گردشگری و تحول دیجیتالی ، شعار روز جهانی گردشگری برای سال ۲۰۱۸ است. همه ما می دانیم که بخش گردشگری پیشرفته دیجیتال می تواند به بهبود و گسترش کارآفرینی، توانمندسازی جوامع بومی و مدیریت کارآمد منابع موجود منجر گردد و روز جهانی گردشگری کمک می کند تا فرصت های تازه ای برای صنعت گردشگری از طریق هوش مصنوعی، داده های وسیع و سکوهای دیجیتالی به وجود بیاید.

گردشگری دیجیتال فرصتی تازه  برای گردشگری خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با پذیرفتن ایده های نوآورانه و مبتکرانه در صدد ایجاد تحولی بزرگ در مسیر توسعه توریسم است. روز جهانی گردشگری یک فرصت بی نظیر است که به افزایش آگاهی ها در زمینه مشارکت دادن فناوری های دیجیتالی در راستای اهداف توسعه پایدار منجر می گردد

با استفاده از واقعیت مجازی،  گردشگران تجربه ای بی نظیر، سریع و کم هزینه را، از سفر پیش روی خود بدست می آورند. به راحتی قابل تصور است که تجربه ای اینچنین، گردشگران را از لحاظ احساسی بسیار تحت تاثیر قرار میدهد و آنها را برای تجربه واقعی این سفر ترغیب میکند. پیشبینی می شود که در در آینده ای نزدیک آژانس های توریستی با شعار “اول ببین بعد مشتری شو” از واقعیت مجازی برای تبلیغ هتل ها و مجموعه های تفریحی نیز بهره ببرند.

امروزه گردشگران فقط به خواندن نظرات دیگران در اینترنت، کفایت نمیکنند. بلکه آنها نسبت به واکنش و پاسخ آژانس ها نسبت به نظرات آنها، نیز بسیار توجه میکنند و نحوه واکنش شما به نظرات آنها، عاملی تعیین کننده در تصمیم گیری هایشان خواهد بود. شما باید همیشه این حس را به مشتریهایتان القا کنید که، اولا همیشه در دسترسید والبته همیشه آماده ایجاد تغییرات لازم طبق انتقادات و پیشنهادات آنها هستید.

در راستای دیگر تحولات دنیای دیجیتال، مشتریان بیش از پیش از رزرو با کامپیوتر به سوی رزرو با موبایل پیش میروند. پیشبینی می شود که تورهای آنلاین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، ۷۵ درصد افزایش پیدا کنند که بیشتر این گزینه ها برای موبایل طراحی شده اند. طبق آمار Skyscanner 79 درصد از گردشگران پروسه رزرو خود را از طریق موبایل انجام میدهند، این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۶، ۷۰ درصد بوده است که این رقم، خود به تنهایی بر اهمیت توجه شما به طراحی سایت مناسب برای نمایش در اسمارت فون ها، صحه میگذارد.

گردشگری الکترونیکی، به مفهوم رقمی‌کردن (دیجیتالی‌کردن) همه فرآیندها و زنجیره‌های ارزش در صنایع گردشگری، مهمان‌نوازی، سفر و پذیرایی در راستای افزایش اثربخشی و بهره‌وری سازمان‌ها(شرکت‌ها) می‌باشد.

درواقع در گردشگری الکترونیکی از شبکه‌های اکسترانت جهت تراکنش‌های مالی، از شبکه‌های اینترانت‌ برای سامان‌بخشی فرآیندهای درونی (درون‌صنعتی یا درون‌سازمانی) و شبکه اینترنت برای ارتباط متقابل با تمامی ذی‌نفعان صنعت (گردشگران، بنگاه‌ها، اصناف، شرکت‌ها، سازمان‌ها، مقاصد و ....) استفاده می‌شود.

به بیان دیگر، گردشگری الکترونیکی (گردشگری دیجیتال) به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در صنعت گردشگری است، که این فناوری در حوزه مقاصد گردشگری، تبلیغات و بازاریابی، برندسازی، بازدید و خدمات گردشگران و پرداخت‌ها؛ جهت کارایی و کیفیت بیشتر به کمک صنعت گردشگری می‌آید

داشتن یک وبسایت کارآمد و زیبا، در دنیای رقابتی تجارت امروز، امری اجتناب‌ناپذیر است.

برپایه بررسی‌های پژوهش‌گران این حوزه، شرکت‌هایی دارای یک وب‌سایت نیستند و یا وب‌سایت ایشان ناکارآمد و نامناسب است، از دید بازاریابی و برند، دچار آسیب می‌شوند؛ در واقع این یک ضعف حساب می‌گردد که قابلیت تبدیل به تهدید را نیز دارد.

به همین دلیل، طرح‌های ما، نوآورانه، علمی، ساختارمند و کارآمد خواهند بود.

طبق آخرین آمار سال ۲۰۱۷ افراد بین سنین ۱۸ تا ۳۴ سال هزینه های خود برای خرید کالا کاهش داده اند و به کسب تجربه از طریق سفر کردن بیشتر علاقه نشان میدهند. بنابراین آژانس های گردشگری باید سعی بر به اشتراک گذاشتن هر چه بیشتر این تجربیات سفر بکنند. البته امروزه اکثر افراد تجربه های سفر خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارند.

باتوجه به اینکه کشور ما و بخصوص استان خراسان رضوی از ظرفیت و پتانسیل بالایی در خصوص این صنعت برخوردار است،  امیدواریم با شعار امسال سازمان جهانی گردشگری همسو گردد و پیشرفت های چشمگیری را در این زمینه داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.