معاون ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری خراسان رضوی نقش پارک را تسهیل‌گری ارتباط بین مراکز رشد با شرکت‌ها بزرگ دانست.

تسهیل‌گری ارتباطات؛ مهم‌ترین نقش پارک علم و فناوری/ فعالیت 30 شرکت در حوزه فناوری‌های نرم
به گزارش قدس آنلاین ، داوود تفضلی ظهر امروز در نشست خبری دستاوردها و برنامه‌های آینده پارک علم و فناوری خراسان رضوی که در دفتر این پارک در مشهد برگزار شد؛ گفت: در این معاونت، هشت مرکز رشد مشغول فعالیت هستند.

معاون ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به‌این نکته که مرکز رشد علوم انسانی برای اولین بار در کشور در این پارک علم و فناوری تشکیل شد، در ادامه سخنان خود به‌اقبال ارگان‌ها و سازمان‌ها برای تشکیل مرکز رشد اشاره کرد و افزود: بسیاری از ارگان‌ها به‌این سمت رفته‌اند که مرکز رشد تشکیل دهند، البته این مراکز در ابتدای کار باید یکسری ظرفیت‌ها برای ادامه کار داشته و از وزارت علوم مجوز اخذ کرده باشند.

وی ضمن بیان این موضوع که چهار مرکز رشد ما در پارک از وزارت علوم مجوز قطعی فعالیت دارند؛ اضافه کرد: چنانچه ارگان‌ها پای کار باشند، مراکز رشد می‌توانند از ظرفیت‌های آنان برای پیشبرد اهدافشان بهره گیرند.

تفضلی نقش پارک را تسهیل‌گری ارتباط بین مراکز رشد با شرکت‌ها بزرگ دانست و در رابطه با معافیت‌هایی که مراکز رشد وابسته به‌پارک علوم و فناوری می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند؛ خاطرنشان کرد: معافیت‌ها مختص مناطق آزاد تجاری است، با توجه به‌اینکه پارک‌های علم و فناوری نیز جزو مناطق آزاد محسوب می‌شوند، تنها مراکز رشد و شرکت‌هایی که زیر نظر پارک هستند از این معافیت‌ها بهره می‌برند.

فعالیت 30 شرکت در حوزه فناوری‌های نرم

در ادامه این نشست، مدیر مراکز رشد و فناوری خراسان رضوی نیز ضمن بیان این مطلب که قلب تپنده پارک‌ها مراکز رشد هستند؛ گفت: عملا پذیرش اولیه ایده‌ها و طرح‌ها و هسته‌های تحقیقاتی که فارغ‌التحصیلان دارند در این بستر رشد می‌یابد.

سید ایمان شریعتی پارک‌های علم و فناوری را چتری بزرگ‌تر دانست که علاوه بر ارائه خدمات حمایتی و مشاوره‌ای، همکاری خود را با مراکز رشد پس از گذراندن یک دوره سه ساله ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به‌این نکته که سه مرکز رشد پارک در شهرستان‌های گناباد، تربت حیدریه و نیشابور هستند؛ اضافه کرد: این مراکز توانسته‌اند ضمن به‌خدمت‌گیری ظرفیت‌های شهرستان‌ها به‌عنوان یک پارک کوچک با ساختاری مستقل فعالیت کنند.

مدیر مراکز رشد و فناوری خراسان رضوی به‌فعالیت‌های پارک در حوزه فناوری‌های نرم اشاره کرد و یادآور شد: در پارک علم و فناوری خراسان مرکز رشدی در حوزه فرهنگ وجود دارد که بر روی فناوری‌های نرم متمرکز است.

شریعتی توجه به‌مقوله سوغات و ارائه تولیداتی در این خصوص نمونه‌ای از فعالیت‌های این مراکز خواند و  ضمن اشاره به‌اینکه در حوزه فناوری‌های نرم 30 شرکت فعالیت دارند؛ بیان کرد: این شرکت‌ها توانسته‌اند به‌صورت مستقیم برای حدود 300 نفر اشتغال‌زایی کنند که عمدتا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

فعالیت 26 شرکت تحقیق و توسعه در پارک علم و فناوری خراسان رضوی

در ادامه این نشست، مدیر امور موسسات پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز ضمن بیان این نکته که پارک‌های علم و فناوری بنا به‌رسالتی که دارند محل تولید تکنولوژی هستند؛ گفت: در این پارک‌ها شرکت‌هایی که اقدام به‌ایجاد کسب‌وکارهای جدید بر مبنای تکنولوژی می‌کنند، فعالیت دارند.

سید مهدی مظلوم‌زاده رفع مشکلات صنعت را عمده وظیفه این شرکت‌ها دانست و افزود: حدود 75 شرکت در امور موسسات پارک فعالیت دارند که 26 شرکت، واحدهای آرندی و تحقیق و توسعه محسوب می‌شوند.

وی به‌مزایای حضور در پارک اشاره کرد و افزود: معافیت مالیات بر عملکرد به‌مدت 20 سال و معافیت‌های گمرکی بخشی از این مزایا هستند، البته معافیت‌های گمرکی مشمول شرکت‌های صادرات محورند که با توجه به‌اینکه عمده شرکت‌های پارک در حوزه داخل فعالیت دارند، این معافیت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مدیر امور موسسات پارک علم و فناوری خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین در حوزه انون کار نیز اختیارات مشابه مناطق آزاد است که البته فضای غیر بین‌المللی کشور ما سبب شده از این مزیت هم استفاده چندانی نشود.

مظلوم‌زاده درخصوص پروژه کریدور علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: نام این کریدور به‌منطقه ویژه علم و فناوری رضوی تغییر کرده، اما ماهیت آن همچنان مجازی است.

وی ادامه داد: همچنین چارچوب این منطقه ویژه قرار است با عنوان یک شرکت سهامی ادامه فعالیت دهد.

مدیر امور موسسات پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان این نکته که پارک علم و فناوری مشارکتی حدود 40 درصدی در این منطقه ویژه دارد؛ تصریح کرد: در این منطقه هشت کانون توسعه‌ای پیش‌بینی شده که گردشگری، سلامت و فناوری‌های نوین بخشی از این کانون‌ها محسوب می‌شوند.

مظلوم‌زاده هدف اصلی ایجاد این منطقه ویژه را ایجاد یک نگاه ویژه توسعه‌ای به‌علم و فناوری دانست.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.