در حالی که مسئولان شهرداری تهران مدام اعلام می کنند که پول برای توسعه مترو ندارند اما مدیریت جدید نتوانست از فرصت انتشار ۱۳۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای توسعه خط ۶ و ۷ مترو استفاده کند و این اوراق سوخت شد.

مترو قربانی سوء مدیریت مسئولان/ ۱۳۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای توسعه مترو سوخت شد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، ۳۱ شهریورماه سال ۹۷ آخرین مهلت برای فروش ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسعه مترو بود. ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بخشی از مجوز فروش ۲۰۰۰ میلیارد تومانی بود که در سال گذشته برای توسعه مترو صادر شده بود.

علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه درباره جزئیات این مجوز گفت:  « شهرداری سال گذشته مجوز انتشار ۲۰۰۰ اوراق مشارکت را از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور گرفت، این ۲۰۰۰ میلیارد تومان، ۱۰۰۰ میلیارد مختص خط ۷ و ۱۰۰۰ میلیارد برای خط ۶ بود.»

وی ادامه می دهد : «مجوزهای لازم برای کلانشهرها در روز ۲۸ اسفند ماه سال گذشته صادر شد و متروی تهران توانست بانک عاملی برای انتشار این اوراق پیدا کرده و بانک شهر عاملیت ۷۰۰ میلیارد تومان از این اوراق را قبول کرد و در نوبت اول انتشار که همان ۲۸ اسفند بود، رقمی جزئی فروخته شد. انتشار ۷۰۰ میلیارد انجام شد و پس از آنکه این اوراق خریداری نشد، در روز پایانی کل اوراق توسط بانک منتشرکننده به صورت بلوکی خریداری شد.»

مدیر عامل شرکت متروی تهران بیان کرد:برای انتشار ۱۳۰۰ میلیارد تومان از این اوراق مشارکت بانک عاملی مشخص نشده است. محمدعلی افشانی شهردار تهران جلساتی را با رؤسای شش بانک داشت و از آنها خواست تا عاملیت این کار را قبول کنند. 

امام در خصوص بازگشایی خط ۶ مترو گفت: قرار بود ۱۰ کیلومتر از بخش جنوبی خط ۶ در آبان ماه افتتاح شود؛ اما هنوز منابع تأمین نشده است و این روزها به جد پیگیر این موضوع هستیم.

همچنین در همین زمینه محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران درباره سرمایه گذاری شهروندان تهرانی در طرح های عمرانی پایتخت و فروش مابقی اوراق مشارکت مترو  گفته بود: « ۲۰۰۰ اوراق مشارکت امسال منتشر خواهد شد که امیدواریم در ۱۳۰۰ میلیارد اوراق مشارکت باقی‌مانده، امکان خرید توسط شهروندان نیز فراهم شود. مدیریت شهری خود مشتاق است در حوزه اداره شهر و تأمین منابع، از شهروندان کمک بگیرد و به زودی بسته‌های مختلف سرمایه‌گذاری از جمله پسماند، هتل‌سازی و اتوبوس‌ها ارائه خواهد شد که این فرصت‌های متنوع به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در تهران از سرمایه‌گذاران خُرد تا بزرگ، فضای سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.»

تعلل شهرداری در فروش اوراق

محمد علیخانی؛ رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در ۲۶ شهریورماه درباره عدم فروش اوراق مشارکت ۱۳۰۰ میلیاردی ابراز نگرانی کرده بود:« توزیع ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با عاملیت بانک شهر محقق شد، از سوی دیگر ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن تعیین تکلیف نشده و مهلت قانونی آن تا شهریور به اتمام خواهد رسید.مشکلات مالی فراوانی که وجود دارد، ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق، کمک بزرگی برای مترو است و محقق نشدن آن تا این زمان ما را نگران می‌کند.»

محمد علی افشانی شهردار تهران هفته پیش در این باره به خبرنگار فارس گفت: سال گذشته به شهرداری تهران اجازه داده شد تا ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند و شهرداری توانست ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را به فروش برساند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران تا اسفند ماه مهلت داشت بانک عامل را برای فروش اوراق مشارکت مشخص کند اما به دلیل بدهی بالا (بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان) بانک‌های مختلف حاضر نشدند عاملیت را بپذیرند. 

شهردار تهران گفت: نهایتاً با پیگیری انجام شده و همکاری دیوان محاسبات قرار شد قدری این موضوع تمدید شد و گفتند در صورتی که بانک عامل باشد می‌توانیم اوراق مشارکت را منتشر کنیم. 

به گفته افشانی، از ۱۳۰۰ میلیارد اوراق مشارکت باقی‌مانده برای ۶۰۰ میلیارد تومان بانک عامل مشخص شد. ۳۰۰ میلیارد تومان بانک صادرات و ۳۰۰ میلیارد تومان بانک پارسیان عاملیت انتشار اوراق مشارکت را بر عهده گرفت. بانک مرکزی مجوز را صادر کرد و در حال پیگیری هستیم اما موضوعی که بانک‌ها مطرح می‌کنند این است که باید بدهی‌های قبل تعیین تکلیف شود تا ما این اوراق را منتشر کنیم.

افشانی در پاسخ به این پرسش که مهلت به اتمام رسیده است،‌ گفت: چون مجوز را بانک مرکزی صادر کرده و به بانک‌ها داده است احتمال زیاد می‌دهیم موضوع حل شود اما مشکل اصلی ما بدهی شهرداری تهران است. 

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در جمع خبرنگاران  درباره توزیع ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، گفت: بخشی از این مبلغ مجوز انتشار از بانک مرکزی دریافت کرد ولی چون شهرداری نتوانست تضمین های لازم را بدهد بانک‌ها استقبال نکردند.

عدم یافتن بانک عامل یکی از عمده دلایلی است که شهرداری موفق نشد تا اوراق مشارکت مترو را به فروش برساند. این در حالیست که شهرداری تهران از بهمن سال گذشته مهلت داشت تا برای مجوز ۲۰۰۰ میلیاردی اوراق مشارکت تبلیغات کرده و خواهان مشارکت بخش های خصوصی و شهروندان در خرید این اوراق شود. در ماههای اخیر تقریبا اقدام خاصی از سوی شهرداری صورت نگرفت و تنها ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط بانک شهر و به صورت یکجا خریداری شد. حال با اتمام زمان فروش ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در روز ۳۱ شهریورماه عملا شهرداری یک فرصت بزرگ را برای تامین مالی و اعتباری مترو از دست داده و مشخص نیست چگونه می خواهد به جبران این خسارت بزرگ اقدام کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.