یکی از عاملان کلاهبرداری تلفنی به شیوه «شما برنده شده‌اید» پس از دستگیری اعتراف کرد که در ازای هر انتقال وجه ۱۵۰ هزار تومان پورسانت دریافت می‌کرده است!

شیوه قدیمی «شما برنده شده اید» هنوز طعمه می گیرد/ رکورد ۵۰ کلاهبرداری تلفنی در یک روز!

قاضی شعبه ۷۷۲ دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای مشهد در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی قدس آنلاین گفت: یکی از موارد کلاهبرداری به صورت تلفنی که در ادامه منجر به برداشت از حساب مالباختگان می‌شود، شیوه تکراری «شما برنده شده‌اید» است.

وی تأکید کرد: در حالی که بارها دستگاه قضایی و انتظامی به مردم هشدار داده‌اند که واریز وجه برنده شدن در قرعه‌کشی، کمک هزینه سفر حج، عتبات، تورهای مسافرتی، کمک هزینه خرید منزل و... نیازی به رفتن به پای دستگاه عابربانک و انجام دستورات فرد تماس گیرنده ندارد، اما باز هم شاهد آن هستیم که افراد زیادی با همین شیوه در دام کلاهبرداران حرفه‌ای که به شیوه‌های روان‌شناسی هم تسلط خوبی دارند، گرفتار می‌شوند و مبالغ میلیونی را با دست خودشان به شماره حساب و یا کارت‌های بانکی ناشناس واریز می‌کنند.

قاضی شعبه ۷۷۲ مشهد افزود: در یکی از موارد حتی مالباخته با اطلاع از اینکه این شیوه، کلاهبرداری در پی دارد باز هم خام صحبت‌های فرد تماس گیرنده شده و حدود ۳ میلیون تومان از دستش رفت.

مهدی غلامی ادامه داد: خوب است شهروندان بدانند کلاهبرداران چنان حرفه‌ای نقشه خود را طراحی و پازل اقدامات خود را کنار هم می‌چینند که پس از خارج کردن موجودی یک کارت، به سراغ دیگر کارت‌های طعمه می‌روند و طوری وانمود می‌کنند که کارت اول امکان واریز مبلغ جایزه را ندارد و یا چون شما سه سفر خارجه برنده شده‌اید، باید وجوه به سه کارت جداگانه واریز شود!

وی گفت: در همین حال این شیوه کلاهبرداری طعمه‌های مختلفی از سراسر کشور دارد و این‌گونه نیست که اگر با شماره تلفن همراهی در مشهد تماس گرفته شود، حتماً کلاهبرداران هم در مشهد حضور دارند. در این زمینه چندی پیش پرونده‌ای مبنی بر کلاهبرداری به شیوه مذکور به شعبه ۷۷۲ ارجاع شد که طعمه بیش از ۳ میلیون تومان را به حساب کلاهبرداران تلفنی واریز کرده بود.

این مقام قضایی افزود: با ارجاع شکایت، پرونده در وقت مقرر مورد رسیدگی قرار گرفت. در این راستا دستورات قضایی برای آغاز رد زنی‌های مربوطه به مأموران پلیس داده شد. چند روزی تیم‌های تخصصی پلیس فتا روی موضوع تمرکز کردند و به صورت شبانه‌روزی حساب‌های مورد استفاده در این کلاهبرداری را تک به تک مورد بررسی قرار دادند.

غلامی توضیح داد: هرچه تحقیقات بیشتر می‌شد عمق کلاهبرداری‌ها بیشتر مشخص می‌شد، چرا که نتیجه اقدامات صورت گرفته گویای این ماجرا بود که کلاهبرداران پس از هر اقدام، به سرعت وجوه برداشتی را بین ده‌ها کارت بانکی که با مدارک جعلی و یا سرقتی ایجاد شده بود، جا به جا و در نهایت هم یا با وجوه به یغما رفته خریدهای اینترنتی و یا با حضور در پای دستگاه‌های عابربانک به روش‌های مختلفی وجه نقد دریافت می‌کردند.

وی اضافه کرد: تحقیقات در این زمینه ادامه داشت تا اینکه نوک پیکان تحقیقات به سمت زن جوانی به نام «شهلا» چرخید که یکی از سرکردگان باند بود. در ادامه مشخص شد وی با همکاری چند فرد دیگر که وظیفه تماس با طعمه‌ها را در سراسر کشور به عهده داشتند، پس از انتقال وجوه به کارت‌های بانکی که در اختیارش بود، اقدام به جابه‌جایی پول‌ها می‌کرد. 

این مقام قضایی افزود:با توجه به شناسایی محل اختفای وی در اطراف تهران حکم نیابتی صادر و مأموران به سرعت به محل اعزام شدند. در ادامه هم شهلا در مخفیگاهش دستگیر و به مشهد منتقل شد. 

قاضی مهدی غلامی رئیس شعبه ۷۷۲ دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای مشهد به گوشه‌ای از اعترافات «شهلا» هم اشاره کرده و در این زمینه گفت: متهم ۳۵ ساله پس از حضور در شعبه و تفهیم اتهام، ابتدا با اظهارات ضد و نقیض سعی داشت تا روند رسیدگی را منحرف کند، اما وقتی در مقابل مستندات غیرقابل انکار قرار گرفت، ضمن اعتراف به همکاری با باند کلاهبرداری مدعی شد که دیگر اعضای باند هر چه در روز به صورت تلفنی کلاهبرداری می‌کردند به حساب کارت‌های بانکی که در اختیار من بود منتقل کرده و من هم تا قبل از ساعت ۱۲ شب پول‌ها را جابه‌جا و به حساب‌های دیگری منتقل می‌کردم. 

وی همچنین اعتراف کرد که برخی روزها تا ۵۰ واریزی به حسابش صورت می‌گرفته که او از هر واریزی ۱۵۰ هزار تومان به عنوان پورسانت کسر می‌کرده و بقیه را به دیگر حساب‌ها منتقل می‌کرده است.

او در این رابطه دیگر اعضای باند را هم لو داده است که دستور شناسایی آنها نیز صادر شده است. 

عقیل رحمانی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.