دولت و جریان حامی آن به بهانه رفع تحریم‌های بانکی و ادامه برجام با اروپایی‌ها دوباره به دنبال اجرای راهکار پیشنهادی غرب یعنی همکاری کامل با FATF هستند.

توهم بهبود اقتصادی با تبعیت از نهادهای بین‌المللی

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، بر اساس اظهارات سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، قرار است در هفته اول مهر، لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (یکی از لوایح درخواستی FATF) در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه مهلت FATF به ایران برای تصویب این لوایح چهارگانه در ۹ مهرماه به پایان می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود دولت و نمایندگان حامی دولت تمام تلاش خود را برای تصویب این لایحه انجام دهند، اقدامی که برخلاف دیدگاه صریح و علنی مقام معظم رهبری و منافع ملی است. پس از برجام که نگرانی آمریکا از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران رفع شد، این کشور بر روی کاهش اقتدار منطقه‌ای و موشکی ایران متمرکز شد. نظام سلطه‌گر آمریکا، از طرفی برای مجبور کردن ایران به مذاکرات منطقه‌ای و موشکی فشار زیادی به کشورمان وارد کرد و از سوی دیگر، به‌طور نامحسوسی مسئله FATF را برای ایران به وجود آورد. به‌طور خلاصه، اجرای تمامی دستورهای FATF منجر به برجام موشکی و منطقه‌ای خواهد شد و عملاً باعث می‌شود ایران بدون مذاکره، اقتدار منطقه‌ای و موشکی خود را با دست خود از بین ببرد. از سوی دیگر، با دسترسی کامل آمریکا به اطلاعات مالی ارزی و ریالی ایران، آسیب‌پذیری ایران در برابر تحریم‌های آمریکا بشدت افزایش یافته و اوضاع اقتصادی کشور بدتر خواهد شد.

 سرنوشت FATF در مجلس
از اواسط زمستان ۹۶ تاکنون، چهار لایحه (دو قانون داخلی و دو کنوانسیون بین‌المللی) درخواستی FATF در مجلس مطرح شد که با کش‌وقوس‌های فراوان و مخالفت‌هایی که در بین آحاد مردم (بخصوص در روز قدس) به وجود آمد، نهایتاً مجلس، الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را به مدت دو ماه مسکوت کرد و پس از اینکه فضای جامعه در این زمینه روشن‌تر شد، رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس در تاریخ ۳۰ خردادماه، به مسئله ورود کردند و با حمایت از قوانین داخلی، مخالفت صریح خود را در مورد پیوستن به این دو کنوانسیون اعلام کردند؛ اما متأسفانه دقیقاً از روز بعد از سخنرانی رهبری در این زمینه، رئیس مجلس و برخی از مسئولان دولتی اعلام کردند که همچنان تصویب این کنوانسیون‌ها را پیگیری خواهند کرد! هم‌اکنون نیز این افراد به‌طور رسمی و برخلاف نظر صریح مقام معظم رهبری، پیگیر تصویب لوایح الحاق به کنوانسیون‌های مربوط به FATF هستند. در حالی که دولت و جریان حامی آن وانمود می‌کنند با تصویب این لوایح استعماری، تحریم‌ها از بین خواهد رفت و در بنگاه‌های رسانه‌ای خود چنین چیزی را به افکار عمومی القا می‌کنند، باید به چند نکته توجه کرد.

 آمریکا پیگیر تصویب لوایح استعماری
آمریکا هم بشدت به دنبال تصویب این کنوانسیون‌ها در مجلس است و این مسئله توسط افراد مختلف آمریکایی از جمله سیگال مندلکر (معاون اتاق جنگ اقتصادی آمریکا) بیان شده است. آیا آنان نیز به دنبال کاهش تحریم ایران هستند؟

 رئیس FATF، یک آمریکایی و عضو اتاق جنگ آمریکا
رئیس فعلی FATF، مارشال بیلینگزلی، همزمان دستیار معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده و در ماه‌های اخیر، با حضور در کشورهای ترکیه، مالزی، هند و...، به دنبال تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است.

 تکرار سناریوی برجام
دولت و جریان حامی آن مدعی است در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون‌های مربوط به FATF، تحریم‌های بانکی لغو خواهد شد و قیمت دلار کاهش خواهد یافت. این جریان در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم هم می‌گفت که در صورت اجرای برجام، تحریم‌های بانکی لغو خواهد شد و مدعی بود که هر روز تأخیر در اجرای این توافق، ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار برای کشور زیان دارد. چطور می‌توان مطمئن شد که تحلیل این جریان درباره این کنوانسیون‌ها مشابه با تحلیل آن‌ها درباره برجام نیست و FATF هم به سرنوشتی مشابه برجام دچار نخواهد شد؟ آیا می‌خواهیم از یک سوراخ (اعتماد کردن به راهکار پیشنهادی آمریکا) دوباره گزیده شویم؟

 FATF در برابر تحریم‌های آمریکا نقشی ندارد
بعد از خروج آمریکا از برجام، شاهد خروج مستمر شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از ایران بوده‌ایم. آیا خروج آن‌ها به دلیل نگرانی از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است یا به دلیل FATF؟! آیا اگر امروز همه دستورات FATF را اجرا کنیم، این بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی چشم خود را بر تحریم‌های آمریکا خواهند بست و با ایران همکاری خواهند کرد؟! آیا نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا و بزرگنمایی لیست سیاه FATF، ساده‌اندیشی نیست؟!

 برای تحریم‌های بانکی راهکار هست، اما گوش شنوا نیست
دولت و جریان حامی آن به بهانه رفع تحریم‌های بانکی و ادامه برجام با اروپایی‌ها دوباره به دنبال اجرای راهکار پیشنهادی غرب یعنی همکاری کامل با FATF هستند.
نشریه آمریکایی لوبلاگ اخیراً در تحلیلی مدعی شده است که بانک‌های مرکزی اروپا برای آغاز طرح ایجاد نظام مالی مستقل از آمریکا و سوئیفت نیازمند یک چیز هستند: ایران باید لوایح ‏FATF‏ را کاملاً اجرا کند! ‏به گفته این رسانه آمریکایی البته حتی اگر ایران این لوایح را کامل اجرا کند و بانک‌های اروپایی به قولی که داده‌اند عمل کنند، باز هم راه اندازی سیستم‌های ‏تبادلی محدود، به معنی ایجاد یک سیستم مالی مستقل نخواهد بود. اما مشکل این تحریم‌ها به واسطه امضا و اجرای پیمان‌های پولی دوجانبه (استفاده از ارزهای ملی و حذف دلار) با کشورهای طرف معامله ایران تا حد زیادی قابل‌رفع است. ترکیه و روسیه و برخی کشورهای دیگر، بارها این پیشنهاد را به ایران داده‌اند و مقام معظم رهبری نیز بارها بر ضرورت حذف دلار تأکید کرده‌اند، اما گوش شنوایی در دولت برای اجرای آن وجود ندارد.

 راه بدون بازگشت
FATF ابزاری است که برای نابودی اقتصاد ایران به واسطه تحریم‌های هدفمند از سوی آمریکا استفاده می‌شود و رهبری نیز مخالفت خود را علناً با الحاق به کنوانسیون‌های مربوط به آن اعلام کرده‌اند، اما دولت و جریان حامی آن در مجلس برخلاف نظر صریح رهبری، به فکر تحمیل برجامی دیگر بر مردم ایران هستند. برجام جدید، راه بدون بازگشتی است که هم اقتصاد و هم امنیت ایران را نشانه گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.