با نگاهی به مدل مدیریت مالی کشورهای پیشرفته می‌بینیم یکی از ارکان اصلی درآمدهای عمومی دولت‌ها مالیاتی است که از شهروندان گرفته می‌شود، از سوی دیگر نیازی به بیان الزامات پرداخت عوارض نیست ولی همین بس که هرچقدر دولت بتواند منابع درآمدی بیشتری داشته باشد، می‌تواند در بخش خدمات هم با کیفیت بیشتری اقدام نماید.

نسخه‌های پزشکان مشهدی برای فرار از مالیات

البته ذکر این نکته در ابتدای مطلب ضروری است که به دلایلی در کشور ما پرداخت مالیات همواره با چالش‌های گوناگونی مواجه بوده واین انتقاد مطرح است که تنها کارمندان مالیات می‌پردازند و مابقی صنوف یا اقشار جامعه یا مالیات پرداخت نمی‌کنند یا مالیات پرداختی هیچ تناسبی با اصل درآمد آن‌ها ندارد که بحث درباره چرایی این موضوع خود فرصتی جداگانه می‌خواهد.

با این وصف مدتی است که نظام مالیاتی کشور به کمک اطلاعات به روز تبادلات مالی شهروندان به دنبال واقعی کردن مبالغ دریافتی از آنان است، اما از سوی دیگر تعدادی هم هستند که با توسل به راه‌های مختلف به دنبال فرار مالیاتی هستند که امیدواریم شاهد روزی باشیم که همگان مالیات خود را بپردازند و در مقابل خدمات مطلوب را نیز مطالبه نمایند.

 مشت نمونه خروار

برای آنکه اندکی مصداقی‌تر به موضوع بپردازیم، برای نمونه به سراغ یکی از مشاغل نسبتاً پردرآمد جامعه رفتیم تا فرآیند مالیاتی آن‌ها را بررسی اجمالی نماییم.

بی‌تردید پزشکی در شاخه‌های مختلف آن از چند شغل پردرآمد محسوب می‌شود، ولی متولیان مالیاتی در شهرهایی چون تهران بر این باورند که بیش از نیمی از پزشکان یا مالیات نمی‌دهند یا مبالغ اعلامی آن‌ها کمتر از نصف درآمد واقعی آن‌ها است.

همچنین مقرر شده تا برای ثبت دقیق تراکنش‌های مالی پزشکان دستگاه‌های پوز (پایانه‌های فروشگاهی) در مطب‌ها نصب شود که ضمانت اجرایی برای استفاده نکردن از این سیستم وجود ندارد.

 ترفندهای فرار مالیاتی

با سرکشی به تعدادی از مطب‌های شهر می‌بینید برخی پزشکان یا دستگاه پوز ندارند یا بعضی از آن هایی که دارند به بهانه خرابی دستگاه یا قطع ارتباط عملاً بدون استفاده است وتعداد کمی هستند که از این سیستم استفاده می‌کنند.

با کنکاش بیشتر متوجه می‌شویم برخی پزشکان که به نوعی عمل جراحی انجام می‌دهند، به مراجعان خود می‌گویند مبلغ اعلامی را به شماره حسابی که در اختیارشان قرار می‌گیرد واریز نمایند، حتی برخی از شماره‌های اعلامی به نام پزشک مربوط نیست.

یکی از مراجعان به مطب یک پزشک می‌گوید: بارها دیده‌ام که منشی به بهانه قطعی یا خرابی دستگاه از مراجعان خواسته پول نقد بدهند، یا برای ارقام بالایی که برای عمل جراحی باید بپردازند، شماره حساب داده است.

از سوی دیگر با نگاهی به اظهارنظر متولیان مالیاتی، می‌بینیم که آن‌ها بر این نکته تأکید دارند که بسیاری از پزشکان رقم واقعی درآمد خود را اعلام نمی‌کنند؛ به عنوان مثال مدتی قبل، محمدرضا نوری، رئیس امور مالیاتی تهران در خصوص میزان مالیات پزشکان پایتخت، گفت: از میان حدود ۲۰ هزار پرونده پزشکان در تهران تنها ۱۱ هزار نفر برای عملکرد سال ۹۶ اظهارنامه ارائه کردند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود.

وی افزود: باتوجه به رسیدگی‌های انجام شده برای عملکرد سال ۹۵ که تقریباً به همین میزان مالیات ابراز شده بود، براساس آمار و اطلاعات سامانه‌های طرح جامع مالیاتی، این میانگین برای هر نفر حدود ۱۴ میلیون تومان توسط سازمان تعیین و تشخیص داده شده است.

راهکارهای مقابله با فرار مالیاتی

بر اساس آنچه گفته شد، متولیان این حوزه با تدوین برنامه‌های جامعی به دنبال واقعی کردن مالیات‌ها هستند؛ برای نمونه تمامی بیمارستان‌ها مکلفند هر سه ماه یک‌بار درآمدهای کسب‌شده پزشکان در بیمارستان‌ها را به روش مکانیزه به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند، هرچند بعضی از بیمارستان‌ها به این وظیفه قانونی خود بدرستی عمل نکرده‌اند که بر اساس مقررات مربوط، جرایم مالیاتی برای آن‌ها لحاظ و مورد مطالبه قرار گرفته است.

همچنین پرونده‌های پزشکانی که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند نیز به‌صورت ویژه مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و نسبت به پذیرش هزینه‌ها و تعیین درآمد مشمول مالیات آن‌ها سختگیرانه برخورد می‌شود.

و در نهایت بر اساس اعلام سازمان مالیاتی کشور شهروندان در صورت مشاهده مواردی که مصداق فرار مالیاتی است، آن را از طریق شماره تلفن ۱۵۲۶ و یا سامانه رسیدگی به شکایات به آدرس www.intamedia.ir به سازمان امور مالیاتی کشور گزارش دهند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.