رژیم صهیونیستی اهداف خود در «تقابل بین جنگ‌ها» را جلوگیری از دستیابی حزب الله به موشک‌های میان برد تا ممانعت از دستیابی به سلاح‌های دقیق تقلیل داد، اما در تمامی این مراحل شکست خورد.

موشک‌های نقطه‌زن حزب الله و شکست راهبرد رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، حزب‌الله لبنان از زمان اعلام شکل‌گیری تا سال 2006 توانمندی‌های نظامی خود را به عنوان محرمانه‌ترین مطالب حفظ کرده بود. با وجود فعالیت‌های جاسوسی گسترده دشمن، این حزب هرگز از توانمندی‌ها و پتانسیل نظامی و اطلاعاتی خود سخن نمی‌گفت تا جایی که برخی از جزئیات این توانمندی‌ها باعث عقب راندن دشمن از ماجراجویی‌های این رژیم شد.

نگاهی سریع به تحولات سال‌های طولانی گذشته و فعالیت‌ها و تلاش پیگیر جبهه غربی - صهیونیستی برای تخریب عراق و تلاش برای براندازی نظام در سوریه و تجزیه جامعه این کشور و محاصره مقاومت در لبنان و فلسطین به عنوان بخشی از واقعیت‌های امروز نشان می دهد که تخریب و خسارت‌های گسترده‌ای در نتیجه این توطئه‌ها به وجود آمده، اما هدف اساسی و محوری این پروژه تجاوز طلبانه با شکست مواجه شده است. در حال حاضر آمریکا و غرب و اسرائیل و عربستان سعودی کاهش خسارت‌های خود و جلوگیری از افزایش قدرت محور مقابل شامل ایران ، عراق ، سوریه ، لبنان و نوار غزه را در اولویت خود قرار داده‌اند.

رژیم صهیونیستی در این عرصه ماموریت اساسی را برعهده دارد که همان اقدامات امنیتی و نظامی است که هدف از آن جلوگیری از قدرت گرفتن بیشتر رقبای این رژیم است که می‌تواند خطری موجودیتی ضد رژیم صهیونیستی باشد.

در ادامه، صحبت‌هایی از موشک‌های میان‌برد و دوربرد به میان آمد که می‌توانند کلاهک‌هایی با مقادیر فراوان از مواد منفجره را حمل کنند. در مرحله بعد تکنولوژی خطرناک‌تری مطرح شد که شامل موشک‌های مجهز به سیستم جهت‌یابی است که امکان اصابت دقیق به اهداف مورد نظر را می‌دهد و میزان اشتباه را به چند متر کاهش می‌دهد.

به این ترتیب رژیم صهیونیستی از زمان ورود نظامی روسیه در جنگ دفاعی سوریه مجموعه‌ای از اقدامات و فشارها را همزمان با پیروزی‌های دولت سوریه در دستور کار خود قرار داد.

این رژیم در همین راستا به خود حق اقدام به عملیات نظامی در داخل سوریه تا نزدیکی مرزهای عراق را داده است. تل‌آویو همچنین سعی کرده از روسیه تضمین‌هایی را برای کاستن از حجم مخاطرات ضد رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی بگیرد. اسرائیل همچنین با همراهی پایتخت‌های غربی و جریان‌های داخلی لبنان تلاش کرده در اختیار گرفتن توانمندی های موشکی پیشرفته از سوی حزب‌الله را یک اقدام خصمانه معرفی کند که منافع لبنان را تهدید می‌کند.

از چند ماه پیش رهبران کشورها و جریان‌های محور مقاومت تصمیم گرفتند به صورت موضعی نسبت به تجاوزها و حملات دشمن صهیونیستی واکنش نشان دهند. عملیات ساقط کردن جنگنده نظامی اسرائیل بعد از حمله به سوریه در فوریه گذشته یکی از این موارد بود. در ماه مه گذشته نیز شب موشکی مشهور انجام شد که بعد از حمله رژیم صهیونیستی به سوریه، برخی مواضع این رژیم در جولان اشغالی هدف ناوگانی از موشک‌های قدرتمند حزب الله قرار گرفت. با این وجود دشمن توان تسلیم شدن را ندارد و به حملات و عملیات نظامی و امنیتی خود در سوریه ادامه می‌دهد. در طرف مقابل نیز سوریه سطح استفاده خود از سامانه‌های دفاع موشکی را افزایش داده است. تا جایی که در حملات اخیر در سواحل سوریه این سامانه‌ها باعث سقوط یک هواپیمای شناسایی رژیم صهیونیستی و هلاکت کادر آن شدند.

در نتیجه اتفاقاتی که رخ داده، یک بحران واقعی بین روسیه و اسرائیل به وجود آمده است. مسکو صرف نظر از رضایت یا عدم رضایت ایران و متحدانش تلاش دارد تضمین‌هایی را ارائه کند که اسرائیل نگران هدف قرار گرفتن نظامی مستقیم خود از اراضی سوریه نباشد. همزمان با تلاش های دولت سوریه برای کنترل بخش‌های گسترده‌ای از اراضی این کشور در مناطق جنوبی، تفاهم‌هایی در این زمینه به وجود آمده است.

ایران نیز با اقداماتی که می‌تواند ماموریت روسیه را در حمایت از دولت سوریه تسهیل کند، موافق است. با این وجود روسیه به رژیم صهیونیستی ابلاغ کرده که ایران و حزب‌الله در حال حاضر و حتی در کوتاه مدت سوریه را ترک نخواهند کرد و دمشق این خواسته را از آن‌ها مطرح نمی‌کند.

رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که موضوع تنها منحصر به حضور ده‌ها مشاور و صدها مبارز در نزدیکی مرزهای جولان اشغالی نیست. این رژیم می‌داند که در برابر چالش بزرگی قرار گرفته و به این ترتیب دیگر صحبت از محاصره جنبش مقاومت در اراضی سوریه و لبنان مشکل خواهد بود. علاوه بر اینکه جلوگیری از دستیابی این نیروها به سلاح‌های مورد نظرشان نیز برای اسرائیل بسیار پیچیده می‌شود.

این بدان معنا است که تل‌آویو در سایه تعلل آمریکا از اقدام به عملیات میدانی و غیرممکن بودن اقدامات روسیه در این زمینه مجبور است به صورت مستقیم وارد عرصه شود. آنها با انتخاب برخی اهداف و حمله به آنها از طریق نیروی هوایی سعی دارند نقیصه موجود را جبران کنند. رژیم صهیونیستی در این راستا روی تفاهم با روسیه در خصوص آزادی عمل در حریم هوایی سوریه حساب کرده است.

در راستای اتفاقات اخیر، شامل ساقط شدن هواپیمای روسی در حریم هوایی سوریه که تل‌آویو مسئول آن بود و سخنان اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان مبنی بر در اختیار داشتن سلاح های دقیق و پیشرفته توجه به نکات زیر ضروری به نظر می‌رسد:

اول: دشمن به خوبی می‌داند که با وجود تمامی توضیحات فنی، موسسه نظامی روسیه، اسرائیل را مسئول این جنایت معرفی کرده است. حتی اگر دولت روسیه درصدد مجازات سخت تل‌آویو نباشد، اما مسکو در ابعاد سیاسی و نظامی نیازمند تضمین‌هایی است که این حادثه تکرار نشود. نتیجه این اتفاق کاهش حاشیه مانور دشمن صهیونیستی است و این رژیم باید راهکارهای دیگری را برای ادامه تجاوزهای خود به سوریه دنبال کند.

دوم: طی سالهای گذشته همه با اصطلاح «درگیری بین جنگ‌ها» آشنا شده‌اند. مفهوم آن این است که جنگ نباید ضرورتاً به صورت یک جنگ فراگیر باشد، بلکه طرفین درگیری‌ها می‌توانند به درگیری‌هایی اکتفا کنند که منافع آن‌ها و توانمندی‌های ویژه آنها را در جنگ فراگیر آینده تامین می کند. این همان تاکتیکی است که تل‌آویو از طریق فعالیت های امنیتی ضد رهبران و کادر مقاومت از یک سو و حملات هوایی ضد اهداف ثابت و متحرک وابسته به محور مقاومت آن را دنبال می‌کند.

از آنجا که ماهیت موازنه عرصه داخلی لبنان مانع از اقدام رژیم صهیونیستی در این کشور شده است، تل‌آویو تلاش‌های خود را معطوف به سوریه کرده که گذرگاه اصلی سلاح‌های استراتژیک مقاومت است.

طی سال‌های 2006 تا 2012 دشمن صهیونیستی همواره از تلاش خود برای جلوگیری از دستیابی حزب‌الله به سلاح‌هایی خبر داده بود که می‌تواند موازنه قدرت میان دو طرف را بشکند. تا جایی که در پایان سال 2012 اقدام به انجام برخی حملات هوایی به اهداف مختلف در سوریه کرد، اهدافی که رژیم صهیونیستی مدعی شد کارگاه‌های تقویت توانمندی‌های تسلیحاتی حزب‌الله لبنان است.

رژیم صهیونیستی اخیراً نیز پس از آنکه نسبت به شکست ماموریت خود مطمئن شده، طی سه سال گذشته استراتژی جدیدی را در پیش گرفته و اهداف خود را جلوگیری از دستیابی حزب‌الله به موشکهای دقیق معرفی کرده است.

رژیم صهیونیستی مدعی شده که در اختیار داشتن 100 تا 150 هزار سلاح غیر هوشمند در نزد حزب الله چیزی است که می‌توان با آن کنار آمد، اما در عین حال تلاش جدیدی را آغاز کرده بود تا حزب‌الله نتواند ناوگان قابل ‌توجهی از موشک‌های هوشمند را برای خود فراهم کند و به این ترتیب جنگ آینده با اسرائیل را سخت‌تر نماید. در همین راستا هجمه امنیتی شدیدی را با مشارکت دیپلماتها و عناصر امنیتی از اروپا در لبنان آغاز کرده بود.

عملا اعلام اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی شب عاشورا را می‌توان شکست استراتژی درگیری بین جنگ‌ها از سوی رژیم صهیونیستی دانست. وی در این زمینه توضیح داد که مقاومت نه تنها موشک‌های دقیق و فن‌آوری تولید موشک‌های هوشمند را در اختیار دارد، بلکه تعداد کافی از این موشک‌ها را نیز انبار کرده است. وی به این ترتیب به دشمن صهیونیستی فهماند که تمام اقداماتی که انجام می‌دهند، هیچ تاثیری بر برنامه کامل محور مقاومت از نظر دستیابی به سلاح‌های مورد نظر خود نداشته است. این در حالی است که نصرالله به خوبی می‌داند دشمن صهیونیستی روند تراکم عناصر قدرت در نزد حزب‌الله را طی سال‌های گذشته دنبال می‌کند.

سوم: نصرالله همچنین به پیوستن دولت‌ها و قدرت‌های جدید به محور مقاومت اشاره کرده است. این سخنی است که دشمن آن را به خوبی درک می‌کند. هنگامی که رژیم صهیونیستی مواضع گروه‌های عراقی در مرزهای سوریه را موشک باران می‌کند، هشدارهای مستقیم از سوی آمریکا دریافت کرده است. آمریکایی‌ها می‌دانند که نظامیان و نیروهای این کشور به همراه شرکت‌های آمریکایی در عراق هزینه بالایی را خواهند پرداخت. اسرائیلی‌ها نیز به شدت نسبت به اطلاعات موجود در خصوص وجود سامانه‌های موشکی دقیق و با برد بلند در نزد نیروهای عراقی متحد حزب الله و ایران و سوریه نگران هستند.

چهارم: درست است که کمبود گزینه‌ها در نزد دشمن، ممکن است آنها را به سمت اقدامات جنون‌آمیز پیش ببرد، اما برخی توضیحات و هشدارها نظیر اظهارات اخیر سید حسن نصرالله می‌تواند به اسرائیلی‌ها کمک کند تا از شور و داغی خود بکاهند. آنها باید بدانند که پناه بردن به گزینه تجاوز گسترده یا هر نوع اقدام امنیتی فراگیر می‌تواند آغاز جنگ را به دنبال داشته باشد. جنگی که اسرائیل به خوبی می‌داند در جریان آن تمامی وعده‌هایی که سید حسن نصرالله طی 12 سال گذشته مطرح کرده، اجرا خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.