یزد - رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان با بیان اینکه امسال هفته جهانی ناشنوایان (۲تا ۸ مهرماه) باعنوان "زبان من را بشناس ! تا در کنار هم بهتر زندگی کنیم"است گفت : در حال حاضر ۱۸۳ ناشنوای اردکانی از خدمات بهزیستی این شهرستان استفاده می‌کنند .

بهره مندی ۱۸۳ ناشنوای اردکانی از خدمات بهزیستی شهرستان اردکان

امیر ولی عضدزاده در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت:در حال حاضر ۱۸۳ ناشنوای اردکانی از خدمات بهزیستی این شهرستان استفاده می‌کنند و خدمات  توانبخشی بهزیستی به ناشنوایان شامل پیشگیری از ناشنوایی و غربالگری شنوایی نوزادان و کاشت حلزون ، بوده و ارائه خدمات شنوایی (سمعک ،باتری ،کمک هزینه کاشت حلزون ) ، آموزش‌های تربیت شنیداری و  گفتار درمانی به فرزندان و اطرافیان ناشنوایان برای کیفیت بهتر زندگی از دیگر خدمات بهزیستی  به این قشر از جامعه است.

وی با بیان اینکه یک مرکز خانواده و کودک ناشنوا وابسته به اداره بهزیستی اردکان نیزبه کودکان دچار مشکلات شنیداری و گفتاری خدمات تخصصی ارائه می دهد افزود : در اجرای طرح غربالگری شنوایی درسال ۹۶ در شهرستان اردکان، یک هزار ۸۵۰ نوزاد در سال گذشته مورد غربالگری شنوایی قرارگرفتند که از این تعداد، ۲۶۴ نوزاد با شک به وجود مشکلات شنوایی شناسایی و برای پیگیری تشخیصی تکمیلی و مداوا به مراکز درمانی تخصصی معرفی شدند.

عضدزاده هدف از غربالگری را کشف هر چه زودتر ناشنوایی یا کم‌شنوایی در نوزادان و شیرخواران دانست وگفت: در تمامی دستورالعمل‌های علمی، انجام اقدامات درمانی برای نوزادان مشکوک به کم‌شنوایی، در سنین زیر ۳ ماهگی توصیه می شود؛ چرا که مهارت‌های ارتباطی، درکی و زبانی کودکان بعد از سن ۶ ماهگی به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

این مسئول تصریح کرد: حس شنوایی در ایجاد ارتباط کودک با محیط نقش انکار ناپذیری دارد و از این رو شناخت بیماری در دوران نوزادی، مانع از بروزاین مشکلات خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: ۱۰۰ درصد موالید دراین شهرستان تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار دارند و کارشناس شنوایی سنج موارد مشکوک به شنوایی را در طی یک دوره یک ماهه مورد بازبینی قرار داده و در صورت پاسخ ندادن به اقدامات درمانی به مراکز درمانی تخصصی برای درمان دقیق تر معرفی می نماید.

عضدزاده با اشاره به شعار امسال هفته جهانی ناشنوایان (۲تا ۸ مهرماه) باعنوان " زبان من را بشناس ! تا در کنار هم بهتر زندگی کنیم" اظهار داشت : برای تحقق کامل این شعار باید دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به عنوان یک حق شهروندی استفاده از زبان اشاره را برای بهره‌مندی ناشنوایان از خدماتشان در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: شیوه رفتار اعضای خانواده و جامعه با کودک ناشنوا، در رشد عاطفی، سازگاری اجتماعی، آمادگی آموزش مهارت های زبانی و تحصیل او بسیار مهم و تعیین کننده است و وظیفه اصلی در تربیت کودک ناشنوا و کمک به رشد او، بر عهده خانواده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان گفت: پذیرش فرد ناشنوا از طرف خانواده، اجتماع و شناخت تفاوت های او و کنار آمدن با آن، نیازمند عشق، علاقه، صبر، حوصله و برخورد منطقی است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.