تازه‌ترین محصول سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج با محوریت مقاومت مردم خرمشهر به مناسبت هفته دفاع مقدس در آستانه پخش از رسانه ملی قرار دارد.

امنیت امروز، مرهون مقاومت سال های جنگ است

گروه فرهنگی قدس‌آنلاین/ زهره کهندل: سریال ۲۷ قسمتی «مینو» به کارگردانی امیر پوروزیری در بوستان ولایت، آبادان، خرمشهر، شهرک سینمایی دفاع مقدس و شهرک سینمایی غزالی تصویربرداری شده و آماده نمایش از رسانه ملی است.

این سریال روایتی از مقاومت مردم خرمشهر در زمان آغاز جنگ تحمیلی است که داستان آن در ماه‌های منتهی به اشغال این شهر می‌گذرد.

با وجود اینکه شنیده شده بود این مجموعه به دلیل مضمونی که دارد، قرار است در هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه یک برود، اما شنیده می‌شود که این سریال در راه شبکه یک و شبکه سه سردرگم شده و هنوز معاونت سیما تصمیم نهایی برای پخش این سریال نگرفته است.

از آنجایی که شبکه سه مجموعه «دلدادگان» را تا پایان مهر روی آنتن دارد، پخش این سریال ۳۰ قسمتی را به پس از پخش «دلدادگان» موکول کرده و از طرفی شبکه یک هم سریال ۱۰ قسمتی «گروهان بلال» به کارگردانی عبدالرحمان شلیلیان را در نوبت پخش دارد. از این رو تکلیف پخش این سریال هنوز نامشخص است!

علاقه مندان به بازی عباس غزالی می توانند در جدیدترین سریال سیما به نام «مینو» با نام قبلی «آشوب»، هنرنمایی این بازیگر را ببینند.

قصه عاشقانه‌ای بین یک جاسوس عراقی و یک پرستار که فضای ملتهب جنگ آن را دستخوش فراز و فرودهای بسیار می‌کند. در گفت‌وگو با عباس غزالی، بازیگر اصلی این مجموعه تلویزیونی به بیان جزئیاتی درباره این سریال پرداختیم که می‌خوانید:

درباره نقشتان در سریال «مینو» توضیح می‌دهید؟
وقتی بازی در این سریال به من پیشنهاد شد بسیار استقبال کردم چون هم نقش را خیلی دوست داشتم و هم فیلمنامه بسیار جذاب بود. فیلمنامه قصه‌ای را روایت می‌کند که تلویزیون کمتر به آن مقطع تاریخی از جنگ پرداخته است. قصه‌ای جذاب و شنیدنی داشت. خوشحالم بعد از مدت‌ها فاصله گرفتن از تلویزیون، دوباره با این سریال به تلویزیون برمی‌گردم.

من در این مجموعه کاراکتر اصلی را بازی می‌کنم با نام «رضا». قصه، ماجرای عاشقانه‌ای است که در خرمشهر رخ می‌دهد و از اواسط سریال، ورود دشمن به خاک خرمشهر را به تصویر می‌کشد و ماجرای مقاومت مردم خرمشهر و محاصره ۴۹ روزه دشمن در خاک این شهر را روایت می‌کند که تلویزیون تاکنون در قالب داستانی، کمتر به این دوره پرداخته است.

از این جهت بازی در این سریال برای من بسیار جذابیت داشت. حدود هفت ماه درگیر ساخت آن در تهران و شهرستان بودیم.

با گروه خوب و با انگیزه‌ای کار کردیم، پیشکسوتانی همچون پروانه معصومی، سیاوش طهمورث و محمود پاک نیت در کنار ما حضور داشتند و مابقی بازیگران با انگیزه تئاتر و دوستان تازه وارد در عالم بازیگری بودند که در کنار هم کاراکترهای سریال را تشکیل می‌دادند. امیدوارم بزودی کاری آبرومند و در شأن مخاطب روی آنتن برود.

دلیل تغییر نام سریال چه بود؟

نام سریال «آشوب» بود اما به خاطر تشابه با نام سریال دیگری، تصمیم بر این شد که با نام دیگری روی آنتن برود. در حال حاضر این مجموعه تلویزیونی با نام «مینو» آماده پخش است. 

درباره شخصیت رضا در این سریال، بیشتر توضیح می‌دهید؟

عاشقانه‌ای در سریال اتفاق می‌افتد که تبدیل به یک مثلث عشقی می‌شود. یک جاسوس عراقی در قصه، رقیب عشقی رضاست که با هم درگیری دارند و این درگیری تا پایان سریال ادامه دارد. مینو، یک پرستار ایرانی است که دختر دایی رضاست و عشقی قدیمی بین آن‌ها وجود دارد.

 این قصه کمی شبیه به فیلم «روز سوم» نیست که چند سال پیش آقای لطیفی آن را ساخت؟

این روایت تصویری در تلویزیون کمتر اتفاق افتاده است. در سینما شباهتی از نظر واقعه تاریخی داشتیم که فیلم «روز سوم» آقای لطیفی بود ولی قصه کاملاً متفاوت است و به جهت دوره و زمانبندی به «روز سوم» نزدیک است اما گره قصه کاملاً تفاوت دارد. 

دلیل دوری شما در این سال‌ها از تلویزیون چه بوده است؟

خب من در این سال‌ها سریال هایی مانند رستگاران، وضعیت سفید، مادرانه، هانیه و اپیزودی از سریال چرخ و فلک را روی آنتن داشتم. شکر خدا در هر دوره، مردم ارتباط خوبی با این مجموعه‌های تلویزیونی داشتند.

یکی از دلایل فاصله گرفتن من از رسانه ملی این بوده که تلویزیون در رویکردی که باید داشته باشد یعنی در خدمت مردم باشد به طوری که کارهای در شأن مردم را تولید کند، موفق نبوده است.

این اتفاق آگاهانه و خودخواسته هم نبوده، ولی با تلاشی که داشته‌اند متأسفانه کارها، ارزنده از کار در نیامده و رو به افول بوده است. دلیل دیگر اینکه با فیلمنامه‌های پیشنهادی ارتباط برقرار نمی‌کردم، بنابراین نمی‌توانستم خوب بازی کنم و این سبب می‌شود مخاطب، کار را پس بزند.

از سوی دیگر نقش‌های تکراری به من پیشنهاد می‌شد در حالی که همیشه سعی کردم که از کلیشه کاملاً پرهیز کنم و به ورطه تکرار نیفتم. دلیل عمده دیگر این بوده که خواستم خودم را در سینما بسنجم و فعالیت‌هایم را در سینما تقویت کنم تا جای پایم محکم‌تر شود.

اصولاً تداخل کاری هم ایجاد می‌شد و در این سال‌ها، چندین کار سینمایی انجام دادم که یکی روی پرده است و دو فیلم سینمایی دیگر آماده اکران است.

بازیگری نیستم که بگویم چون وارد سینما شدم، تلویزیون را فراموش کردم. برای من تلویزیون، سینما و تئاتر فرقی نمی‌کند چون نقطه اشتراک همه آن‌ها، مخاطب است و هنرمند برای مردمش کار می‌کند. اگر جایگاهی داریم مدیون نگاه مردم هستیم؛ بنابراین این فضا را خط کشی نمی‌کنم، اما در انتخاب کار، معیارهای جدی و مهمی دارم.

وقتی فیلمنامه «مینو» به من پیشنهاد شد، پذیرفتم و درگیر آن شدم، همزمان با این سریال، بازی در چند فیلم سینمایی هم به من پیشنهاد شد، اما نتوانستم سر آن کارها بروم. بسیار راضی هستم که در این سریال بازی کردم چون انرژی و وقتم را روی نقش و کاراکتری گذاشتم که دوستش داشتم. امیدوارم نتیجه هم باب میل مخاطب باشد.

بنابراین نقش رضا که شما در این سریال بازی می‌کنید، کاراکتری غیرکلیشه‌ای از نقش هایی هست که تا کنون از شما دیده‌ایم؟

خیلی متفاوت است، من همیشه سعی کردم که کاراکترهای جدیدی را خلق کنم. از «وضعیت سفید» بگیرید تا فیلم‌های سینمایی که کار کردم. اصولاً تلاشم بر این است که این کار را انجام دهم.

معتقدم یکی از رسالت‌های بازیگر این است که نقش‌های متفاوتی را ایفا کند. نقش رضا، صد و هشتاد درجه از کاراکتر بهروز «وضعیت سفید» متفاوت است.

من هفت ماه با این کاراکتر زندگی کردم و منتظرم که نتیجه را در جعبه جادویی ببینم چون نگاه و نظرات مخاطب برای من همیشه اهمیت داشته است. تمام انرژی‌ام را گذاشتم تا کم نگذارم و کار در شأن مخاطب باشد. 

به نظر شما پخش سریال‌هایی همچون «مینو» و آثار دفاع مقدس چه تأثیری در جامعه دارد، در شرایطی که احساس می‌شود همدلی در بین مردم کمرنگ شده است؟

تولید و پخش کارهای ارزشی با موضوع دفاع مقدس سبب می‌شود که تلنگری در ذهن مردم بخورد که هوشیار باشیم. اینکه مردم ما در سال‌های جنگ با چه اتفاقاتی دست و پنجه نرم کردند و چه احوالاتی را پشت سر گذاشتند، همه مردم ایران شرایط سختی را در کنار هم پشت سرگذاشتند تا امروز به آرامش برسیم پس این آرامش و امنیت بسیار ارزشمند است و باید قدر آن را بدانیم. این تلنگر، بیشترش باید برای مسئولان باشد.

جوانان رعنای این مرز و بوم، جانشان را فدا کردند و خانواده‌های زیادی عزیزانشان را از دست دادند تا دشمن نتواند به خاک وطنمان تجاوز کند؛ بنابراین مسئولان نباید حق مردم را نادیده بگیرند. باید قدر مردم را بدانند و شرایط بهتری را برای زندگی آن‌ها فراهم کنند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.