۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 620645

 سه صفت مؤمن در گفتار امام زین‌العابدین(ع)

حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جواهری 

تلاش در راه «مؤمن شناسی» وظیفه هر مسلمان است. باید خصوصیات مؤمن را شناخت و به آن آراسته شد.  مؤمن کیست؟ اوصاف مؤمن چیست؟

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، رفتار و گفتار اهل‌بیت(ع) منبع اصلی و مهم مؤمن‌شناسی است، باید از درون احادیث امامان(ع) چیستی اوصاف مؤمن را به دست آورد. 
امام زین‌العابدین(ع) در وصف مؤمن فرموده‌اند: «المؤمن خلط عمله بحلمه، یجلس لیعلم و ینصت لیسلم. عمل مؤمن با حلم آمیخته است و کارهایش را با حلم می‌آمیزد، برای کسب دانش در جلسه حضور می‌یابد و می‌نشیند تا یاد بگیرد و ساکت می‌ماند تا سالم بماند» (الکافی، ج۲، ص۳۹۶، تحف العقول عن آل الرسول علیهم‌السلام، ص ۲۸۰، بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۳۸).  در این بخش از سخنان امام سجاد(ع) سه صفت زیبای مؤمن آموزش داده شده است. 

عمل همراه با حلم 
مؤمن بی‌کار نیست. او اهل عمل است و عمل او با حلم آمیخته و مخلوط است. حلم به معنای بردباری، شکیبایی، حوصله، خوش اخلاقی و خردورزی است. همراه شدن «عمل» و «حلم» عمل را سودمند و مؤثر می‌سازد. عمل با حلم، از گناهان و آلودگی‌ها در اخلاق اجتماعی پاک می‌ماند. 

جلسات آگاهی بخش 
مؤمن در جلسه‌ای که صرفاً برای سرگرمی و وقت‌گذرانی است نمی‌نشیند. او تنها در مجلسی می‌نشیند که معرفت افزایی، آگاهی بخشی و علم آموزی دارد. امام زین‌العابدین(ع) فرموده‌اند: «یجلس لیعلم»؛ جلسه می‌گیرد و در جلسه حضور می‌یابد تا بداند و چیزی یاد بگیرد. هدف او از نشستن در مجالس یاد گرفتن است. او همواره می‌آموزد و در راه تعلّم و فراگیری دانش گام برمی‌دارد. پیوسته برای دانش طلبی و علم خواهی در محافل می‌نشیند. برای سرگرمی، شرارت، خوش‌گذرانی و فساد جلسه نمی‌گذارد و جلسه نمی‌رود، بلکه برای علم جلسه می‌گذارد. او هر جایی نمی‌نشیند، در هر جلسه‌ای حاضر نمی‌شود. او جلسه شناس است و جلسات را ارزیابی می‌کند و تنها در جلسات علم آموزی شرکت می‌کند. 

سکوت سلامت 
به کارگیری زبان در همه جا، در هر زمان و در هر چیزی سودمند نیست. مؤمن باید زبان را حفظ و کنترل کند تا به گناهان و انحرافات آلوده نگردد. یک راه حفاظت از زبان، سکوت الهام‌بخش سلامت است. مؤمن پرحرف نیست چون پرحرفی زمینه‌ساز فساد و کجروی‌هاست. مؤمن ساکت می‌ماند و حرف نمی‌زند تا از گناه و انحراف سالم بماند. «و ینصت لیسلم» در گفتار امام زین‌العابدین(ع) مؤمن ساکت می‌ماند و گوش فرا می‌دهد و حرف نمی‌زند و خاموش می‌ماند تا از گناهان زبان سالم بماند. سلامت اخلاقی هدف سکوت مؤمن است.  زبان مؤمن برای حق‌گویی، ذکر، هدایت، اصلاح، نصیحت، موعظه و آموزش فعال است و برای سلامت شرعی، عقلی و عرفی در جامعه خاموش و ساکت خواهد ماند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.