سال گذشته بالغ بر ۷۸۰ هزار تن هندوانه به بیش از ۳۰ کشور جهان صادر کرده ایم، در واقع در سال گذشته که یکی از خشک ترین سالهای کشور بود، ۲۲۳.۰۸ میلیارد لیتر آب به صورت مجازی و فقط در قالب هندوانه به خارج از کشور صادر کردیم.

۲۲۳ میلیارد لیتر آب به صورت مجازی در قالب هندوانه به خارج از کشور صادر شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، آخرین آمار ارائه‌شده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که ایران سومین تولیدکننده بزرگ هندوانه جهان است.

سالانه ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار تن هندوانه در ایران تولید می شود. هندوانه محصولی آب بر است که برای تولید هر کیلو از آن ۲۸۶ لیتر آب مصرف می شود. این رقم ۲۸۶ لیتری، رقمی است که در سالهای اخیر با کاهش مصرف آب در تولید هندوانه کسب شده، و در واقع برای تولید هنوانه در ایران بسیار بیش از این در طی سالهای اخیر آب مصرف شده است. طبق گزارش رسمی وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته "برای تولید یک کیلوگرم هندوانه در ایران ۲۸۶ لیتر آب مصرف می‌شود که این رقم در مقایسه با سال ۹۱ ، ۳۷ درصد کاهش داشته است."

برای تولید ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار تن هندوانه، یکهزار و ۹۰ میلیارد و ۵۱۸ میلیون لیتر آب مصرف می شود. این حجم عظیم مصرف آب برای تولید هندوانه در شرایطی است که ایران بیش از ۱۷ سال خشکسالی را پشت سر گذاشته و برداشت بیش از حد از سفره های زیرزمینی، ۳۹۰ دشت کشور را بحرانی کرده است. نکته جالب اینجاست بیشتر آب برداشت شده برای تولید هندوانه نیز از منابع زیرزمینی، به صورت مجاز و یا حتی غیرمجاز، تأمین می شود.

از مجموع ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار تن تولید هندوانه در ایران حدود ۸۰۰ هزار تن از این محصول صادر می شود. در واقع ما سالانه حدود ۲۲۸.۸ میلیارد لیتر آب را در قالب صادرات هندوانه به صورت آب مجازی صادر می کنیم.

سال گذشته بالغ بر ۷۸۰ هزار تن هندوانه به بیش از ۳۰ کشور جهان صادر کرده ایم، در واقع در سال گذشته که یکی از خشک ترین سالهای کشور بود، ۲۲۳.۰۸ میلیارد لیتر آب به صورت مجازی و فقط در قالب هندوانه به خارج از کشور صادر کردیم.

کشورهایی چون عراق، پاکستان، امارات متحده و ترکیه از بزرگترین واردکنندگان هندوانه از ایران هستند. هندوانه ایرانی به کشورهای اروپایی چون اتریش و آلمان نیز صادر می شود اما بازار اصلی هندوانه صادراتی ایران، کشورهای عربی خاورمیانه و به خصوص حاشیه خلیج فارس است.

اصلاح الگوی کشت مسئله ای مغفول مانده در دولت است؛ کشت بدون الگوی درست و تولید محصولاتی که از نظر توجیه اقتصادی و ارزش آب مصرف شده، غیرمنطقی هستند، فشار بیشتر بر روی تنش های آبی کشور به دنبال داشته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.