این روزها درحالی همه نگاهها متوجه بازار خودرو و رشد سرسام آور قیمت خودرو دربازار شده که کمتر کسی خبر دارد بازار موتورسیکلت برخلاف همیشه گوی سبقت را درگرانی از خودرو ربوده است.

هزینه موتورسواری سه برابر شد/ دلار دکان نیمی از موتورفروشهای مشهد را تخته کرد

قدس آنلاین – سعید کوشافر: گشت وگذاری دربازار موتورسیکلت مشهد حکایت از این واقعیت تلخ دارد که افزایش قیمت ارز دراین بازار بیشتر خودرانشان داده وقیمتها حتی بیشتر از بازار موازی اش یعنی خودرو افزایش داشته است.

زمانی نه چندان دور خرید موتورسیکلت برای تقریبا همه اقشار جامعه مقدور بود، حدود یک دهه قبل انقدر انجین موتورسیکلت از چین وارد کشور شد و آنقدر موتورسیکلت سازی درکشور تاسیس شد که مردم میان این همه تنوع سرگردان شده بودند. نکته جالبتر این بود که همه این کارخانجات تنها یک شکل ویک نوع موتورسیکلت پرطرفدار وارد کشور کرده و تولید میکردند همان موتورسیکلتی که بعدها به طرح هندا ۱۲۵ مشهورشد. تنها تفاوت این تولیدات درکیفیت انجین آن بود که باعث تفاوت قیمت انها میشد.

درهمان سالها انقدر موتورعرضه شد که بازار اشباع شده و شیوه های متنوع فروش درپیش گرفته شد ازتمام اقساط گرفته تا تخفیفهای عجیب وغریب. اما این رویه با ورشکستگی تعداد زیادی از این به اصطلاح موتورسیکلت سازان به پایان رسید. و رفته رفته شرکتهای معدودی باقی ماندند که توانستند با تولیدات متنوع تری در بازار حضور داشته باشند.

اما تا همین سال قبل هم این کارخانجات بودند که در به در دنبال مشتری بودند، از انجا که موتورسیکلت سازی های قدیمی ایرانی مانند ایران دوچرخ دیگر توانی برای تولید یا مونتاژ نداشتند بازار موتورسیکلت کشور به طور کامل دراختیار مارکهای چینی ناشناخته یا درنهایت مارکهای هندی و تایوانی قرارگرفت. اما سختگیریهای راهنمایی ورانندگی کارخودرا کرده بودو کمتر کسی تمایل به استفاده از این وسیله شهری داشت.

***تاثیر دلار بر بازار

دراین میان برخی اقشار که توانایی خرید خودرو نداشتند همچنان مشتری پروپاقرص موتورسیکلت باقی مانده بودندو این بازار را حفظ میکردند اما از ابتدای امسال این گروه هم توانایی خریدخود را ازدست دادند.

طی همین چند ماه اخیر قیمت موتورسیکلت رشد ناگهانی دو تا سه برابری را تجربه کرد تا دیگر موتورسیکلت هم مشتری خاص داشته باشد.

بازار موتورسیکلت که زمانی از ۵۰۰ هزارتومان شروع میشدو زیر ۱۰ میلیون متوقف میشد اکنون از ۶ میلیون شروع شده و به حتی در بیش از ۲۰ میلیون تومان هم متوقف نمیشود. موتورسیکلتهای تجاری بازار اکنون حداقل از ۴ میلیون شروع میشوند و تا ۱۵ میلیون تومان ادامه دارد وموتورسیکلتهای لوکس از ۱۲ میلیون تا ۴۰ میلیون دربازار عرضه میشوند.

به گفته یکی از فعالان بازار موتورسیکلت به خبرنگار قدس آنلاین میگوید که قیمت موتورسیکلت دربازار تا ابتدای امسال متعادل بود وبا توانایی مشتریان این وسیله نقلیه هماهنگ بوداما بعد از افزایش دلار قیمتها سربه فلک کشیده وکمتر کسی پیدا میشود که حاضر به خرید موتورسیکلتی با قیمت ۱۰ میلیون باشد.

وی میگوید طی همین چند ماه حداقل قیمتها دو برابر شده است و چون چیزی به اسم تولید ایرانی نداریم و به موتورسیکلت ارز دولتی تعلق نمیگیرد بنابراین کارخانجات هم طی این مدت فقط اقدام به فروش نقدی میکنند که برای فروشگاهها مقرون به صرفه نیست و کسی موتورسیکلت نمیخرد تا درنمایشگاه برای فروش عرضه کندو هرچه هست از ماههای قبل است.

***بازار کاملا راکد

سری به بازار میزنیم. درمشهد چند بازار عمده موتورسیکلت فروشی وجود دارد یکی جمعه بازار شهرداری است و دیگری دربلوار طبرسی. چند فروشگاه موتورسیکلت فروشی هم در راسته خیابان ۱۷ شهریورهستند. از طبرسی شروع کردم که همیشه رونقی مضاعف داشت و نمایشگاههای شلوغ موتورسیکلت و فروش اقساطی انها ورد زبان بود. خبری از شلوغی وهیاهو نبود. مقابل نمایشگاههای موتورسیکلت ازدیگر بخشهای پیاده رو خلوت ترهم به نظر میرسید. یکی از مالکان نمایشگاه موتورسیکلت میگفت الان سه روز ماه گذشته اما حتی یک موتورسیکلت هم نفروختم. ماه قبل هم همینطور بود ومانده ام با چکهایم که موعدشان میرسد چکار کنم.

او میگوید: اول تابستان موتورهایی که از خرید سال قبل داشتم فروختم، چون موتورتازه داشت گران میشد مردم هم خوب میخریدندو ماهم میفروختیم اما درسری جدید که با تهران تماس گرفتم گفتند موتورسیکلت فقط نقدی شده و اول پول را واریز کن تا بعد برایت موتور بفرستیم. تازه قیمتها را هم حداقل دوبرابر کرده بودندو من که همیشه نمایشگاهم پر ازانواع موتور بود فقط توانستم تعدادی موتور که بازار دارد را سفارش بدهم. حالا همانها را هم کسی نمیخرد.

نمایشگاه دار دیگری هم میگوید: قیمت موتور بالای ده میلیون است و هرکسی توان خرید ندارد والان اندک مشتریان ما کسانی هستند که میخواهند موتورشان را عوض کنندو چند میلیونی سر بدهند ماهم مجبوریم موتور کهنه انها را برداشته وموتور نو به انها بدهیم که پولمان را نقد کنیم. وی می افزاید : بازار چنان راکد است که درتمام سالهایی که موتور فروشی کرده ام نظیر نداشته است. البته همه اش هم بخاطر قیمت نیست قبلا هم داشتیم که موتور گران شد اما این روزها فروشنده های کلی میگویند فقط نقد وبه همین خاطر ما هم نمیتوانیم اقساطی بفروشیم و خریداران موتور هم بیشتر دنبال خرید اقساطی هستند و بخاطر همین از خرید دست کشیده اند.

عباسی تصریح میکند: خود من چند موتورم را فروختم و بعد متوجه شدم که گران شده، اکنون وضع طوری  شده که قبل ازفروش از تهران قیمت میگیرم و بعد به مشتری میفروشم که ضرر نکنم. همین امروز دوباره زنگ زدم وگفتند چون دلار گران شده قیمت موتورها حدود یک میلیون گران شده است. حالا شما تصور کنید موتوری که ۱۲ میلیون قیمت داشت وکسی نمیخرید را باید ۱۳ میلیون بفروشم.

***موتورهای برقی

تاجایی که درخاطر داشتم دولت قرار بود از تولید موتورسیکلتهای برقی حمایت کند تا علاوه بر مصرف بهینه ازآلودگی هوای کلانشهرها هم کاسته شود. اگرچه چند موتور برقی درفروشگاهها مشاهده کردم اما تعداد انها انقدر اندک بود که نمیشد گفت رواج یافته است.

یک نمایشگاه موتورسیکلت دربلوار امام خمینی چند مدل موتور برقی داشت که البته قیمت انها اندکی پایینتر از مدلهای بنزینی بود. مدیر این فروشگاه میگوید که مردم هنوز موتورسیکلتهای برقی را به عنوان وسیله نقلیه قبول ندارندو کمتر کسی سراغی از انها  میگیرد.

اکنون تنها مشتریان این موتورسیکلتها خانواده هایی هستند که برای فرزند دانش اموزشان دنبال وسیله نقلیه ای کم سرعت میگردندو میخواهند او را کنترل کنند تا هم به سلامت برودو هم تند تر از حد مجاز نرود. ضمن اینکه موتورها ی برقی فعلی در بازار نه کیفیت مناسبی دارندو نه توانایی پیمایش بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر و برای همین هم خیلی مورد توجه قرار نمیگیرند.

وی درمورد یارانه دولتی این موتورها هم گفت: قیمت این موتورها به نسبت ارزش استفاده انها بسیا رهم گران است و نه تنها یارانه ندارد که فکر کنم عوارض بیشتری هم میگیرند که این مقدار گران میشوند. وی تصریح کرد : فقط یک مدل موتور برقی ایرانی تابحال برای فروش عرضه کردیم ومابقی همه چینی بوده است.

***انجماد بازار موتور قبل اززمستان

درحالی که طی سال گذشته وامسال خبرهایی از حمایت دولت از تولید موتورسیکلتهای برقی درمشهد به گوش میرسید اما هنوز هیچ خبری از آغاز به تولید این قبیل موتورها منتشر نشده است و گویا مسایل مرتبط با ارز و اقتصاد کشور گریبان این تولید را هم گرفته است چرا که به نظر دولت توان حمایت از موتورهای برقی را ندارد ومردم هم حاضر نیستند میلیونها تومان پول به موتوری بدهند که دوسال بعد که عمر باتری آنها به سر میاید باید چند میلیون دیگر صرف تعویض باتری اش کنند.

اما وضع درباره سایر موتورها هم به منوال است و دیگر موتورسیکلت سازان هم درخیابان ورشکستگی حرکت میکنند. بهمن ضیاء مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه وضعیت موتورسیکلت سازان اصلا مناسب نیست و کارخانه های موتورسیکلت سازی رو به تعطیلی رفته اند می گوید: «دروضعیت فعلی قیمت تمام شده محصول نهایی موتورسیکلت سازان بسیار گران تمام می شود و از سویی با افت شدید تقاصا مواجه شده ایم و تولید کنندگان تولیدشان کاهش یافته است. موتورسیکلت سازان اوضاع خوبی را تجربه نمی کنند
اومی افزاید: « آمار تولید در شش ماه نخست سال جاری به ۶۵ هزار دستگاه هم نمی رسد در حالیکه در سال های گذشته در شش ماه اول سال آمار تولید به ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه می رسید

مقدم با اشاره به تعطیلی بسیاری از خطوط تولید موتورسیکلت سازان عنوان می کند: «موتورسیکلت سازان با کاهش ۶۰ الی ۷۰ درصدی نیرو های خود مواجه شده اند. در شش ماه اخیر حدود ۱۰ هزارنفر از کل صنعت موتورسیکلت وسایر صنایع وابسته آن به دلیل توقف خطوط تولید بیکار شده اند

این وضعیت درفروشگاههای موتورسیکلت هم مصداق دارد چرا که به گفته فروشندگان نیمی از نمایشگاههای موتورسیکلت طی همین چند ماه تعطیل شده و برخی دیگر هم درفکر تعطیل کردن هستند ویا به فروش موتورهای کارکرده رو اورده اند. به نظر میرسد با شروع فصل سرد و رغبت کمتر مردم به خریدو استفاده از موتورسیکلت باید منتظر روزهای بسیارسردتر دراین بازار باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.