معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور محاکم تجدید نظر و کیفری گفت: تعدادی از افرادی که از کودکان کار سوءاستفاده می‌کردند، دستگیر شدند.

جمع‌آوری کودکان کار از سطح شهر نباید به‌کودک آزاری تبدیل شود

به گزارش قدس آنلاین، نیره عابدین‌زاده  ظهر امروز در مراسم طرح مهرانه که در سینما هویزه مشهد با حضور  بچه‌های کار  و والدینشان برگزار شد؛ گفت: شاید شروع سال تحصیلی جدید را باید این طور تعریف کرد، برای کسب دانش، مهارت و آگاهی باید جهاد کرد و این موضوع می‌تواند بهترین شروع سال تحصیلی برای این بچه‌ها باشد.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور محاکم تجدید نظر و کیفری با اشاره به سه راس مثلث خانواده، بهزیستی و دادگستری در کاهش یا افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه؛ ادامه داد: هر کدام از این سه راس مثلث اگر ناقص عمل کنند، سبب می‌شود، تعداد کودکان کار در جامعه افزایش یافته که این موضوع آسیب‌های اجتماعی بسیاری در پی دارد.

وی با بیان اینکه کودکان کار یا در اثر اجبار خانواده یا در نتیجه شرایط خانواده و حس مسؤولیت به‌کار در خیابان روی آورده‌اند؛ افزود: تعدادی از افرادی که از کودکان کار سوءاستفاده می‌کردند، دستگیر شدند، چراکه آنها برای ارتکاب به‌این جرم، برنامه از پیش تعیین شده‌ای داشتند و بنابراین، مجازات می‌شوند.

عابدین‌زاده اظهار کرد: کودکی که در خیابان کار می‌کند، در بزرگسالی نمی‌تواند یک شهروند قانون‌مدار باشد و  خاطره خوبی از کودکی‌اش داشته باشند.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور محاکم تجدید نظر و کیفری اضافه کرد: کودکی بهترین دوره زندگی هر فردی است و کودک حق دارد، این دوره را با کسب دانش، مهارت و تفریحات خوب سپری کند.

وی با بیان اینکه در کاهش آسیب‌های اجتماعی برای کودکان نقش دادستانی و بهزیستی بعد از نقش مهم خانواده در این زمینه خیلی پررنگ است؛ بیان کرد:  کار کردن کودکان  از نظر قانون جرم بوده و این اتفاق از ناحیه هر کسی اتفاق بیفتد، مجرم است.

عابدین‌زاده با بیان اینکه کودکان کار در کنار خیابان تگدی‌گری را یاد می‌گیرند؛ افزود: بچه‌ها باید یاد بگیرند با اقتدار، مهارت و توانمندی خود کسب درآمد کنند، نه از راه دلسوزی و تگدی‌گری پول به‌دست آورند.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور محاکم تجدید نظر و کیفری با بیان اینکه خانواده بسیاری از این کودکان کار با دادستانی همکاری خوبی داشته‌اند؛ گفت: با توجه به‌اینکه خانواده‌های این کودکان خواستند، ما و بهزیستی به‌کمک آنها آمدیم.

وی به‌مصادیق مجرمانه علیه کودکان اشاره کرد و متذکر شد: تحصیل کردن و مورد آزار روحی قرار  گرفتن دو موضوعی است که والدین مسؤول آن هستند، در بعضی از خانواده‌ها، کودک شاهد مشاجرات والدین است یا اینکه به‌دلیل مشکلات اقتصادی این مشکلات به‌کودک اعلام می‌شود.

عابدین‌زاده با اشاره به‌اینکه والدین اولین معلم بچه‌ها هستند؛ ادامه داد:گاهی مقام قضایی مجبور است کودک را از خانواده‌ای که آزار دیده دور کند، هدف ما دور کردن کودک از والدینش نیست، بلکه هدف، ایجاد زمینه فضای بهتر در خانواده برای کودک است.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور محاکم تجدید نظر و کیفری بیان کرد: سال تحصیلی جدید باید شروع نشان دادن استعدادهای کودکان باشد، سرمایه‌های این جامعه ،کودکان و تحصیلشان است و نتیجه این موضوع در آینده آشکار می‌شود.

وی طرح مهرانه را برای والدین کودکان کار یک شروع دانست و خطاب به‌خانواده‌ها تصریح کرد: شما باید به‌پرورش کودکان خود توجه کنید، در مدرسه وجهه آموزش بسیار پررنگ است، اما وجهه پرورش آن در کنار خانواده کامل می‌شود.

خانواده‌ها باید فضا را برای شادی و تربیت درست کودکان خود فراهم کنند

در ادامه این مراسم، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه یادگیری در کودکان سریع‌تر از بزرگسالان است؛ گفت: این موضوع نشان می‌دهد دوره کودکی در آینده افراد تاثیر بسزایی دارد.

غلامحسین حقدادی ادامه داد: شاید شما امکانات خوبی برای کودکانتان نداشته و شرایط زندگی سخت باشد، اما باید تلاش کنیم تا کودکان دغدغه کمتر داشته باشند و در فضای سالم‌تری زندگی کنند تا آینده بهتری داشته باشند.

وی با اشاره به‌ اینکه اگر بتوانیم کودکانی فعال، پرتلاش تربیت کنیم، اشکالی ندارد، اما کودکان با کودکی کردن رشد می‌کنند و ما نباید این موضوع را فراموش کنیم، بلکه باید فضا را برای کودکی کردن آنها فراهم کنیم تا شادی و تفریح کنند.

جمع‌آوری کودکان کار از سطح شهر نباید به‌کودک آزاری تبدیل شود

در حاشیه این مراسم، معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور محاکم تجدید نظر و کیفری در جمع خبرنگاران در رابطه با جمع‌آوری کودکان کار از سطح شهر گفت: از ابتدا معتقدم بود نباید کودکان کار را با ماشین سد معابر جمع‌آوری کرد.

نیره عابدین‌زاده ادامه داد: ما سه نفر از سردسته‌هایی که از این کودکان کار سوءاستفاده می‌کردند را بازداشت کردیم و از میان حدود ۱۰۰ نفر از کودکانی که به‌عنوان کودکان کار شهر جمع‌آوری کردیم، 40 نفرشان جزو این گروه‌ها بودند.

وی با بیان اینکه با همکاری بهزیستی شهرداری و دادگستری توانستیم طرح جمع‌آوری کودکان کار را به‌خوبی اجرا کنیم؛ اظهار کرد: بیشتر والدین کودکان نسبت به‌غیرقانونی بودن کار کودکانشان بی‌اطلاع‌اند.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور محاکم تجدید نظر و کیفری بیان کرد: اگر این کار اجرایی نمی‌شد به‌نظرم غیرقابل کنترل می‌شد، از روند جمع‌آوری کودکان کار خوب  است، اما ما کاملا راضی نیستیم، چون 6 ماه دیگر باید این موضوع بررسی شود که موفقت‌آمیز بوده یا نه.

عابدین‌زاده در پاسخ به‌این سوال که آیا با جمع‌آوری کودکان کار در سطح شهر دیگر کودکان کار نخواهیم داشت؟؛ گفت: خیر ما کودکانی داریم که در محیط‌های دیگر مشغول به‌کار هستند که گاهی کار برای کودکان بسیار پرخطر است.

منبع:فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.