روزنامه‌ها و چهره‌های حامی دولت و اصلاح‌طلب از ‌بخش‌هایی‌ از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان‌ ملل سر ذوق آمده‌اند که از بازگشت به مذاکره و شروع گفت‌وگو با آمریکا و غرب سخن گفت

آیا غربگرایان همچنان به دشمن خوش گمانند؟

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس‌آنلاین، سیاست  سفر روحانی به نیویورک و ماجرای سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل دیشب به پایان رسید و رئیس‌جمهور از ینگه‌ دنیا به کشورمان بازگشت. سفری که تا پیش‌از این محل چالش بین حامیان و منتقدان دولت درباره احتمال دیدار روحانی و ترامپ و آنچه روحانی خواهد گفت، بود؛ اما مرور واکنش‌ها به این سفر و تحلیل سخنان روحانی نشان‌دهنده فرجام برجام و سیاست خارجی دولت دوازدهم و حامیانش است.

 2 بخش اصلی سخنان روحانی

سخنان روحانی دو بخش اصلی داشت، او ابتدا از غرب، ترامپ، آمریکا و اروپا انتقاد کرد و سپس سخن از آمادگی برای مذاکره مشروط کرد.

روزنامه‌ها و چهره‌های حامی دولت و اصلاح‌طلب از ‌بخش‌هایی‌ از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان‌ ملل سر ذوق آمده‌اند که از بازگشت به مذاکره و شروع گفت‌وگو با آمریکا و غرب سخن گفت. منتقدان دولت هم از پاسخ روحانی به تهدیدات ترامپ و انتقاد از غرب استقبال کردند اما درباره پالس‌هایی که روحانی برای مذاکره داد، ابراز نگرانی کردند.

 امید به مذاکره با آمریکا ؟

به‌طور نمونه مهدی چمران رئیس شورای مرکزی جمنا می‌گوید: «به‌طورکلی، اظهارات آقای روحانی را خوب ارزیابی می‌کنم، اما یک نگرانی هنوز برایم وجود دارد؛ اینکه به مذاکره با آمریکا همچنان امیدهایی هست؛ درحالی‌که ما مذاکره و تفاهم کردیم و نتیجه‌اش را هم گرفتیم اما آمریکایی‌ها پس از یک سال، زیر برجام زدند.

امروز دیگر برجام وجود خارجی ندارد. شگرد ترامپ هم این است که بگوید من برجام را قبول نکردم و به هم زدم؛ بر اساس این، مذاکره با آمریکایی‌ها بی‌معنی خواهد بود».

این اظهار نظر ناشی از نظریه‌ای است که برخی جریان‌های سیاسی نزدیک به دولت مدتی است مطرح می‌کنند، این نظریه رابطه خوب دموکرات‌ها - اعتدالیون را مبنای محاسبات خود قرار می‌دهد. ارتباط مستمر ظریف و کری و پیشنهاد وزیر خارجه پیشین آمریکا به ایران برای منتظر تغییر ترامپ بودن یا تمایز ایجاد کردن رسانه‎‌های حامی دولت بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها واقعیت‌های مرتبط با این موضوع است.

مهدی محمدی، تحلیلگر سیاسی منتقد دولت در این باره نوشت: «روحانی در نیویورک نطق خوبی کرد؛ اما تلاش او برای شریک شدن در سیاست داخلی آمریکا نشان می‌دهد توهم «ترامپ بد است بقیه خوب» همچنان یکی از پیش‌فرض‌های سیاست خارجی دولت روحانی است».

 استقبال یک جریان از بازگشت احتمالی آمریکا به میز مذاکره!

علاوه بر این واکنش جریان رسانه‌ای غرب‌گرا در کشورمان نیز چنین تحلیلی را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. دیروز، روزنامه‌های اصلاح‌طلب بیشتر آن بخش از سخنان روحانی را برجسته کرده‌اند که اشاره به مذاکره و گفت‌وگو دارد. تیتر یک روزنامه‌های ایران، دنیای اقتصاد، همشهری، شرق، آفتاب یزد و آرمان این رویکرد را دارند.

علاوه بر این حامیان دولت در گفت‌وگوهای مختلف لزوم مذاکره را تشریح کردند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، حشمت‌الله فلاحت پیشه، در اظهارنظری عجیب گفت: «انتظار می‌رود مدیریت بهتری در حوزه اقتصادی داشته باشیم تا به‌زودی شاهد بازگشت آمریکا پای میز مذاکره باشیم».

سعید شریعتی فعال اصلاح‌طلب نیز گفته است: «میزی جز میز مذاکره برجام برای آمریکا وجود ندارد، میز مذاکرات در قالب 1+5 و توافق برجام کماکان باز است و ایالات‌متحده اگر واقعاً خواهان مذاکره است،کار منطقی این است که به میز برجام برگردد و در آن میز به همراه سایر کشورها با ایران مذاکرات خود را ادامه دهند».

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز گفته است: «سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید. رئیس‌جمهور الزامات مذاکره‌ برابر با کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا را با صراحت بیان کرد. حال توپ در زمین طرف مقابل است».

قاسم محبعلی از مدیران پیشین وزارت خارجه نیز گفته است: «سخنرانی روحانی صلح‌طلبانه بود و از آن گفت‌وگو بیشتر نمایان بود». وی افزوده است: «آقای روحانی به نوعی در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، موضوع گفت‌وگو را نیز مطرح کرد».

سایت اصلاح‌طلب انتخاب نیز نوشت: «بی‌تعارف، در شرایطی که به دلیل وضعیت اقتصادی داخلی که بعد روانی آن بشدت برجسته و اثرگذار بوده و دولت روحانی را با انتقادات فراوانی مواجه کرده، او در جمع سران کشورهای دنیا، سخنانی بر زبان راند که از آن بوی صلح و گفت‌وگو به مشام می‌رسید نه جنگ‌طلبی و تهدید».

 تدبیری علیه میل غرب‌گرایان در مذاکره با آمریکا

با این واکنش‌های حامیان دولت نگرانی فعالان شبکه‌های اجتماعی از محتوای سخنان رئیس‌جمهور پیش از مجمع به واقعیت نزدیک بود، این فعالان چند روز قبل هشتگ «نه جنگ می‌شود و نه مذاکره خواهیم کرد» را که عیناً جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی است، در شبکه‌های اجتماعی به کار بردند.

حامیان دولت و غرب‌گرایان همواره با حربه جنگ هراسی به دنبال مذاکره بوده‌اند و امروز نیز بدون اینکه خواهان خسارت از آمریکا برای خروج از برجام باشند سخن از بازگشت به مذاکره با آمریکا از طریق میز برجام می‌کنند! آن هم برجامی که در آن همه هزینه‌های ورود و خروج آمریکا یعنی نابودی فناوری هسته‌ای و بازگشت تحریم را ایران پرداخته است.

هر چند صراحت رهبر معظم انقلاب درباره ممنوعیت مذاکره با آمریکا در هر روش و زمانی روشن است اما به نظر می‌رسد دولت و حامیانش همچنان به دنبال چنین رؤیایی هستند.

با این‌حال نباید از اظهارات قاطع رئیس‌جمهور در نقد آمریکا و اروپا در مواجهه با جمهوری اسلامی و بی‌وفایی‌شان در مقابل تعهداتشان چشم‌پوشی کرد، اما به گفته حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس، نطق روحانی در سازمان ملل نشان داد که وی به‌مرور از حالت خوش‌گمانی به کدخدا، وارد فاز بدگمانی به کدخدا می‌شود، فقط بابت این تجربه تکراری و بدیهی، پنج سال فرصت دولت و عمر یک ملت را هدر داده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.