مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به ایمنی مدارس مشهد، گفت: آموزش‌وپرورش با توجه به کمبود اعتبارات تاکنون نتوانسته است مدارس را ایمن‌سازی کند؛ تاکنون نتوانسته‌ایم مدرسه‌ای را شناسایی کنیم که صد درصد ایمن‌سازی شده باشد.

مدارس مشهد ایمنی ندارند/ 56 درصد تماس‌ها مزاحمت تلفنی است

به گزارش قدس آنلاین، حسن جعفری امروز در نشست خبری با رسانه‌ها که در فرماندهی عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در روزهای آینده و همزمان با روز آتش‌نشانی و ایمنی از 7 دستگاه خودروی عملیاتی سنگین 800 قلم تجهیزات و امکانات به ارزش 14 میلیارد تومان بهره‌برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن از طرح‌های فناورانه و اقتصاد مقاومتی رونمایی شده و طبق روال هر ساله رژه و مانور نیروهای آتش‌نشانی برگزار خواهد شد.

جعفری تصریح کرد: در حال حاضر خدمات آتش‌نشانی مشهد از طریق 49 ایستگاه، حدود 280 خودروی عملیاتی و مجموع 1469 نیروی انسانی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به آمارهای حوادث و سوانح مشهد در 6 ماهه اول امسال، خاطرنشان کرد: در این مدت 43 هزار  355 تماس مردمی با سامانه اعلام حادثه 125 گرفته است. یکی از معضلاتی که همواره با آن مواجه هستیم مزاحمین تلفنی است که در این مدت حدود 244 هزار تماس مزاحم گرفته شده است که 56/5 درصد مجموع تماس‌ها را شامل می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد افزود: از مجموع کل تماس‌های صورت گرفته در 6 ماهه گذشته تنها 12 هزار و 171 تماس که 2/8 درصد تماس‌هاست منجر به عملیات شده است. همچنین به 21 هزار تماس که 8 درصد تماس‌ها را شامل می‌شود خدمات مشاوره‌ای داده شده است. در این مدت 178 هزار تماس غیرمزتبط با آتش‌نشانی گرفته شده است که حدود 41.5 درصد تماس‌ها راغ شامل می‌شود.

وی بیان کرد: آتش‌نشانی تا جایی که امکان داشته با این اقدمات مقابله کرده و موارد را جهت برخورد به مراجع قضایی اعلام کرده است.

جعفری عنوان کرد: در 6 ماهه اول امسال حدود 9517 عملیات حریق و  حادثه انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.5 درصد افزایش داشته است. از این تعداد 3766 مورد که حدود 30 درصد عملیات‌ها را شامل می‌شود حریق و 5751 مورد که حدود 60 درصد عملیات‌ها را شامل می‌شود نجات بوده‌اند.

وی با بیان این‌که «به طور میانگین روزانه 50 عملیات آتش‌نشانی در مشهد انجام می‌گیرد»، گفت: این عملیات‌ها که 30 مورد حادثه و 20 مورد عملیات است، بین ایستگاه‌های مختلف تقسیم می‌شود. در این میان ایستگاه‌ شماره 3 در خیابان فلسطین، ایستگاه شماره 29 در خواجه ربیع، ایستگاه شماره 2 روبه‌روی پارک وحدت، ایستگاه شماره 28 در خیابان هدایت پر حادثه‌ترین ایستگاه‌های شهر هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، تصریح کرد: در حوادث 6 ماهه ابتدای امسال، 438 نفر مصدوم و 48 نفر فوت شده‌اند. در مجموع حدود 6 هزار نفر به طور مستقیم با حوداث درگیر بوده‌اند که آمار بسیار بالایی است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته به منظور تأمین تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی، یادآور شد: در سال‌های گذشته آتش‌نشانی مشهد تنها توانایی پاسخگویی به دو سوم نیاز شهر را داشت، در حالی که امروز با تلاش‌های صورت گرفته 80 درصد نیاز شهر تأمین شده است و تنها 20 درصد کسری داریم که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور جبران این کسری‌ها امسال حدود 50 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. 

جعفری ادامه داد: همچنین علاوه بر 2 ایستگاه آتش‌نشانی که در حال ساخت هستند، برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت 10 ایستگاه دیگر در حال انجام است. در حال حاضر 3 زمین آن گرفته شده است و اقدمات دیگر نیز در حال انجام است.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر 8 بالابر به بدنه آتش‌نشانی اضافه شده است و خرید 2 بالابر 72 متری که از بلندترین بالابرهای جهان هستند انجام شده است و امیدواریم به زودی وارد کشور شده و تا 3 ماهه آینده به بدنه سازمان اضافه شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد انجام اقدمات آموزشی و پیشگیرانه را یکی از اقدامات سازمان آتش‌نشانی در جهت کاهش حوادث برشمرد و عنوان کرد: بر این اساس توانستیم در سال گذشته 1.5 درصد تعداد حوادث را کاهش دهیم و در نیمه نخست امسال با وجود رشد 6.5 درصدی- که با توجه به افزایش جمعیت طبیعی است- امیدواریم تا پایان سال بار دیگر تعداد حوادث کاهش یابد.

وی در خصوص ایمنی واحدهای تجارری مشهد، تصریح کرد: در مشهد بیش از 330 بازار و مجتمع تجاری وجود دارد که از 146 مورد از این بازارها بازدید و  توصیه‌های ایمنی و اخطارات الازم به آن‌ها داده شد. همچنین بیش از 50 مورد کلاس‌های آموزشی رایگان برای کسبه برگزار شد. و این روند در طول سال نیز ادامه خواهد داشت. 10 هتل آپارتمان نیز که فاقد امکانات ایمنی لازم بودند در اولویت قرار گرفتند و اقدامات پیشگیرانه در دستورالعمل قرار داشته و در حال تلاش برای رفع خطر آنان هستیم.

جعفری در خصوص ایمنی مدارس، خاطرنشان کرد: در این زمینه مکاتبات و پیگیری‌های زیادی از سوی آتش‌نشانی صورت و در تعامل با آموزش و پرورش هستیم ، اما آموزش و پرورش با توجه به کمبود اعتبارات تاکنون نتوانسته است مدارس را ایمن‌سازی کند. در واقع تاکنون نتوانسته‌ایم مدرسه‌ای را شناسایی کنیم که صد درصد ایمن‌سازی شده باشد.

وی با اشاره به اقدمات آتش‌نشانی در حوزه ایمنی سلامت و محیط زیست (HSE) عنوان کرد: در این زمینه اقدامت مهمی انجام گرفته است و تمام همکاران باید تمام ضوابط ایمنی در کار را رعایت کنند. بر این اساس در سال گذشته آسیب‌های جسمانی به آتش‌نشانان 20 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اضافه کرد: با این وجود با توجه بهدر شرف آسیب‌بودن آتش‌نشانان سالانه بین 70 تا 100 نفر است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از ساخت‌وسازهای غیر اصولی در حاشیه شهر مشهد، گفت: به دلیل ساخت‌وسازهای غیر اصولی که در بشتر در حاشیه شهر صورت گرفته است شاهد هستیم که برای نمونه در حادثه انفجار شهرک شهید رجایی مشهد تقریباً 80 خانه آسیب می‌بیند. همچنین با وجود گذشته هفته‌ها از این حادثه ما همچنان دسترسی کامل برای خاکبرداری نداریم.

جعفری در خصوص آخرین وضعیت تعیین‌تکلیف آتش‌نشانان خصوصی این سازمان، یادآور شد: آتش‌نشانی به منظور تصمیم‌گیری نهایی دراین خصوص  در تیرماه لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر مشهد ارسال کرده است که در 4 کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و کلیات آن در 3 کمیسیون تصویب شده است و در حال حاضر در روی کار بر روی آیین‌نامه و جزئیات لایحه هستند. درنهایت باید دید رأی اعضای شورای شهر به این کمیسیون در صحن علنی چه خواهد بود.

وی در خصوص استفاده از آتش‌نشان داوطلب در آتش‌نشانی افزود: با توجه خلا قانونی و حساسیتی که در این زمینه وجود دارد تاکنونه نتوانسته‌ایم از این افراد استفاده کنیم.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.