کارشناس صنعت نفت و گاز گفت: انتظار می رود مجموعه وزارت نفت شامل بخش نفت وگاز در کنفرانس و نمایشگاه بازرسی فنی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به دنبال جذب سرمایه گذاران در این بخش باشند تا بتواند نیازهای آتی جامعه و بازار بین المللی را تامین کنند.

تاکید بر دنبال‌کردن همزمان توسعه گازی با توسعه زیرساخت‌های سیاسی/ مهمترین راهکار پیش روی صنعت نفت و گاز موفقیت در زمینه‌های سیاسی است

گروه اقتصادی قدس آنلاین/ ساحل عباسی: کنفرانس و نمایشگاه بازرسی فنی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در مهرماه ۹۷ با هدف آشنایی با تنگناهای موجود در زمینه قوانین، اجرا و بازرسی و شناخت فرصتهای داخلی و بین المللی و بهبود روابط تولید کنندگان، تامین کنندگان، مصرف‌کنندگان و سازمان‌های کارفرمایی و بازرسی و مراجع علمی … و همچنین نقش و جایگاه انجمن بازرسی فنی و آزمونهای غیرمخرب و معرفی تکنولوژی‌های نوین بازرسی در ارتقاء کیفیت و بهینه‌سازی قیمت تمام شده­ پروژه‌ها و نیز نقش سیستم های مدیریت کیفیت و استاندارد سازی در صنعت بازرسی، مقایسه روش‌های بازرسی سازه‌های استاتیکی و دینامیکی و چالش های بازرسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و ظروف تحت فشار و برای اولین بار در تهران برگزار می‌شود.

سید محسن قمصری مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس‌ آنلاین، به پرسش‌هایی در رابطه با اهمیت برگزاری این همایش در توسعه این صنعت مهم پاسخ داده است که در ذیل می‌خوانید.

قدس آنلاین: اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز در مهر ماه سال جاری در ایران برگزار می‌شود عمده ترین اهداف برگزار کنندگان و شرکت کنندگان دراین نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قمصری: کشورهای صاحب گاز از جمله روسیه تا کنون نمایشگاه ها و کنفرانس های مربوط به گاز را با اهداف ویژه ای برگزار کرده اند به‌ نحوی که روسیه سالانه چنین نمایشگاه هایی برگزار می کند. یکی از مهمترین اهداف این نمایشگاه‌ها  معرفی صنایع به روز  گاز و بازاریابی است؛ هر چند ما مبدع برگزاری چنین نمایشگاهی نیستیم اما برگزاری آن در ایران می‌تواند در بردارنده فرصت‌های خوبی باشد به شرط آنکه از آنها به نحو مطلوب استفاده شود؛ یقینا برگزاری چنین نمایشگاهی به منظور معرفی توانمندی‌های صنعت گاز کشور و جذب سرمایه گذاران برای تولید گاز و مشارکت کشورهای نیازمند به گاز است که باید در این سمینار و نمایشگاه به موضوع تعامل و جذب سرمایه‌گذاری و جذب مصرف کنندگان توجه بیشتری نمود.

قدس آنلاین: در نمایشگاه بین المللی گاز در ایران چه شرکت‌هایی حضور خواهند داشت؟

قمصری: قاعدتا دو نوع از شرکت ها و کشورها می توانند یا علاقمند به شرکت در این نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی هستند که یا صاحب تکنولوژی و لیسانس در این حوزه هستند یا به دنبال سرمایه گذاری در صنعت گاز هستند؛ لذا به این لیست باید کشورهای خریدار و مصرف کننده گاز را نیز اضافه کرد بنابراین شرکت کنندگان دراین دو نوع طبقه بندی می گنجند.

قدس آنلاین:برگزاری نمایشگاه گاز در ایران از چه جهت حائز اهمیت است؟

قمصری: مسلما از آن جهت که مهمترین هدف برگزاری چنین نمایشگاهی جذب سرمایه گذار خارجی،بازاریابی و فروش گاز است که  اهداف بزرگی به شمار می رود و معمولا چنین اهدافی درچنین نشست هایی محقق می شود؛ لازم به ذکر است با توجه به اینکه گاز برخلاف نفت، محصولی است که قبل از  تولید باید مراحل مارکتینگ آن انجام شود نیازمند به بازاریابی‌های دقیق و قراردادهای فروش مناسب است چرا که به هیچ وجه بعد از تولید، نمی‌توان گاز را ذخیره کرد و نگاه داشت؛ لذا جلب سرمایه گذار و فروش گاز  دو هدف لازم و ملزوم هم به شمار می روند که باید بدان توجه شود هر چند معمولا پایه بسیاری از توافقات دراین نوع از سمینارها براین دو هدف گذاشته می شود.

قدس آنلاین:با توجه به اعمال تحریم های شدید بین المللی تا چه حد می توانیم در توسعه و بازاریابی صنعت گاز کشور موفق باشیم؟

قمصری: متاسفانه به دلیل تحریم ها نتوانستیم در جذب سرمایه گذارموفق باشیم و از آن سود بسیاری از شرکت هایی که طالب مشارکت درزمینه سرمایه گذاری با ایران هستند نیز به دلیل شرایط تحریمی در صنعت گاز ایران نتوانستند از این فرصت استفاده کنند. قاعدتا با توجه به شرایط زیست محیطی و رشد تکنولوژی و تغعییرات جهان امروز و نیازهای آینده انرژی آینده جهان انرژی بی رقیب گاز خواهد بود که با توجه به شرایط زیست محیطی مورد اقبال بیشتری قرار می گیرد. انتظار می رود مجموعه وزارت نفت شامل بخش نفت وگاز به دنبال جذب سرمایه گذاران در این بخش باشند تا بتواند نیازهای آتی جامعه و بازار بین المللی را تامین کنند. با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین دارندگان منابع گازی است با تلاش مضاعف باید سعی خود را برآن قرار دهد تا از قافله تولید گاز عقب نماند هر چند تحقق این موضوع در شرایط تحریم کار ساده ای نیست.

قدس آنلاین:با توجه به اینکه کارشناسان معتقد هستند گاز در آینده‌ای نه چندان دور، محور توسعه خواهد بود راهکارهای توسعه‌ای ایران در شرایط تحریمی دراین حوزه از دیدگاه شما چیست؟  

قمصری: اگر ما به طور منطقی وعاقلانه با سرمایه گذاران خارجی وارد گفتگو شویم و از شتاب زدگی وسیاست زدگی بپرهیزیم قاعدتا تحریمها نمی تواند مانع توسعه بخش گاز شود، هر چند که نباید از این موضوع مهم هم غافل شد که تحریم ها بر سرعت توسعه بخش گاز ما تاثیرات منفی می گذارد و آن را کاهش می دهد یا حتی می تواند مانع رشد سریع ما شود یا اینکه رشد سریع ایران را پرهزینه کند، بنابراین با توجه به تمام مسائل و مشکلات پیش رو نباید متوقف شویم وسعی کنیم با استفاده از امکانات داخلی و هر آنچه از ظر فیت خارجی می توانیم بهره مند شویم در راستای توسعه صنعت گاز کشور استفاده به عمل آوریم.

وی تاکید کرد:قاعدتا نظر کارشناسان درست است آینده توسعه، آینده گاز است و شاید در آینده نزدیکی نتوانیم از منابع نفت استفاده کنیم بنابراین باید تمام سعی و کوشش ما در راستای توسعه منابع گازی صرف شود. به هر حال جمهوری اسلامی ایران باید منطقی و عاقلانه عمل کند چرا که کشورها نیازمند نفت ما هستند و ما هم همزمان نیازمند صنایع غربی هستیم از این جهت به نظر می رسد در واقع بحث توسعه گازی باید توامان با توسعه زیر ساخت های سیاسی دنبال شود. ما تنها در شرایط تفاهمی سیاسی می توانیم به چشم اندازهای روشنی برسیم بنابراین در سایه این تفاهمات سیاسی است که می توانیم از  اقبال شرکت های متقاضی گاز بهره مند شویم.

قدس آنلاین:آیا تاکنون مدیریت خوبی بر توسعه میادین گازی و نفتی و توسعه همکاری با شرکت های خارجی و مصرف کنندگان گاز داشته ایم؟

قمصری: متاسفانه ما در زمینه همکاریهای تجاری اقتصادی با دنیا درست عمل نکرده یا از آن  به خوبی بهره برداری نکرده ایم. عدم مدیریت مطلوب نیز به بسیاری از حوزه های اقتصادی از جمله نفت و گاز لطماتی وارد کرده است. با توجه به اینکه کشورهای همسایه نیازی به گاز ما ندارند بنابراین عمده بازارهای مصرف ما شامل اروپا وخاور دور می شود که تنها راه انتقال گاز از ایران به اروپا گذشتن خط لوله از طریق ترکیه است که به دلیل شرایط سیاسی با ترکیه داشتیم نتوانستیم از این راه استفاده کنیم لذا دسترسی به بازار اروپا باید از این به بعد به درستی مدیریت شود.

وی افزود:در موضوع خاور دور هم  نمی توانیم گاز را به صورت خط  ارائه کنیم، طبیعی است درچنین شرایطی باید به سراغ ال.ان.جی(LNG) برویم که متاسفانه به دلیل شرایط خاص ایجاد ال.ان.جی(LNG) را نیز از دست دادیم؛ به هر حال  نمی توان این موضوع را  از نظر دور داشت که شرایط تحریمی هم شرایط عدم مدیریت صحیح را تشدید کرده است. جذب سرمایه گذار خارحی و منعقدکردن قرار داد با شرکت های توسعه دهنده میادین گازی حرکت خوبی است که باید آن را دراین نمایشگاه رقم زد. یادمان نرود  مهمترین راهکار پیش روی  ما موفقیت در زمینه های سیاسی است چرا که در غیر این صورت نمی‌توانیم از همه ظرفیت های تعاملی با کشورهای مصرف کننده و سرمایه گذار بهره مند شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.