براساس اصل و منطق حاکم بر روابط بشری در تمام جوامع، فصل الخطاب، قانون است یا به اصطلاح عامیانه حرف آخر را قانون می‌زند.

ساخت و ساز غیرقانونی، پشت تابلوی پلمب شهرداری

به بیان ساده، معیار همه چیز قانون است و براساس حد و حدود تعریف شده در قانون، مرز هنجار و ناهنجاری مشخص می‌شود و به همین سبب برخی رفتارها تخلف یا جرم محسوب می‌شوند و مرتکبان این دسته از رفتارها باید مجازات شوند تا از شیوع یک ناهنجاری در جامعه جلوگیری شود.

 حال تصور کنید اگر بنا باشد، قانون قدرت لازم را نداشته باشد یا افراد جامعه توجهی به قانون نداشته باشند، چه وضعی پیش خواهد آمد.

بی تردید در چنین شرایطی باید انتظار هر رفتاری را داشت و بدتر اینکه وقتی احترام به قانون به هر دلیلی فراموش شود، خلافکاران جری‌تر می‌شوند و عده بیشتری هم به تقلید از آن‌ها راه بی توجهی به قانون را در پیش می‌گیرند.

 یک ناهنجاری در مشهد

حال برای آنکه اندکی ملموس‌تر و مصداقی موضوع را بازگو کنیم به شیوع یک ناهنجاری در مشهد اشاره می‌کنیم به امید اینکه متولیان نه برای پایان دادن به این تخلف که به دلیل مهم تری به نام احترام به قانون از تداوم این روند جلوگیری کنند.

موضوع مورد نظر مربوط به حوزه شهرسازی و یا همان ساخت وساز است. براساس قواعد تعریف شده و قوانین شهرسازی، فرمول‌های خاصی برای ساخت ‌و ساز در هر محله شهری معین شده که به تناسب زیرساخت‌ها یا شرایط محیطی و چندین وچند عامل دیگر مثلاً سطح زیربنا یا ارتفاع ساختمان‌ها مشخص شده و باید برطبق آن اقدام شود.

در کمال تعجب وتأسف باید گفت در کشور ما و به تبع آن در شهر مشهد هم هیچ‌گاه قطعیتی در اجرای این دستورات نبوده ونیست؛ هرچند عوامل نظارتی شهرداری به محض مشاهده تخلفی در امر ساخت وساز وارد عمل می‌شوند؛ ولی نهایت کار آن‌ها نصب یک تابلو یا چسباندن برچسبی با عنوان پلمب ساختمان به دلیل تخلف است.

اما ماجرا تازه از این زمان آغاز می‌شود؛ برخی از متخلفان به مراجع نظارتی بالادستی مراجعه می‌کنند که در اکثر موارد پس از پرداخت جریمه - که به اذعان خود این افراد هیچ‌گاه بازدارنده نبوده و به نسبت قیمت قابل توجه هرمترمربع ساختمان مبلغ ناچیزی است - تخلف خود را ادامه می‌دهند که خود جای تأمل دارد اینکه چگونه می‌شود با دریافت جریمه، عمل خلافی اجازه ادامه داشته باشد!

 بی توجهی به پلمب

نوع دیگر واکنش به تابلو پلمب دردآورتر است چراکه عمدتاً افراد بی توجه به تابلوی پلمب یا آن را تخریب می‌کنند و به کار خود ادامه می‌دهند یا بی آنکه به تابلوی کاری داشته باشند، مسیر فعالیت بنایی خود را تغییر می‌دهند. حتی اگر شده، بخشی از دیوار ساختمان را تخریب و مصالح را به داخل منتقل می‌کنند ودر حالی که چند تابلو «پلمب شد» بر در و دیوار ساختمان نصب است، اما عده‌ای در داخل، مشغول تکمیل کار هستند.

هرچند مصداق این موضوع در اکثر نقاط شهر قابل مشاهده است، اما اگر سری به محله کارخانه قند آبکوه سابق یا همان بلوار جانبازامروز بزنید به وفور با ساختمان‌های درحال ساختی روبه‌رو خواهید شد که تابلو وبرچسب پلمب شد بر در و دیوارشان چسبانده شده یا دیوار بتنی بزرگی مقابلشان گذاشته‌اند تا دیگر به فعالیتشان ادامه ندهند، اما با کمال تعجب می‌بینید، عده‌ای داخل همین ساختمان‌ها در حال کار هستند.

خلاصه اینکه آسیب جدی این اقدام سبک شمردن قانون ورواج بار منفی ناتوانی قانون در باور افراد دیگر جامعه است که ضرورت دارد، متولیان چاره‌ای اساسی برای پایان دادن به هنجارشکنی آشکار بیندیشند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.