سنت وقف از مصادیق بارز احسان و خیرخواهی است که انسان در نتیجه تعالیم انبیای الهی آن را از گذشته های بسیار دور تاریخ به وجود آورده و امروزه به صورت پدیده‌ای اجتماعی برای همه نسل‌ها به امانت گذاشته است.

از روضه خوانی برای امام حسین تا کمک به سادات و نیازمندان

وقف، جزو باقیات و صالحات است و از نظر اخلاقی، بارزترین تجلی روحیه تعاون اجتماعی است. وقف عملی است باقی و صالح و انفاقی است که از منت خالی است و صدقه ای دائمی، بدون ریاست، بدون اکراه و اجبار وبرای طلب رضای خداوند انجام می‌شود.

  موقوفه‌ای با بیش از یک قرن قدمت

یکی از وقف‌های بزرگ وقدیمی مشهد موقوفه «حاج شیر محمد حکاک» است. وقفی که بیش از یک قرن از آن می‌گذرد و آثار و برکات آن بعد از گذشت بیش از صد سال هنوز باقی است. ناظر این موقوفه بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره این وقف می‌گوید: پدربزرگ پدری من ۱۳۰ سال پیش زمین‌های زراعی واقع درمنطقه خیابان خواجه ربیع و گاز فعلی و منزلی را در اطراف حرم وقف کرد.

 تاجر جواهر و فیروزه

بتول کاتوزی می‌افزاید: پدر بزرگ پدری من یکی ازتاجران جواهرات و فیروزه معروف بود که با کشور هند تجارت داشت. وی خاطر نشان می‌سازد:پدر بزرگ مرحومم آن زمان منطقه خیابان خواجه‌ربیع و گاز، فقط زمین‌های زراعی بود و از طرفی منزلی در روبه روی حرم مطهر را نیز برای روضه خوانی وقف کرد.

ناظر موقوفه «حاج شیر محمد حکاک» در ادامه تصریح کرد: سال ۷۵ در طرح دور حرم این منزل خراب شد و به جای آن مبلغی را آستان قدس به ما پرداخت که با آن مبلغ منزلی را در خیابان عبادی ۱۸ خریداری کردیم تا نیت پدر بزرگمان را برای روضه خوانی امام حسین (ع) ادامه دهیم.

  کمک و زیارت

وی در خصوص ویژگی‌های اخلاقی مرحوم حکاک اظهار می‌دارد: بزرگ‌ترها از او روایت می‌کنند که کمک به سادات و مستحقین طلبه را که اهل علم بودند را بسیار تأکید داشته است. این تأکید در ازدواج افراد بی بضاعت بیشتر بود و این نیت هنوز هم بعد از فوت‌شان در برنامه وجود دارد و همچنین از دیگر خواسته‌های جد پدریم این است که سالی یک بار یک طلبه برای زیارت به عتبات  عالیات فرستاده شود.

کاتوزی بابیان این نکته که از دیگر نیت‌های وقف این واقف بزرگ تأمین روشنایی مساجد بوده است، تصریح می‌کند:در گذشته‌های دور که برق نبوده است و تأمین روشنایی جزو مسائل مهم بوده مرحوم حکاک تأمین روشنایی مساجد و احداث پل را هم جزو نیات وقف قرار داده است.

  ۱۰۰ واحد آپارتمان برای نیازمندان

بتول کاتوزی درخصوص عایدات این موقوفه نیز توضیح می‌دهد: در گذشته بخشی از زمین‌ها توسط زارعین تصاحب شده بود و از این رو در زمین باغ‌های آن منطقه با خیریه انصارالمهدی توافق شد که ۱۰۰ واحد آپارتمان ساخته شود و به افرادی که تمکن مالی ندارند و مستحق هستند واگذارشود که این اتفاق خوب افتاده است.

  روضه خوانی مقرری

وی درباره مراسم روضه خوانی نیت واقف نیزمی گوید: روضه‌خوانی درشب‌های جمعه در طول سال از نیت‌های واقف است که درمنزل وقفی روضه امام حسین(ع) برگزار می‌شود. همچنین در دهه اول محرم ۵ شب و دهه آخر صفر و عید غدیر مراسم و اطعام انجام می‌شود که از درآمد موقوفه این نیت قابل اجراست و این در حالی است که مرحوم شیرمحمد تأکید داشته است در عید غدیر عیدی به افرادی که در مراسم حضور پیدا می‌کنند، اهدا شود.

 باقیات و صالحات برای همه نسل

ناظر موقوفه حاج شیر محمد حکاک درپایان تأکید می‌کند: وقف بهترین باقیات و صالحات برای هرفردی است که پس از گذشت این سال‌ها هنوز نام پدر بزرگمان به خیر و نیکی یاد می‌شود و اثر برکت این تصمیم ارزشمند تا نسل‌ها باقی است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.