نشریه «کامرسانت» به نقل از یک مقام ارشد نظامی نوشته است که احتمال دارد روسیه بالاخره قرارداد سال ۲۰۱۰ را اجرایی و سوریه را به سامانه اس-۳۰۰ مجهز کند.

ممکن است مسکو بی‌توجه به درخواست تل‌آویو، دمشق را به اس-300 مجهز کند

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، نشریه روسی «کامرسانت» یکشنبه شب در گزارشی اختصاصی به نقل از یک مقام ارشد نظامی روس مدعی شد که ممکن است مسکو دمشق را به سامانه پدافندی «اس-۳۰۰» مجهز کند.

این نشریه در گزارشی در مورد ساقط شدن هواپیمای «ایلوشین-۲۰» ارتش روسیه همزمان با حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سوریه، نوشته است که مسکو در حال بررسی چندین گزینه برای پاسخگویی به این حادثه است. بنا بر این گزارش، یکی از این گزینه‌ها، تحویل سامانه اس-۳۰۰ به سوریه با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی است.

دمشق و مسکو در سال ۲۰۱۰ قراردادی چند میلیارد دلاری برای استقرار سامانه اس-۳۰۰ در سوریه امضا کردند، اما به نوشته کامرسانت، این قرارداد به دلیل درخواست تل‌آویو هرگز وارد فاز اجرایی نشد. رژیم صهیونیستی نگران است که استقرار اس-۳۰۰ در سوریه آزادی عمل جنگنده‌های اسرائیلی در منطقه را محدود کند.

یک مقام ارشد نظامی در مورد آثار استقرار احتمالی اس-۳۰۰ در سوریه به کامرسانت گفته است: «این یک بازدارندگی جدی در برابر نیروی هوایی اسرائیل خواهد بود تا از حمله به سوریه خودداری کند. [در صورت استقرار سامانه] حریم هوایی سوریه نه فقط با سامانه‌های قدیمی، بلکه با نسخه بسیار توانمند اس-۳۰۰ پوشش داده می‌شود.»

تحویل اس-۳۰۰ سه ماه زمان می‌برد

«لئونید ایواشوف» ژنرال بازنشسته ارتش روسیه و مدیر پیشین بخش همکاری‌های بین‌المللی وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری «اینترفکس» گفته که مسکو باید در پاسخ به رفتار تل‌آویو، سامانه اس-۳۰۰ را به سوریه تحویل دهد.

او گفته است: «ما باید اس-۳۰۰ را وارد [سوریه] کنیم. این‌ها سامانه‌های دفاعی هستند و بازدارندگی ایجاد می‌کنند: پرواز نکن، اقدام تهاجمی انجام نده، کسی به سمت تو شلیک نمی‌کند.»

وی با بیان اینکه مسکو و دمشق می‌توانند با همکاری هم آسمان سوریه را پوشش دهند، گفت: «ما باید نه فقط سامانه اس-۳۰۰، بلکه سامانه "پنتسیر-اس" را هم در اختیار آن‌ها قرار دهیم. منظورم این است که سامانه‌هایی که بتوانند در ارتفاع‌ها و بردهای مختلف عمل کنند.»

به گفته ایواشوف، انتقال سامانه اس-۳۰۰ به سوریه سه ماه زمان می‌برد، اما پیش از آن مسکو باید در توافق تبادل اطلاعات و داده با تل‌آویو تجدید نظر کند.

عدم تحویل اس-۳۰۰، ضربه به اعتبار مسکو

تحویل سامانه دفاعی به سوریه در تقریبا تمام رسانه‌های اصلی روسیه با استقبال مواجه شده و کارشناسان روس این اقدام را پاسخی مناسب به رفتار رژیم صهیونیستی در سوریه تلقی کرده‌اند.

«ویکتور موراخوفسکی» عضو هیأت کارشناسی کمیسیون نظامی-صنعتی فدراسیون روسیه در گفت‌وگو با شبکه «راشاتودی» تل‌آویو را مانع اجرای توافق سال ۲۰۱۰ برای تحویل سامانه پدافندی به سوریه دانست و گفت مسکو با عدم تحویل این سامانه به اعتبار خود لطمه زده است.

وی گفت: «زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۰ با سوریه توافق امضا کرد، اسرائیل از این توافق ابراز نگرانی کرد...و با نگرانی [از روسیه خواست] که این توافق را اجرایی نکند.»

موراخوفسکی افزود: «ما اول این توافق را تعلیق کردیم و بعد آن را به کلی متوقف کردیم. ما ۴۰۰ میلیون دلاری را که [سوریه پرداخته بود] و در جیب ما بود، پس دادیم و نهایتا... به اعتبار ما هم لطمه‌هایی وارد شد.»

هفته گذشته در جریان حمله چهار جنگنده رژیم صهیونیستی به استان «لاذقیه» سوریه، یک فروند هواپیمای شناسایی ارتش روسیه که در همان منطقه در حال پرواز بود، مورد اصابت پدافند هوایی سوریه قرار گرفت و ساقط شد. در این حادثه تمام ۱۵ سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند.

مسکو پس از این حادثه رژیم صهیونیستی را به «رفتار غیرمسئولانه» و «غیردوستانه» متهم کرد و گفت که تل‌آویو با ارائه اطلاعات غلط درباره حمله‌ای که قصد داشته در سوریه انجام دهد، هواپیمای روس را در معرض خطر قرار داده است. وزارت خارجه روسیه پس از این حادثه تأکید کرد که «حق پاسخ مناسب» را برای خود محفوظ می‌داند.

پس از موضع‌گیری تند مسکو، فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به روسیه رفت تا مقام‌های روس را قانع کند که تل‌آویو در این حادثه بی‌تقصیر است. با این وجود، رسانه‌های روس گزارش دادند که جلسات این مقام صهیونیست در مسکو موفق نبوده و روسیه از توضیحات او قانع نشده است.

روز گذشته (یکشنبه) سخنگوی وزارت دفاع روسیه در یک نشست خبری با انتشار داده‌های ماهواره‌ای و راداری با رد ادعای تل‌آویو که مدعی است تقصیری در این حادثه نداشه، تأکید کرد که یک جنگنده رژیم صهیونیستی از هواپیمای روس به عنوان سپر استفاده کرده و موجب شده تا این هواپیما هدف قرار گیرد. مسکو وعده داده به زودی پاسخ خود به این حادثه را به صورت علنی اعلام کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.