مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌ رضوی گفت: صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال پایدار و درآمد بسیار اثرگذار است؛ البته ممکن است دلایل مختلفی برای یک گردشگر وجود داشته باشد که می‌خواهد به کشوری سفر کند.

صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال پایدار و درآمد اثرگذار است
 
به گزارش قدس آنلاین ، قاسم‌علی خدابنده که صبح امروز در مراسم نواختن زنگ گردشگری در مدرسه جمیله متقیان میلانی سخن می‌گفت، اظهار کرد: یک دلیل برای گردشگران ممکن است پدیده‌های طبیعی مانند جنگل، دریا، کوه، کویر و... باشد. این افراد می‌آیند که ببینند، لذت ببرند و صرفا برای تفریح به این اماکن می‌آیند. ممکن است یک‌سری از کشورها این شرایط را داشته باشند؛ یک‌سری کشورها هم ممکن است توریسم‌درمانی را جذب کنند و برای درمان در مراکز درمانی مراجعه کنند و در هر صورت باید یک مزیت ملی برای سفر به آن کشور وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: برخی ممکن است برای حوزه ورزش سفر کنند؛ مانند ورزشکاران که از یک کشور به کشور دیگر می‌روند. برگزاری مسابقات مختلف ورزشی، المپیک‌ها یا مسابقات جهانی و آسیایی کشورهای مختلف باعث جذب طیفی از گردشگران می‌شود.
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی تصریح کرد: بعضی ممکن است مزیت دیگری داشته باشند؛ مانند اماکن مذهبی. آنچه ما در مشهد شاهدیم این است که  به خاطر مضجع شریف امام رضا(ع) سالیانه میلیون‌ها نفر از عاشقان آن حضرت از سراسر جهان به مشهد می‌آیند و یا اتفاقی که در مکه و کربلا به خاطر  وجود اماکن مذهبی می‌افتد و طیف وسیعی از افراد را جذب می‌کند.
خدابنده خاطرنشان کرد: بنابراین دلایل مختلف و متعددی ممکن است برای سفر به یک کشور وجود داشته باشد؛ این که چه دلیلی وجود دارد خیلی برای ما مهم نیست؛ مهم این است که حضور گردشگران به یک کشور هم باعث رونق اقتصادی می‌شود و هم یک‌سری آورده‌های فرهنگی و اجتماعی برای آن کشور دارد.
وی افزود: وقتی رفت‌وآمدها بین کشورهای مختلف زیاد می‌شود، اختلاط فرهنگی اتفاق می افتد. یک چیزهایی ما از گردشگران فرامی‌گیریم و یک چیزهایی از فرهنگ خودمان را به آن‌ها آموزش می‌دهیم و منتقل می‌کنیم؛ از این نظر صنعت گردشگری بسیار مهم است که این نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که بعضی از این زیرساخت‌ها به فضا، تجهیزات و سیستم‌های حمل‌ونقل و... برمی‌گردد و بعضی هم به وضعیت نیروی انسانی برمی‌گردد. آنچه که من در حوره آموزش‌وپرورش باید منتقل کنم در حوزه انسانی است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی گفت: لازمه حضور گردشگران و توریست‌های بسیار زیاد در کشور، افراد متخصص است که در خدمات‌دهی به گردشگران بتوانند کمک کنند. آموزش‌وپرورش در این راستا اقدام به‌ راه‌اندازی یک‌سری از رشته‌ها از جمله رشته هتلداری و رشته راهنمای توریست یا گردشگران کرده است. 
خدابنده اضافه کرد: ما در آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در هنرستان‌های کارودانش بیش از ۱۰۰ رشته داریم که هنرجویان در آن‌ها درحال تحصیل هستند. دو رشته از این‌ها که هتل‌داری و راهنمای گردشگران است، مربوط به حوزه گردشگری است که در خراسان رضوی قریب به ۱۴۰۰ هنرجو در هنرستان‌های خودمان داریم که در این دو رشته در حال تحصیل هستند. ما از ظرفیت برون‌سپاری در بعضی از هنرستان‌هایمان استفاده می کنیم و در آموزش هنر هم از تخصص این عزیزان و هم از امکانات و نیروهایشان برای آموزش هنرجویانمان در رشته‌های هتل‌داری و راهنمای گردشگری بهره می‌بریم.
وی عنوان کرد: ما می‌توانیم با آموزش این نیروی انسانی زمینه ادامه تحصیل این افراد را در استان با حضور دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی که در سطح کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است، فراهم کنیم و لازم است با تربیت این نیروها فضای مناسب را برای گردشگران فراهم کنیم که بتوانیم در جذب گردشگران و توریست‌ها از کشورهای دیگر هم موفق عمل کنیم؛ ما هم ان‌شاءالله بتوانیم به سمت‌وسویی برویم که صنعت گردشگری در کشورمان درآمدزا شود و باعث ایجاد اشتغال برای خیل عظیمی از جوانان این کشور شود.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.