پلیس، شورا و شهرداری تهران هر ۳ برنامه‌ای مشترک را برای کاهش ترافیک مهرماه پیشنهاد می‌دهند؛ پیشنهادی که منتظر اجرا از سوی دولت است.

برنامه‌های پلیس، شورا و شهرداری تهران برای کاهش ترافیک مهرماه

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، آغاز مهر ماه همیشه با هیجانات خاصی همراه بوده است و مهر ماه پیش از آن که آغاز فصل پاییز باشد، آغاز بهار علم آموزی است. اگر از بیشتر افراد جامعه بپرسیم مهر ماه شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد پاسخ اکثر قریب به اتفاق آنان مدرسه و دانش آموزان است، اما باید گفت که این هیجانات همیشه برای همه جذاب نبوده و شهروندانی هم هستند که در کنار شوق و ذوق مدرسه دلبندانشان دغدغه آغاز ترافیک‌های طاقت فرسا و راه بندان‌های طولانی را دارند.

با آغاز سال تحصیلی خیابان‌ها مملو از خودروهایی می‌شود که یا در طول تابستان در شهرستان‌های دیگر تردد می‌کردند و یا به جمع سرویس مدارس و ناوگان حمل و نقل عمومی پیوسته‌اند. شلوغی خیابان‌ها در زمان بازگشایی مدارس از خاصیت‌های حتمی مهرماه است. به طور حتم با افزایش ترددهای درون شهری و سردی هوا باید دوباره منتظر پدیده شوم آلودگی هوا نیز باشیم و این چرخه معیوب سال‌ها است که گریبان شهروندان و ساکنان شهرهای بزرگ را گرفته و هر سال مشکلات متعددی را برای آنان ایجاد می‌کند.

بر اساس آمارهای رسمی پلیس، پیش بینی می‌شود که ترافیک در شهری مانند تهران در مهر ماه و همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تا بیش از 30 درصد افزایش پیدا کند، به این ترتیب برخی از معابر در برخی از ساعات کاملا قفل می‌شوند.

طرح‌های شکست خورده کاهش ترافیک در تهران

در سال‌های گذشته نهادها و افراد مختلف برای حل این مشکل راهکارهای مختلفی ارائه کردند؛ از جمله اینکه پلیس راهور در سال گذشته پیشنهاد کرد که برای جلوگیری از ایجاد کانون ترافیک در معابر شهری، مدارس هفته آخر شهریور بازگشایی شوند که این طرح به دلیل مخالفت وزارت آموزش و پرورش و همچنین عدم استقبال خانواده‌ها قبل از اجرا شکست خورد.

در طرح دیگری که شهرداری تهران سال گذشته اجرا کرد، هرگونه عملیات عمرانی در سطح شهر تا نیمه مهرماه ممنوع شد، اما متاسفانه تاثیر چندانی در رفع این معضل نداشت و در آخرین راهکار مقرر شد نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی با استقرار در مقابل مدارس از هر گونه توقف غیرمجاز جلوگیری کنند که البته این طرح نیز تاثیر مقطعی داشت و نمی‌توانست به ترافیک عمومی شهرها کمکی کند.

بنابر این گزارش، سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران با مثبت ارزیابی کردن تاثیر اجرای طرح «تغییر ساعات اداری» بر ترافیک معابر پایتخت گفت: به نظر می‌رسد اگر این طرح با پشتوانه مطالعات کارشناسی همراه شود، می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی در ترافیک معابر پایتخت داشته باشد.

به گفته سردار رحیمی این تغییر ساعات ادارای باعث شد نه تنها ترافیک صبحگاهی شهر تهران، بلکه ترافیک عصرگاهی نیز به مراتب بهتر از ترافیک در سایر روزهای پایتخت باشد.

همچنین سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از تاثیر 10 تا 15 درصدی تغییر ساعات کاری ادارات و دستگاه‌های مختلف در کاهش ترافیک خبر داد و گفت: باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی در خصوص آغاز ساعت فعالیت مدارس، بانک‌ها و ادارات صورت گیرد و این تقسیم بندی‌ها باید به نحوی باشد که کمترین تداخل زمانی را با یکدیگر داشته باشند.

چند تن از اعضای شورای شهر تهران نیز  طرح تغییر ساعات اداری را در کاهش ترافیک بسیار تاثیرگذار دانستند و موافق تمدید همین روند شدند.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در این خصوص گفت: اگر چه هدف‌گذاری این اقدام برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی بوده، اما به صورت منطقی تاثیراتی هم بر روی وضعیت ترافیک شهری داشته است.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در این باره با بیان اینکه تغییر ساعت اداری باعث تقسیم سفرهای درون شهری شد و ترافیک شهری را روان کرد، گفت:  این اتفاق نشان می‌دهد که می‌توان از اینگونه تصمیمات و ابزارها برای مدیریت سفر و کاهش ترافیک شهری استفاده کرد و این وضعیت را در سایر اوقات سال هم تداوم بخشید.

در حال حاضر و با استناد به آمارهای پلیس درباره تاثیر مثبت تغییر ساعات اداری بر ترافیک معابر، بار دیگر بهترین راهکار برای مقابله با این معضل را ادامه طرح تغییر ساعات اداری می‌داند و پیشنهاد می‌کند تا ساعات کار اداره همان 06:30 صبح و پیش از آغاز بکار مدارس باشد تا کارمندان و سرویس ادارات پیش از آغاز ساعت ترافیکی خیابان‌ها و معابر را ترک کرده باشند و از طرفی نیز با شروع زودهنگام کار در ادارات بسیاری از ارباب رجوع نیز برای فرار از ترافیک اولیه صبحگاهی پیش از ترافیک برای انجام امور اداری مراجعه کنند.

همچنین باید گفت همین تقسیم بار ترافیکی می‌تواند به راحتی عصرها هنگام تعطیلی ادارات توزیع شود و از ایجاد ترافیک‌های سنگین جلوگیری کند.

بهتر آن است که استانداری با بررسی جدی این موضوع ادامه طرح تغییر ساعات رسمی اداری را حداقل تا پایان مهر ماه تمدید و هر چه سریع‌تر آن را ابلاغ کند و در صورت موفقیت تمدید آن را ادامه دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.