چند روز قبل در بیست و یکمین سمینار شیمی فیزیک ایران که در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار شد، دکتر محمد حسن انتظاری، عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد، عنوان شیمیدان برجسته کشور را کسب کرد.

شعارزدگی مسئولان مانع حمایت از محققان و نخبگان شده است

با توجه به اهمیت کسب این افتخار برای اهالی خراسان توسط دانشمند برجسته‌ای که برخاسته از همین خطه است و تمام تلاش و خدمات علمی خویش از جمله تربیت صدها دانشجو را نیز در موطن خود انجام داده،

گفت وگویی با وی انجام داده‌ایم که ماحصل آن از نظر می‌گذرد.

 حاصل ۲۳ سال تلاش علمی

دکتر محمد حسن انتظاری کسب عنوان شیمیدان برجسته کشور را مرهون تلاش‌های ۲۳ ساله‌اش می‌داند و می‌گوید طی این سال‌ها همواره در آزمایشگاه و دانشگاه فردوسی مشهد بر روی تحقیقات و پژوهش متمرکز بوده‌ام و دانشجویان بسیاری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تربیت کرده‌ام که هر یک از آن‌ها نیز تحقیقاتی نو و بی نظیر در سطح جهان انجام داده‌اند.

وی مهم ترین تحقیقات خود را در زمینه بررسی امواج فراصوت در سنتز نانوساختارها، نانوجاذب‌ها، نانو کاتالیزورها، نانو فوتوکاتالیزورها و بررسی عملکرد آن‌ها در حذف آلاینده‌های زیست محیطی عنوان کرده و از تهیه فیلم‌های نازک به کمک روش‌های شیمیایی و الکتروشیمیایی با هدف دستیابی به سطوح فوتوکاتالیزوری، پوشش مقاوم در برابر خوردگی و سطوح ابرآب گریز، به عنوان دیگر زمینه‌های پژوهشی خود در سال‌های اخیر یاد می‌کند.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد همچنین خاطرنشان می‌کند که پژوهش در خصوص استخراج ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از گیاهان دارویی، تحقیق در زمینه افزایش بهبود فعالیت ضد سرطانی نانوذرات و کاربرد نانوذرات در نشر بیودیزل از دیگر پژوهش‌هایی است که توسط وی، گروه همکاران و دانشجویان تحت نظرش در حال اجرا می‌باشد.

وی تصریح می‌کند: علاوه بر تحقیقات تخصصی که در زمینه نانو شیمی و با همراهی ۱۲ نفر از دانشجویان مقطع دکترا در دانشگاه فردوسی در دست انجام دارد، به تدریس و تدوین مقالات علمی نیز مشغول است و همچنین عضو کمیته الکترال و ادیتور مقالات علمی چند مجله معتبر علمی جهان مثل «اولتراسونیکس» و «سونوکمیستری» است.

دکتر محمد حسن انتظاری که متولد ۱۳۳۷ و اهل شهرستان بیرجند است، می‌گوید: پس از پایان تحصیلات دانشگاهی‌ام، در حالی به عشق خدمت به مردم و کشورم، از کانادا بازمی‌گشتم که علاوه بر کانادا، زمینه اشتغال و ادامه فعالیت‌های پژوهشی‌ام در آمریکا، فرانسه و چند کشور دیگر فراهم بود.

 ضعف اخلاق علمی

او اضافه می‌کند: این در حالی است که مسئولان و دستگاه‌های مربوط در داخل کشور، آن طور که باید و شاید به نخبگان جامعه بها نمی‌دهند و بیشتر گرفتار شعارزدگی هستند و متأسفانه اخلاق علمی در جامعه دانشگاهی نیز ضعیف شده است.

به گفته این محقق برجسته، در حالی که آیین ‌نامه‌های ارتقای جایگاه علمی استادان و دانش آموختگان دانشگاهی از سوی وزارت علوم تهیه و تدوین شده، اما مسئولان مربوط و عوامل اجرایی که همواره سرگرم جلسات متعدد و مختلف هستند ونیز زد و بندهای موجود، شاهد مشکلات فراوانی در این حوزه هستیم.

وی در ادامه به برخی از کاستی ها در برگزاری کنفرانس و سمینارهای علمی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: هرچند طی سال‌های اخیر اوضاع کمی بهتر از قبل شده است، اما هنوز خیلی مانده تا کنفرانس واقعی برگزار کنیم. در حال حاضر به جز دقایق اولیه و افتتاحیه کنفرانس، مابقی اوقات شرکت کنندگان بیشتر به تفریح می‌گذرد و کمتر درگیر مباحث علمی می‌شوند. در حالی که در کنفرانس های خارجی، صبح تا شب همه درگیر کار هستند تا هر یک به معلومات علمی خود بیفزایند و معمولاً در این کنفرانس‌ها قراردادهای متعددی بین جوامع علمی بسته می‌شود و خلاصه اینکه تمام شرکت کنندگان برای بهره مندی هر چه بیشتر از فرصت کنفرانس در آن شرکت می‌کنند و نه تفریح و سرگرمی و گذراندن وقت!

عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد در همین حال نبود مدیریت قوی و کارآمد برای شناسایی و حمایت از محققان و افراد دارای ظرفیت بالای علمی و استفاده از ظرفیت و پتانسیل دانشمندان زیادی که در دورترین نقاط کشور وجود دارند و هر یک در حوزه تخصصی خود وزنه‌ای سنگین به شمار می‌آیند، را از دیگر مشکلات موجود درحوزه تحقیق و پژوهش در کشور عنوان کرد.

 روزمرگی برخی مسئولان

دکتر انتظاری با تأکید بر این که برخی مسئولان دچار روزمرگی شده‌اند، تصریح می‌کند: در صورت شناسایی و حمایت همه جانبه از نخبگان و محققان برجسته کشور، به طور قطع و یقین شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف پژوهشی و نهایتاً توسعه و آبادانی کشورمان خواهیم بود. شایان ذکر است انجمن شیمی ایران همه ساله با مدنظر قرار دادن جایگاه علمی دانشمندان و محققان این رشته و فعالیت‌های آن‌ها نظیر انتشار مقالات برتر علمی در نشریات معتبر جهانی و میزان مراجعات پژوهشگران به این مقالات و همچنین تربیت دانشجویان و انجام پروژه‌های تحقیقاتی، یک نفر را به عنوان شیمیدان برجسته کشور انتخاب و معرفی می‌کند که امسال این افتخار نصیب دکتر محمدحسن انتظاری شد

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.