در چنین روزی در ۱۸ سال پیش آریل شارون نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی که در آن زمان رئیس جریان اپوزیسیون بود، با حمایت ۲۰۰۰ نفر از نیروهای امنیتی ویژه پلیس صهیونیستی و با چراغ سبز ایهود باراک نخست وزیر وقت این رژیم اقدام به هتک حرمت مسجد الاقصی کرد که این اقدام تجاوزکارانه، زمینه ساز درگیری های شدید میان نمازگزاران فلسطینی و صهیونیست ها شد.

هجدهمین سالروز شعله ور شدن انتفاضه الاقصی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شارون پس از تعرض به مسجد الاقصی اظهار داشت که این مکان برای همیشه متعلق به "اسرائیل" خواهد بود. این اظهارات تحریک آمیز خشم فلسطینیان را در پی داشت و به دنبال آن درگیری های شدیدی به وقوع پیوست که طی آن ۷ فلسطینی به شهادت رسیده و ۲۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. در طرف مقابل هم ۱۳ نظامی اسرائیلی زخمی شدند.

پس از این اتفاق، شهر قدس به صحنه درگیری های شدید فلسطینیان با اشغالگران صهیونیست تبدیل شد و ده ها نفر طی آن زخمی شدند و در نهایت دامنه این درگیری ها گسترده تر شد و به کرانه باختری و نوار غزه نیز کشیده شد و انتفاضه الاقصی نام نهاده شد.

محمد دره به نماد انتفاضه دوم فلسطین تبدیل شد. ۲ روز پس از تعرض شارون به مسجد الاقصی، در درگیری های نوار غزه نظامیان اسرائیلی این کودک ۱۱ ساله را در حالیکه در خیابان صلاح الدین واقع در جنوب غزه پشت پدرش پناه گرفته بود، به طرز وحشیانه ای به شهادت رساندند. خبرنگار یک شبکه تلویزیونی فرانسوی این صحنه ها را به طور مستقیم ضبط کرد و جهانیان شاهد این جنایت بودند.

شهادت این کودک فلسطینی خشم فلسطینیان را بیش از پیش برانگیخت و تظاهرات های گسترده ای در سراسر اراضی اشغالی فلسطین برگزار شد که طی آن ده ها نفر شهید و یا زخمی شدند.

شدت درگیری ها در انتفاضه دوم به نسبت انتفاضه اول فلسطین بسیار بیشتر بود و عملیات های نظامی مقاومت فلسطین نیز پررنگ تر بود.

گروه های مقاومت فلسطین در جریان انتفاضه الاقصی بارها دست به عملیات هایی قهرمانانه در داخل اراضی اشغالی زدند که طی آن صدها صهیونیست زخمی شدند.

طبق آمار اعلام شده از سوی منابع فلسطینی و صهیونیستی، در انتفاضه الاقصی ۴۴۱۲ فلسطینی به شهادت رسیده و ۴۸۳۲۲ نفر دیگر زخمی شدند. همچنین ۱۱۰۰ صهیونیست از جمله ۳۰۰ نظامی کشته شدند و حدود ۴۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

حمله به اردوگاه جنین و کشتن فرمانده یگان چتربازان ارتش رژیم صهیونیستی و ۵۸ نظامی دیگر از جمله رخدادهای مهم انتفاضه الاقصی بود. ۱۴۲ نظامی دیگر در این علمیات زخمی شدند.

همچنین یکی دیگر از اتفاقات مهم این انتفاضه، هلاکت رحبعام زئیوی وزیر گردشگری دولت رژیم صهیونیستی به دست مبارزان جبهه خلق برای آزادی فلسطین بود.

شارون دست به ترور گسترده رهبران گروه ها و جریان های فلسطینی زد تا اینگونه شعله های انتفاضه را خاموش کند و گروه های مقاومت را تضعیف کند. در راس رهبران ترور شده شهید شیخ احمد یاسین رهبر و بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی حماس و شماری دیگر از بنیانگذاران این جنبش و ابو علی مصطفی دبیرکل جبهه خلق قرار داشتند.

در جریان انتفاضه الاقصی، مروان برغوثی و احمد سعدات از رهبران بارز فلسطینی همراه با شمار زیادی از رهبران و شخصیت های سرشناس به اسارت رژیم صهیونیستی درآمدند.

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.