پرونده سال آبی امروز در حالی بسته شد که گزارشها حاکی از افت ۵۶۰ میلیون متر مکعبی ورودی آب به سدهای تهران است.

کاهش۲۵ درصدی ذخایر سدهای استان تهران نسبت به سال گذشته

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، در حالی که به گفته، محمد رضا بختیاری مدیر عامل آبفای استان تهران وضعیت مناسب بارش ها در اردیبهشت ماه امسال باعث شد تا جیره بندی در تهران منتفی شود، گزارشها حاکی از این است که ذخایر سدهای استان تهران نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است.

بنابراین گزارش، تابستان گرم امسال در حالی امروز به روز پایانی خود رسیده که ذخایر سدهای استان تهران نسبت به سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی داشته است و پرونده سال آبی جاری با افت ۵۶۰ میلیون مترمکعبی ورودی آب به سدهای استان در حال بسته شدن است.

میزان بارندگی‌های استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون (ابتدای مهرماه) به ۲۵۶ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال آبی گذشته ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است. همین افت نزولات جوی استان تهران موجب شده است که حجم آب ورودی به سدهای پنج گانه استان ( سدکرج، لتیان، طالقان، لار و ماملو) نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش پیدا کند.

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌های پاییز و زمستان سال گذشته و به طبع آن افت ذخیره برفی استان باعث شده است تا کل حجم آب ورودی به سدهای استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون به یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون مترمکعب برسد.

عددی که سال گذشته در همین زمان به یک میلیارد و ۷۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است و براین اساس ورودی رواناب‌ها به سدهای استان بیش از ۵۶۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است. 

از طرفی ذخیره فعلی سدهای پنجگانه استان نیز به ۶۴۲ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است و بیش از ۲۱۰ میلیون مترمکعب حجم آب ذخیره شده در سدهای استان نسبت به سال قبل کمتر شده است.

در این بین از میان پنج سد تامین کننده آب استان تهران سد کرج به مراتب وضعیت بهتری را نسبت به سایر سدهای استان تجربه می‌کند، به طوری که در حال حاضر ۷۹ درصد این سد پر است و حجم ذخیره آن نیز به ۱۴۴ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

از سوی مقابل سد لار نیز که در شمال شرق تهران وظیفه تامین تامین آب شرب و کشاورزی منطقه را بر عهده دارد، کاهش ۶۱ درصدی حجم ذخیره آب را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند و ۹۵ درصد مخزن این سازه آبی خالی است که از این حیث سد لار بدترین شرایط را از نظر میزان ذخیره منابع آبی به خود اختصاص داده است. حجم فعلی سد لار به ۴۳ میلیون مترمکعب رسیده است که در قیاس با سال گذشته ۶۸ میلیون مترمکعب کمتر شده است.

کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته و در پی آن افت روان‌آب‌ها موجب شده است تا به رغم رشد ۱۲ درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب سدهای موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۲۰.۳۸ میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش ۱۵ درصدی پیدا کرده است.

ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند، به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۳ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افت داشته است و هم اکنون به طور میانگین ۴۱ مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.