رحیم مخدومی از نویسندگان ادبیات دفاع مقدس گفت: آثار مستند دفاع مقدس توانسته سرانه مطالعه را افزایش دهد، در واقع بالا برنده سرانه مطالعه آثار مستند و ادبیات دفاع مقدس ما بوده‌اند.

آثار مستند دفاع مقدس سرانه مطالعه کشور را افزایش داده است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، رحیم مخدمی از نویسندگان و فعالان عرصه دفاع مقدس درباره پیشی گرفتن آثار مستند از داستان و رمان اظهار داشت: مستندنگاری مسیر رشد خود را طی می‌کند و این مسئله را نمی‌توان به موضوع تاثیر و تاثر از داستان و رمان قلمداد کرد.

وی در بخش دیگری با تاکید بر اینکه اراده برای رشد و تعالی مستندنگاری زیاد است، خاطر نشان کرد: این موضوع چند دلیل دارد، اولا صاحبان خاطرات انگیزه زیادی پیدا کرده‌اند تا خاطرات خود را بازگو کنند و در ادامه ثبت شود، غالبا این افراد یا پا به سن گذاشته‌اند بنابراین این سن بالا موجب شده انگیزه جدی بیابند تا خاطرات خود را ثبت کنند و این امانت  را بگذارند و بروند اما از سوی دیگر تاثیر مستندنگاری دفاع مقدس را نیز در سطح ملی و بین‌المللی مشاهده می‌کنند.

به گفته مخدومی، دیدن این اثرگذاری در سطح ملی و بین‌المللی آنها را ترغیب می‌کند تا آثار موفق تولید شده و اثرات خوبی داشته باشد.

این نویسنده دفاع مقدس تصریح کرد: آثار مستند دفاع مقدس توانسته سرانه مطالعه را افزایش دهد در واقع بالا برنده سرانه مطالعه آثار مستند و ادبیات دفاع مقدس ما بوده است. از سوی دیگر از حدود سال ۶۸ این نهال کاشته شد و افرادی به پرورش آن پرداختند و امروز میوه‌های آن برداشت می‌شود. ما امروز بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب دفاع مقدس داریم که در میان آنها کتاب‌های ضعیف و متوسط هم زیاد است اما پله‌هایی شدند تا عیارها سنجیده شود.

 نویسنده کتاب «پابرهنه» توضیح داد: در راستای این عیارسنجی جشنواره‌ها و جلسات نقد هم برگزار شد و استقبال مخاطبان از آثار برجسته این نهال را هرس کرد، تا جایی که امروز در بخش مستندنگاری توانسته‌ایم معیار داشته باشیم. در حالی‌که هیچ یک از این اتفاقات برای داستان رخ نداد، داستان مظلومانه در گوشه و کنار فعالیت کرد و راویان خاطرات سر و سری با داستان نداشتند و نویسنده به تنهایی به موضوع داستان اندیشید. از سوی دیگر مشوق‌های لازم در جامعه نبود و داستان‌های موفقی که در سطح ملی و بین‌المللی بدرخشند نداشتیم، از این رو ما در زمینه داستان رشد و بالندگی را شاهد نبودیم اما متقابلا در زمینه مستندنگاری با سرعت خوبی پیش رفتیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.