اجاره نشینی زمانی به خوش‌نشینی معروف بود، ولی این روزها دیگر خوش‌نشینی نیست وبنابراذعان مستأجران افزایش کمرشکن قیمت اجاره مسکن به اندازه‌ای طاقت فرساست که جایی برای یک لبخند هم نگذاشته، چه برسد به خوش‌نشینی، وضعیت نابسامان این روزهای بازار اجاره بها باعث شد در گزارشی میدانی به بررسی این موضوع بپردازیم و نظرات مردم و کارشناسان را جویا شویم.

فصل جابه جایی‌ها گذشت، مستأجران همچنان بار به دوشند

شهروندی که برای اجاره یک واحدمسکونی به یکی از بنگاه‌های واقع در محدوده قاسم‌آباد مشهد مراجعه کرده، می‌گوید: پس از طی مدت طولانی که به دنبال یک خانه با اجاره بهای مناسب بودم، آن قدر اجاره بها افزایش یافته که در نهایت مجبورم هر مبلغ اجاره‌ای که مالک منزل فعلی‌ام می‌گوید را قبول کنم.

با یکی دیگر از مستأجران که همکلام می‌شوم می‌گوید: سال گذشته اجاره بهای منزل ما ۸۰۰ هزار تومان با ۱۰ میلیون پول پیش بود که امسال مالک منزل ما محبت کرد و فقط ۱۰۰ هزار تومان بر اجاره افزود که از این بابت خدا را شاکرم.

  کاهش سود بانکی، افزایش ۵۰ درصدی اجاره بها

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه کاهش سود بانکی ظلم بزرگی در حق مستأجران بوده است، می‌گوید: این مسئله باعث افزایش ۵۰ درصدی نرخ‌های اجاره بها شده است و بسیاری از مستأجران مجبورند به این علت که مالکان راضی نمی‌شوند واحدهای خود را به رهن کامل بدهند، اجاره بهای بالایی پرداخت کنند که البته بی‌اعتمادی موجران به تعاونی‌های اعتباری هم که سود بالاتری می‌دهند، مزید بر علت شده است. یکی دیگر از مستأجرانی که در محدوده مطهری ساکن است، می‌گوید: متأسفانه خانه‌های متراژ بالا در این محله بسیار کم است و از سوی دیگر هیچ مالکی امسال راضی نمی‌شود که واحد خود را رهن کامل بدهد، بنابراین بسیاری از مستأجران‌ مجبورند اجاره‌های بالای یک میلیون تومان حتی برای متراژ پایین پرداخت کنند.

 نبود نظارت؛ میدان‌داری مشاوران املاک

درخیابان طبرسی با یکی دیگر از مستأجران که بشدت از مشاوران املاک ناراضی است همکلام می‌شوم که می‌گوید: دولت هیچ نظارتی بر بازار اجاره بها ندارد و مشاوران املاک نقش اصلی در افزایش قیمت‌های اجاره را ایفا می‌کنند و ضمن اینکه همواره جانب موجران را می‌گیرند، مالکان را ترغیب می‌کنند که مستأجر خود را بیرون کنند و به آن‌ها وعده مستأجر جدید با اجاره بالاتر را می‌دهند.

  تأثیرنوسان‌ بازار ارز در بخش مسکن

در همین رابطه یکی ازمشاوران املاک ضمن رد این ادعا می‌گوید: نباید در این شرایط که بنگاهداران از هر سو تحت فشارهستند و حتی از سوی اتحادیه هم حق کمیسیون ۱۰ درصدی به ۷ درصد کاهش یافته و بسیاری از مشاوران املاک به خاطر رکودی که در بازار مسکن وجود دارد ورشکسته شده و درحال ترک این کارهستند، با بیان این مطالب فشار مضاعفی بر آن‌ها وارد کرد.

وی می‌افزاید: البته من منکر این موضوع نیستم که تخلفاتی از سوی برخی بنگاهداران صورت می‌گیرد که شهروندان می‌توانند آن را به بازرسی اتحادیه صنف مشاورین املاک گزارش دهند، اما نباید این کار را به همه مشاوران املاک تعمیم داد. این مشاور املاک تصریح می‌کند: ما هیچ نقشی درافزایش اجاره‌ها نداریم و این موجراست که تعیین می‌کند میزان اجاره بها چه مقدار باشد و اگر ما بخواهیم در این زمینه دخالت کنیم ضمن اینکه ناراحت می‌شوند حتی می‌گویند به شما ربطی ندارد و اگر اصرار کنیم به مشاور املاک دیگری مراجعه می‌کنند و دیگر به ما مراجعه نمی‌کنند.

این مشاور املاک ادامه می‌دهد: تصمیمات خود مالکان دلیل اصلی گران شدن قیمت واحدهای مسکونی است. وقتی یک مالک، واحد مسکونی‌ای را خریداری می‌کند و مبلغی‌ کم می‌آورد، سعی می‌کند این هزینه را از سمت اجاره جبران کند.

یکی دیگر از مشاوران املاک نیز می‌گوید: سال گذشته ملکی را با ۴۰ میلیون رهن و ۲۰۰ هزار تومان اجاره واگذارکردم، ولی امسال چون موجر به رهن راضی نمی‌شد، همان ملک رابا ۵ میلیون رهن و یک میلیون و۳۰۰ هزار تومان اجاره واگذار کردم. یکی از مشاوران املاک هم در محدوده بلوار شهید کریمی می‌گوید: بخش مسکن خسارت‌های جبران ناپذیری از نوسان‌های بازار ارز و مسکن دریافت کرده است و دیگر امکان کنترل این بازار وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: قیمت‌های اجاره هم اکنون در بسیاری از مناطق بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است و مستأجران ۱۰۰ درصد از این وضعیت ناراضی هستند و مالکان هم در جواب توصیه ما به اینکه کمی منصف باشند، می‌گویند وقتی قیمت تمامی اقلام بالا رفته ما هم باید بتوانیم هزینه‌هایمان را تأمین کنیم.

وی ادامه می‌دهد: هر صاحبخانه‌ای خود نرخ تعیین می‌کند و دیگران هم تا مشاهده می‌کنند کسی اجاره را بالا برده همین کار را تکرار می‌کنند و ناگهان این عامل باعث می‌شود تا در این شهر اجاره خانه افزایش یابد. وی تصریح می‌کند: در این خصوص صاحبخانه‌ها مقصر نیستند؛ زیرا در این راستا قانون و ضابطه‌ای در آشفته بازار مسکن تعریف نشده است تا صاحبخانه را ملزم به پیروی از آن قانون خاص کند.

  قرارداد فقط یک ساله

یکی دیگر از مشاوران املاک که در محدوده خیابان احمدآباد فعالیت می‌کند می‌گوید: هیچ مالکی حاضر نیست ملک خود را با قرارداد ۲ یا ۳ ساله منعقد کند و فقط با قرارداد یک ساله موافقت می‌کنند و چون نظارتی هم نیست هیچ عرفی برای تعیین قیمت‌ها وجود ندارد.

وی تصریح می‌کند: کنترل بازار اجاره این روزها از دست مسئولان خارج شده است و به اذعان بسیاری از مسئولان دولتی امکان پیش‌بینی قیمت در این بازار وجود ندارد و باید صبر کرد و دید نوسان‌های اقتصادی به چه سمت و سویی حرکت می‌کند.

  افزایش ۵۰ درصدی اجاره ‌بها در برخی مناطق مشهد

به سراغ علی مرادزاده، رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهدمقدس می‌رویم و درباره افزایش اجاره بها نظرش را جویا می‌شویم که وی بابیان اینکه اجاره بها نیز در مشهد افزایش بسیار زیادی داشته است، می‌گوید: این افزایش در برخی از مناطق به ۵۰ درصد هم می‌رسد.

وی اظهار می‌دارد: این افزایش بها در منطقه ۱۲ بوده است که علت آن افزایش بی‌سابقه ساخت و ساز املاک در این منطقه می‌باشد و کمترین میزان افزایش هم در مناطق ۱ و ۸ با ۱۵ درصد افزایش بوده است. وی ادامه می‌دهد: به همین علت تعداد زیادی از مستأجران تصمیم گرفته‌اند که در واحد آپارتمان خود باقی مانده و به نحوی با موجر توافق داشته باشند و همین مسئله سبب شده که تعداد معاملات در موارد رهن و اجاره نیز کاهش داشته باشد.

مرادزاده درباره شایعه نقش مشاوران املاک در افزایش اجاره بها می‌گوید: در نظر بگیرید که یک آپارتمان یک میلیون تومان قیمت اجاره بها داشته، اما صاحبخانه رقم اجاره را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند و در این زمینه مشاور املاک دیگر نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی می‌افزاید: مشکل دیگری که ما در دفاتر مشاوران املاک با آن دست به گریبان هستیم کمبود فایل برای رهن و اجاره است به این معنی که صاحبخانه‌ها به جای اینکه از مشاوران املاک کمک بگیرند دیگر به آن‌ها مراجعه نکرده و از سامانه‌های اینترنتی برای آگهی کردن ملک خود استفاده می‌کنند و با همین ابزار به صورت مستقیم مالک و مستأجر با هم ارتباط می‌گیرند و عملاً مشاوران املاک در بخش رهن و اجاره فعالیت ندارند و آمار این حوزه فعالیت بسیار پایین آمده است.

وی ادامه می‌دهد: مشاوران املاک سعی می‌کنند همواره میانه کار را بگیرند تا معامله صورت گیرد تا آن‌ها هم چیزی گیرشان بیاید و در این راستا حق کمیسیون اجاره را از ۱۰ روز به ۷ روز و کمیسیون خرید و فروش را از نیم درصد به سه دهم درصد کاهش داده‌ایم تا معاملات از سامانه‌های اینترنتی به بنگاه‌ها سوق پیدا کند.

  قصه پرغصه همه ساله

افزایش بدون ضابطه اجاره بها قصه‌ای نیست که بتازگی آغاز شده باشد؛ چرا که این امر هر ساله در این شهر تکرارشده، هر چند که امسال با توجه به نوسان‌های بی‌سابقه در حوزه اقتصاد این مسئله محسوس‌تر است و اهتمام جدی و قاطع مسئولان را در راستای ساماندهی وضعیت اجاره بها می‌طلبد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.