امروز زنگ اولین روز مدارس درشرایطی نواخته شدو شکوفه ها یاهمان کلاس اولی ها به مدرسه رفتند که هنوز یک روز تا اول مهر باقی مانده است و از فردا همه دانش آموزان راهی مدارس میشوندتا دوباره کلاسهای درس مملو از عطر آموزش شود.

حساب وکتاب سرویس مدارس بانرم افزار بانکی/نظارت سختگیرانه تاکسیرانی بروضعیت رانندگان سرویس

قدس آنلاین – سعید کوشافر: درحالی فردا همه دانش اموزان راهی مدارس میشوند که همزمان با زنگ آغاز درس ومدرسه طنین دغدغه خانواده ها هم بصدا در می اید . دغدغه هایی ازجنس کتاب ودفتر، کوله و لباس فرم ، وسایل کمک آموزشی وشاید از همه اینها مهمتر آمدو شد دانش اموزان .

شاید بتوان گفت دیگر گذشت آن سالها  که دانش آموزان مجبور بودند خودشان با پای پیاده به مدرسه رفته و بازگردند. طی سالهای اخیر بزرگ شدن شهرها فاصله مدارس تا خانه را بیشتر کرده و همین امر به علاوه ترافیک و تردد فراوان خودروها حتی درخیابانهای فرعی باعث شده تا سرویس مدرسه به جزیی جدانشدنی از تحصیل بسیاری ازدانش اموزان تبدیل شود.

سرویس مدارس اگرچه برای این بوجود آمد تا دغدغه خانواده ها راکاهش دهد اما طی سالهای اخیر مشکلات سرویسهای مدارس خود دغدغه ای شد برای خانواده دانش آموزان . هر سال گلایه های متعدد از سوی والدین در زمینه روند خدمات دهی و نقاط ضعف در برنامه ریزی اجرایی این طرح وجود دارد که از آن جمله می توان به بی نظمی در تردد سرویسها، به خطر افتادن سلامت دانش آموزان با عدم رعایت قوانین از سوی رانندگان، افزایش بی رویه بهای خدمات، استفاده از مردان جوان برای رانندگی سرویس های دختران دبیرستانی، استعمال دخانیات، پخش موسیقی غیر مجاز در داخل خودرو و عدم رعایت ظرفیت خودرو مطرح میشود که کمتر هم پیش می آید که مقام مسوولی پاسخگو باشد .

 اما آنگونه که به نظر میرسد امسال با ساماندهی سرویسها و دخالت نهادهای آموزش و پرورش و انجمن اولیا ومربیان وتاکسیرانی،  سرویسهای مدارس قدری نظام مند شده و گلایه های مردم  تا حدی کمترشود.

***130هزاردرخواست برای سرویس مدارس

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه سرویس مدرسه از جمله خدماتی است که موجب رفاه حال دانش آموزان و والدین می شود، گفت: این خدمت در تامین امنیت دانش آموزان نیز نقش مهمی ایفا می کند و حضور سایر دانش آموزان در یک سرویس می تواند به اجتماعی شدن دانش آموزان نیز کمک کند.

قاسمعلی خدابنده افزود: سرویس مدرسه فضایی برای آموزش نیز محسوب می شود و در آن آموزش جامعه پذیری، مهارت های ارتباطی و آگاهی های فرهنگی می تواند محقق شود.وی گفت: ایجاد محیط مناسب فرهنگی و استفاده از رانندگان متعهد و دارای شرایط لازم از جمله مسائلی است که در ساماندهی و برنامه ریزی در این زمینه مورد توجه قرار دارد.

همچنین رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این باره گفت: تاکنون برای سال جدید تحصیلی در استان بیش از 130 هزار دانش آموز درخواست استفاده از خدمات سرویس مدرسه داشته اند.

محمد صیف افزود: هماهنگی های لازم در ارتباط با سرویس مدارس انجام شده و برنامه ریزی برای ارائه هر چه بهتر خدمات با تامین خواسته های به حق والدین در حال انجام است.

وی اظهار داشت: امسال 100 شرکت برای خدمات رسانی در حوزه سرویس مدارس اعلام آمادگی کرده اند که از این تعداد 62 شرکت مورد تائید سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی قرار گرفته و مجوزهای لازم اخذ و به مدارس معرفی شده اند.

وی گفت: تاکنون حدود 70 هزار دانش آموزان در مشهد و بیش از 60 هزار نفر در شهرستانهای استان برای استفاده از خدمات سرویس مدارس ثبت نام کرده اند.

عضو کارگروه ماده 18 سرویس مدارس استان خراسان رضوی افزود: در مناطق هفت گانه مشهد و تبادکان حدود 7500 خودرو و در سایر شهرستانها حدود 6 هزار خودرو ویژه سرویس مدارس مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

وی اظهار داشت: بیش از 50 درصد راننده های این سرویس ها را بانوان تشکیل می دهند و طبق قانون برای مدارس مقطع متوسطه دخترانه راننده زن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: امسال با همکاری نمایندگی شرکت بیمه معلم در خراسان رضوی دانش آموزان بیمه حوادث و بیمه مسئولیت مدنی می‌شوند.

***سرایت گرانی به سرویس مدارس

درهمین راستا مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد نیز گفت: طبق مصوبه های کارگروه ماده 18 سرویس مدارس و تصویب شورای شهر مشهد نرخ سرویس مدارس در سال جاری نسبت به پارسال 10 درصد افزایش یافته است.

سید مهدی علوی مقدم افزود: همچنین امسال با تمهیدات وزارت کشور 'سامانه سپند' ایجاد شده که مدارس باید مشخصات دانش آموزان متقاضی استفاده از سرویس مدارس و همچنین شرکتهای تاکسیرانی مشخصات خود و رانندگان را در آن ثبت کنند.

وی اظهار داشت: 20 گروه بازرسی خودرو نیز با 30 نیروی نظارتی گشت زنی و نظارت بر سرویهای مدارس را در شهر مشهد عهده دار هستند.

وی گفت: تمام خودروهای سرویس مدارس باید برچسب ویژه بر روی خودرو نصب کنند و دارای بیمه باشند ضمن اینکه تعداد سرنشینان هم باید مطابق کارت خودرو باشد.

وی ادامه داد: حدود 65 درصد سرویس دهی خودرو به دنش آموزان در مدارس دخترانه صورت می گیرد و در این چارچوب نیز به جز در موارد خاص، از رانندگان زن استفاده می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهددرهمین حال تاکید کرد: رانندگان پر خطر از ادامه فعالیت در حوزه سرویس مدارس کنار گذاشته می شوند.

وی اظهار داشت: برای حفظ امنیت دانش آموزان فهرست رانندگان سرویس مدارس و مشخصات خودروهای آنها به مرکز کنترل ترافیک مشهد ارسال می شود و نحوه فعالیت این رانندگان از طریق دوربینهای کنترل ترافیک مورد نظارت و بررسی قرار می گیرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: چنانچه رانندگان حتی در موارد خارج از زمان سرویس دهی به مدارس دارای رفتارهای پرخطر باشند ابتدا به آنها اخطار داده می شود و در صورت تکرار، از فعالیت آنها در حوزه سرویس مدارس جلوگیری می شود.

وی افزود: پارسال 4500 راننده که ضوابط راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده بودند اعمال قانون شدند و 19 نفر نیز به دلیل تخلفات شدید از سرویس مدارس اخراج شدند.

***حساب وکتاب پرداخت به سرویس مدارس

اما همواره یکی از مشکلات خانواده ها با سرویسهای مدارس مبالغی بود که بابت سرویس دهی دریافت میکردند مبالغی که گاه سر به فلک می کشیدو همواره محل بحث وجدل بود. دراین خصوص هم مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به ضرورت شفافیت در ساماندهی و اجرای طرح خدمات دهی به دانش آموزان در حوزه سرویس مدارس، با امضای تفاهم نامه میان این اداره کل و امور شعب یکی از بانک ها در استان، حساب یکپارچه مدارس افتتاح شد.

وی گفت: موضوع این تفاهم نامه، ارتقا و گسترش همکاری بین بانک و اداره کل آموزش و پرورش در قبال تمرکز حساب های سرویس مدارس، کارگزاران، رانندگان و افراد ذینفع نزد بانک و ارائه خدمات بانکی در چارچوب ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: بانک طرف قرارداد نیز خدمات مربوطه را با کیفیت مطلوب و سرعت مناسب به درخواست اداره کل آموزش و پرورش مطابق با قوانین و مقررات و دستورالعمل های پولی و بانکی و با رعایت قانون عملیات بانکی بدون ربا ارائه می کند.

خدابنده اظهار داشت: طراحی نرم افزار مربوط به واریز هزینه سرویس مدارس به گونه ای است که امکان احصای مبلغ واریزی متعلق به مدرسه و دانش آموز وجود دارد و دانش آموزانی که اقساط هزینه سرویس را پرداخت ننموده اند نیز مشخص می شوند.

قاسم‌علی خدابنده، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جریان امضای این تفاهم‌نامه، عنوان کرد : نرم‌افزار تدوین شده فرآیندهای دریافت و پرداخت را تسهیل و با ایجاد شفافیت مالی بار بزرگی از دوش حمل‌ونقل دانش‌آموزی در استان برخواهد داشت.

همچنین حسن مونسان، رئیس اداره امور شعب بانک ملی ایران در خراسان رضوی در ادامه این مراسم، گفت: برنامه نرم افزاری بومی شده یکپارچه‌سازی حساب سرویس‌های مدارس دغدغه‌های مالی این حوزه را برطرف خواهد کرد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.