سرپرست معاونت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: محور توسعه در این استان، گردشگری مذهبی و دینی بوده که به همین دلیل می‌گویند، زیارت پیشران توسعه خراسان است‌

گردشگری مذهبی محور توسعه خراسان رضوی است/ حضور 21 هزار گردشگر سلامت درمشهد از ابتدای سال جاری
به گزارش قدس آنلاین ، سید جواد حسینی صبح امروز در مراسم زنگ گردشگری که در جمع دانش‌آموزان هنرستان متقیان میلانی به‌صدا درآمد؛ گفت: گردشگری مسئله‌ای اساسی و مهم است، به‌گونه‌ای که از نظر ارزش اقتصادی سه صنعت ارزش‌افزای جهان را صنعت خودرو، صنعت نفت و صنعت گردشگری می‌دانند. 

سرپرست معاونت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: ترکیه به‌اندازه ایران منابع گردشگری ندارد، اما به‌اندازه منابع نفتی کشور ما، از گردشگری ارزش افزوده کسب می‌کند، امروزه 250 میلیون نفر در دنیا به‌طور مستقیم دست‌اندرکار حوزه گردشگری هستند. 

وی با بیان اینکه هر نقطه دنیا از جهتی مزیتی برای گردشگری دارد؛ اظهار کرد: امروز کشورهای موفق هستند که گردشگری ترکیبی را مد نظر دارند و اگر گردشگری مذهبی یا طبیعی مزیت آن منطقه است، در کنار آن به‌سایر ابعاد گردشگری نیز توجه می‌کنند تا از همان مزیت حداکثر استفاده را ببرند.  

حسینی متذکر شد: محور توسعه در خراسان رضوی، گردشگری مذهبی و دینی بوده که به‌همین خاطر می‌گویند، زیارت پیشران توسعه خراسان است. 

سرپرست معاونت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: در سال گذشته، 31.5 میلیون زائر داخلی و خارجی به‌این استان سفر کردند که از این تعداد، 3 میلیون گردشگر خارجی بودند و در افق 1404 قرار است، میزان گردشگران خراسان رضوی به 40 میلیون برسد که از این تعداد، ۸ میلیون خارجی که به‌دلیل بارگاه امام رضا(ع) به‌مشهد سفر می‌کنند. 

وی با بیان اینکه معتقد هستیم که اگر بخواهیم این گردشگری را کیفیت بخشیم و ضریب ماندگاری آن را افزایش دهیم، باید در کنار گردشگری دینی به‌گردشگری سیاحت و گردشگری سلامت نیز توجه کنیم؛ تاکید کرد: از ابتدای سال جاری، 21 هزار گردشگر سلامت در استان داشتیم و در واقع گردشگری سلامت سه برابر گردشگر معمولی ارزش افزوده ایجاد می‌کند، با توجه به‌ظرفیت‌های موجود خراسان رضوی در زمینه وجود بیمارستان و دانش نیاز به‌برنامه‌ریزی در این زمینه داریم. 

حسینی تصریح کرد: ضمن اینکه گردشگری دینی محور گردشگری خراسان رضوی است باید به‌گردشگری ترکیبی هم برای افزایش ضریب ماندگاری و هم آثار اقتصادی و اشتغال حاصل این گردشگری توجه داشته باشیم. 

سرپرست معاونت امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه برای توجه به‌گردشگری باید ابتدا زیرساخت‌ها فراهم شود؛ ادامه داد: در سند کمی جامع زیارت بیش از 800 پروژه در نظر گرفته شده که باید اجرایی شود و بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها زیر ساختی است، اما به‌همان میزان باید به‌ارتقای فرهنگ میزبانی توجه کنیم. 

وی عنوان کرد: امروز به‌دلیل آموزه‌های دینی ما و اینکه گردشگران در خراسان رضوی حتما به‌زیارت امام رضا(ع) می‌روند باید به‌آن‌ها خدمت شایسته ارائه دهیم و برای اینکه بتوانیم از این گردشگر مذهبی برای اشتغال‌زایی و استفاده اقتصادی بهره ببریم، چند اقدام باید در دستور کار قرار گیرد. 

حسینی با اشاره به‌اینکه ابتدا باید نیازسنجی شود که اولین اقدام صورت گرفته راه‌اندازی پژوهشگاه زیارت است که 30 عضو هیات علمی دارد و کار اصلی آن نیازسنجی و توان سنجی برای ظرفیت‌های که می‌تواند در ارتقای فرهنگ زیارت موثر باشد در دستور کار خود قرار دهد؛ اضافه کرد: باید مجموعه پژوهشکده‌ها و آموزشکده‌ها دانش‌آموزی و معلم با موضوع زیارت و ارتقای فرهنگ میزبانی با نیازسنجی زائرین پیوند یابند که از این جهت می‌توانند کمک شایسته‌ای به‌توسعه فرهنگ زیارت و گردشگری کنند.

سرپرست معاونت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: برای آماده‌سازی مردم برای ارتقای فرهنگ میزبانی، 8 سر فصل آموزشی طراحی شده که این سرفصل‌ها برای چند گروه از مردم از جمله مدیران، مجریان و کارکنان دست‌اندرکار گردشگری، خادمین افتخاری و غیرافتخاری مخصوص زیارت و برای اقشار مردم مانند تاکسی‌داران، هتل‌داران و کلیه افرادی که در امر گردشگری و زیارت نقش دارند، آموزش داده می‌شود. 

وی گفت: غیر از رشته‌های گردشگری و دانشگاه‌های علمی و کاربردی که رشته‌های گردشگری را دارند، در طول چند سال اخیر 5  رشته مصوب دانشگاهی تنها با موضوع زیارت به‌تصویب رسیده که اکنون 3 رشته آن دانشجو می‌گیرد.  

 معاون امور زیارت و گردشگری استانداری خراسان رضوی بیان کرد: هنرستان‌های گردشگری این استان بیش از یک هزار و 400 هنرآموز در رشته‌های کار و دانش در 11 منطقه آموزش و پرورش جذب کرده است که گام بسیار مهمی در ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری می‌تواند داشته باشد. 

نیاز صنعت گردشگری به‌ایجاد زیرساخت‌ها

در ادامه این مراسم، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت:  آموزش و پرورش این استان سال تحصیلی را با یک میلیون و 220 هزار دانش‌آموز در 11 هزار آموزشگاه در خراسان رضوی به‌همت بیش از 84 هزار فرهنگی شروع کرده که امید داریم، توفیقات سال گذشته امسال نیز تکرار شود. 

قاسم‌علی خدابنده با بیان اینکه صنعت گردشگری به‌دلیل اهمیتی که دارد یک روز را به‌خود اختصاص داده است؛ اضافه کرد:  موضوع توریست از جهت اشتغال و درآمدزایی به حدی رسیده است که خود را برابر صنعت خودرو و تولید می‌داند و صنعت گردشگری در تمام دنیا به‌دلیل درآمد و اشتغال پایدار که برای کشورها دارد به‌آن توجه شده است.  

وی اظهار کرد: مواهب طبیعی، گردشگر درمانی، امور ورزشی و مذهبی جاذبه‌های جذب گردشگر در هر کشوری می‌تواند باشد و مشهد به‌دلیل بارگاه امام رضا (ع) سالیانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: حضور گردشگر در هر کشوری منجر به‌رونق اقتصادی و هم آورده‌های فرهنگی و اجتماعی دارد و اینکه دهکده جهانی مرسوم شده، بخشی به‌دلیل این رفت و آمدها و تداخل فرهنگ‌های مختلف است. 

خدابنده با بیان اینکه صنعت گردشگری به‌دلیل اهمیت آن نیاز به‌زیرساخت‌هایی دارد؛ متذکر شد: برخی از این زیرساخت‌ها به‌فضا، تجهیزات، سیستم حمل و نقل و هتل بر می‌گردد و برخی به‌وضعیت نیروی انسانی مربوط می‌شود که  با توجه به‌حضور توریست‌های زیاد در کشور باید طیفی از نیروهای انسانی متخصص برای خدمات‌دهی به‌گردشگران فعالیت کنند. 

وی بیان کرد: آموزش و پرورش خراسان رضوی درراستای تربیت نیروی انسانی متخصص در صنعت گردشگری اقدام به‌راه‌اندازی رشته‌های مانند هتل‌داری و رشته راهنمایان گردشگران کرده است. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: در هنرستان‌های کاردانش خراسان رضوی بیش از 100 رشته وجود دارد که دو رشته از آن مربوط به‌صنعت گردشگری می‌شود که یک هزار و 400 هنرآموز در این دو رشته مشغول به‌تحصیل هستند. 

توسعه گردشگری از آموزش و پرورش حاصل می‌شود

در ادامه این مراسم، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:  توسعه گردشگری از آموزش و پرورش حاصل می‌شود و دانش‌آموزان نقش مهمی در توسعه گردشگری دارند.  

ابوالفضل مکرمی‌فر با بیان اینکه جای کتاب میراث فرهنگی در مدارس ما خالی است؛ بیان کرد: دانش‌آموزان ما شناختی از بناهای تاریخی استان خود ندارند، ما از هویت خودمان فاصله گرفته‌ایم و توسعه گردشگری باید توسط این دانش‌آموزان صورت گیرد. 

وی با اشاره به‌اینکه توسعه گردشگری با نشر و اطلاع‌رسانی محقق می‌شود؛ اظهار کرد: آمار گردشگری در 6 دهه گذشته 25 میلیون نفر بود، اما امروز از یک میلیارد و 300 هزار فراتر رفته که سهم ایران 4 تا 5 میلیون نفر است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه امروز گردشگری در سبد تمام خانوارها وجود دارد؛ عنوان کرد: ایران رتبه دهم از نظر آثار تاریخی در دنیا و در آثار طبیعی رتبه پنجم را دارد، همچنین در صنایع‌دستی سه کشورهایی از جمله هند، چین و ایران در دنیا هم ردیف هستند. 

مکرمی‌فر گفت: در خراسان رضوی 100 هزار اثر تاریخی بررسی شده داریم که یک هزار و 600 اثر در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.