی سخنرانان این مراسم هستند.

 محفل بین‌المللی قرآن در جوار عترت


وی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار محفل بین‌المللی انس با قرآن با تأسی به امام حسین(ع) در این شب که فرمودند «من قرآن خواندن را دوست دارم» با حضور قاریان ممتاز بین‌المللی قرآن مجید از کشورهای اسلامی عربستان، عراق، افغانستان و ایران همزمان با شب عاشورای حسینی- 28 شهریور - از ساعت 22:30 در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت رضا(ع) برپا می‌شود و به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما به روی آنتن می‌رود.

به گفته معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در این مراسم، علیرضا رضایی نفر اول مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از کشور افغانستان و استاد محمدجواد پناهی از استادان و قاریان ممتاز بین‌المللی قرائت قرآن در جمع عاشقان و ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) به تلاوت کلام‌الله مجید می‌پردازند. همچنین قاریانی از کشورهای عربستان، عراق و سوریه نیز با حضور در این مراسم، آیاتی از کلام وحی را برای حاضران قرائت خواهند کرد.

 مقتل‌‎خوانی در روز عاشورا


حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، قرائت زیارت عاشورا همراه با 100 سلام و قرائت فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه و مقتل خوانی را از دیگر برنامه‌های روز عاشورای حرم مطهر عنوان کرد.

 آیین خطبه‌خوانی


وی در ادامه به برگزاری مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا در صحن انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: خطبه‌خوانی از جمله آیین‌های قدیمی حرم مطهر رضوی است که در شب عاشورا و شب شهادت حضرت رضا(ع) برگزار می‌شود.

این مقام مسئول توضیح داد: در قالب این مراسم، تولیت و خدام آستان قدس رضوی در حالی که شمع‌های روشن در دست دارند، گرداگرد صحن انقلاب اسلامی حلقه می‌زنند و با مرثیه‌سرایی و عزاداری و قرائت خطبه ویژه این شب شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم (ص) و همچنین سلام و درود بر ائمه معصومین (ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و عزت مقام معظم رهبری، فرا رسیدن ایام عزا را به محضر امام رضا (ع) تسلیت می‌گویند.

 گرامیداشت شهدای حرم رضوی


وی در ادامه ضمن گرامیداشت شهدای روز عاشورای حرم مطهر رضوی گفت: ویژه برنامه گرامیداشت شهدای حرم مطهر رضوی نیز همزمان با شام عاشورا، پس از نماز مغرب و عشا در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار سخنرانی می‌کند و علی مالکی‌نژاد و احمد واعظی مرثیه‌سرایی می‌کنند.

لاله شمع‌های روشن


وی با اشاره به برگزاری مراسم شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر گفت: در این آیین سنتی کاروان خدام در حالی که لاله‌های شمع به دست دارند، بعد از نماز مغرب و عشا از محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیشینه این آیین سنتی به قبل از انقلاب برمی‌‎گردد و این مراسم دو سال است که در صحن انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، گفت: خدمه حرم مطهر رضوی پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در صفوف منظم و آرایشی خاص، 14 نفر از دربانان سادات با شمع و لاله در دو گروه هفت نفری جلوی هیئت عزادار خدمه و سپس به ترتیب خدام، فراشان، دربانان و کفشداران پشت پرچم خدمه از سازمان مرکزی آستان قدس رضوی با شمع های افروخته در دست و با حزن و اندوه فراوان در حالی که به عزاداری مشغول و در پیشاپیش جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی حرکت می‌نمایند؛ وارد حرم مطهر رضوی شده و در محل اجرای مراسم مستقر می‌شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.