پس از جهش قیمت دلار در چند هفته اخیر تأثیر این امر بر تمام حوزه‌ها چشمگیر بوده ونمی توان موضوعی را پیدا کرد که تحت تأثیر افزایش قیمت دلار نبوده باشد.

بازار سیاه بلیت هوایی عتبات زیر ذره بین نظارت

یکی از بخش‌های متأثر از این نوسان نامتعارف قیمتی، حوزه حمل ونقل بویژه در بخش هوایی بود بنحوی که در هفته‌های اول بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی معتقد بودند در حال زیاندهی هستند و سرانجام مصوب شد تا ارز اختصاصی به آن‌ها با فرمول دیگری باشد تا به قیمت واقعی دلار نزدیک‌تر باشد.

با این اوصاف در چند روز گذشته یکی از مباحث داغ حوزه حمل ونقل قیمت گذاری بلیت هواپیما بوده که پس از جلسات متعدد مدیران سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هوایی قیمت نهایی خطوط مختلف اعلام شد.

اما آنچه در این نوشته می‌خواهیم به آن بپردازیم مسئله قیمت بلیت پروازهای عتبات عالیات است که اگر به اتفاقات سال‌های قبل نگاهی بیندازیم می‌بینیم درایام نزدیک به اربعین تنها چیزی که ملاک قرار نمی‌گیرد، قیمت اعلامی از سوی متولیان دولتی است و شرکت‌های هواپیمایی و واسطه‌های خاص با برنامه ریزی‌های دقیق به دنبال کسب درآمد حداکثری در این ایام هستند. لذا به نظر می‌رسد باید برای آنکه مشکلات هرساله تکرار نشود، باید نظارت‌های بیشتر و برخوردهای جدی تری در دستور کار متولیان باشد تا فرصت هرگونه سوءاستفاده را از افراد فرصت طلب بگیرند.

نکته‌ای که به نظر می‌رسد جای تأمل دارد قیمت گذاری بلیت‌ها ازسوی سازمان هواپیمایی است، چراکه در حال حاضر قیمت پروازیک طرفه مشهد به بغداد حدود ۱۵میلیون ریال می‌باشد و این سازمان رقم ۲۸ میلیون ریال را برای همین مسیر در ایام اربعین اعلام نموده است و همین اعلام موجب می‌شود تا از هم اکنون این تردید در نظر متقاضیان ایجاد شود که در روزهای نزدیک به اربعین قیمت‌ها بسیار بالاتر از این ارقام خواهد بود و در نتیجه به یکباره بازار بلیت این مسیرها از هم اکنون داغ شود.

 برخورد تعزیرات با دفاتر متخلف هواپیمایی

با تمام این اوصاف مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: تعزیرات حکومتی بر اساس قانون با هرگونه گران فروشی بلیت برخورد می‌کند.

حمیدرضا کریم افزود: با توجه به اینکه هرساله در ایام محرم و به طور خاص در اربعین شاهد ایجاد بازار سیاه و گران فروشی بلیت عتبات عالیات هستیم هرساله در این ماه (محرم) طرح ویژه‌ای برای مقابله با گران فروشی داریم که بخشی از آن هم شامل بازرسی سرزده از آژانس‌های هواپیمایی می‌باشد.

وی ادامه داد: ملاک اصلی برای بازرسان تعزیرات قیمت اعلامی از سوی مراجعی قانونی می‌باشد و عرضه بلیت با قیمت بیشتر از رقم اعلامی گران فروشی محسوب می‌شود و متخلفان با جریمه‌های سنگین روبه رو خواهند شد. کریم اظهارداشت: همچنین شهروندان در صورت مشاهده هرگونه گران فروشی بلیت می‌توانند یا با طرح شکایت در تعزیرات موضوع را پیگیری نمایند یا با گزارش موضوع به تعزیرات حکومتی کارشناسان این سازمان را درجریان تخلف مزبور بگذارند.

وی با اشاره به اقدامات تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در این بخش گفت: سال گذشته نیز پرونده‌های متعددی از شرکت‌های هواپیمایی در تعزیرات استان تشکیل شد وجرایم قانونی قابل توجهی از آنان اخذ شد که امیدواریم در سال جاری شاهد رعایت تعرفه‌های قانونی بلیت از سوی شرکت‌های هواپیمایی باشیم.

منبع: روزنامه قدس

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.