مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه 56 درصد افراد جویای کار در این استان فاقد هر گونه مهارت هستند؛ گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌ شده باید نرخ میانگین بیکاری استان در پایان برنامه ششم توسعه به 7 درصد کاهش یابد.

نرخ بیکاری استان در برنامه ششم توسعه باید به 7 درصد کاهش یابد/ فقدان مهارت در 56 درصد جویندگان کار در خراسان رضوی
به گزارش قدس آنلاین ، محمد سنجری امروز در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری کاشمر که با حضور مسؤولان و کارشناسان دستگاه‌های متولی در حوزه اشتغال در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد؛ گفت: در قانون بودجه سال 97 در تبصره‌های 14، 16 و 18 به‌صورت ویژه بحث برنامه‌های اشتغال و تعهدات آن پیش‌بینی‌ شده است، به‌طوری‌که علاوه بر این تبصره‌ها موضوع مشاغل خانگی، قانون حمایت از مشاغل خانگی و قانون حمایت از اشتغال پایدار روستایی و عشایر نیز به‌عنوان برنامه محوری و راهبردی در حوزه اشتغال وجود دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به آمار مقایسه‌ای جمعیتی و اشتغال کاشمر نسبت به استان و جایگاه آن در بین شهرستان‌های خراسان رضوی افزود: بر اساس سرشماری نفوس مسکن سال 95 به‌لحاظ مساحت کاشمر 2.9 درصد مساحت استان، 2.8 درصد بخش‌های استان، 2.7 تعداد شهر، 3 درصد تعداد دهستان‌ها نسبت به استان است.

وی با بیان اینکه بحث شاخص‌های جمعیتی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اظهار کرد: زمانی می‌توانیم در حوزه اشتغال برنامه‌ریزی انجام دهیم که به آمار و اطلاعات‌ پایه‌ای به‌عنوان مبنای برنامه‌ریزی دسترسی داشته باشیم.

سنجری با اشاره به اینکه 2.62 درصد جمعیت استان در کاشمر سکونت دارند؛ بیان کرد: از این تعداد جمعیت 49.6 درصد را زنان و 50.4 درصد را مردان تشکیل می‌دهند که تقریباً بحث تفکیک جنسیت مشابه وضعیت میانگین استان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با تأکید بر این‌که 64 درصد جمعیت کاشمر در مناطق شهری و 36 درصد در مناطق روستایی سکونت دارند؛ ادامه داد: 78 هزار نفر جمعیت کاشمر غیرفعال و 57 هزار نفر جمعیت فعال هستند به‌طوری‌که جمعیت شاغل در این شهرستان 52 هزار نفر و جمعیت بیکار 4 هزار و 900 نفر و نرخ مشارکت اقتصادی 42 نفر و نرخ بیکاری 8.6 درصد است.

وی بابیان این‌که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده باید نرخ میانگین بیکاری استان در پایان برنامه ششم توسعه به 7 درصد کاهش یابد؛ گفت: به‌منظور رسیدن به این رقم بایستی سالانه حدود 75 تا 80 هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی ایجاد شود بنابراین ضرورت دارد این مهم به‌عنوان برنامه و اولویت کارگروه اشتغال استان مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها بتوانیم باوجود ورودی به‌بازار کار، خروجی مناسبی هم در این بازار ایجاد کنیم تا شاهد تعادل در بازار در پایان برنامه ششم باشیم.

سنجری با اشاره به اینکه به‌دلیل اهمیت موضوع اشتغال دولت از سال گذشته با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانون بودجه برنامه‌هایی در این حوزه تدوین و آن‌ها را برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ کرده است؛ اظهار کرد: باید در این راستا از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها برای تحقق ایجاد اشتغال 110 هزار فرصت شغلی در سطح استان استفاده کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با تأکید بر این‌که سهمیه ابلاغی استان در حوزه ایجاد اشتغال در پایان اردیبهشت‌ماه بر اساس نرخ بیکاری بین شهرستان‌های خراسان رضوی توزیع و سهمیه تعهدی آنان ابلاغ‌ شده است؛ افزود: تعهد کاشمر در برای ایجاد فرصت شغلی  در سال 97 تعداد 2 هزار و 37 نفر است که خوشبختانه با تحقق 67 درصدی در 6 ماهه ابتدای سال عملکرد خوبی داشته است به‌طوری‌که در حال حاضر میانگین استان در این حوزه 58 درصد است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اطلاعات 20 هزار و 193 فرصت شغلی در سامانه ملی رصد ثبت‌شده است؛ بیان کرد: برای 3 هزار و 969 نفر  توسط دستگاه‌های عمرانی در بخش عمران و مسکن شغل ایجادشده که امکان ثبت در سامانه وجود ندارد و 4 هزار و 700 نفر از طریق مراکز کاریابی مشغول به‌کار شدند.
 
سنجری ادامه داد: مجموع اشتغال ایجادشده در نیمه اول سال جاری در خراسان رضوی 63 هزار و 871  نفر معادل 58 درصد تعهد اولیه بوده است و این در حالی است که وضعیت کاشمر در این زمینه با 67 درصد تحقق تعهد از میانگین استان بالاتر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با مطلوب ارزیابی کردن اقدام و تلاش بنیاد مسکن کاشمر برای ایجاد اشتغال 114 نفر که 152 درصد تعهد را محقق کرده این نهاد را دارای بهترین میزان عملکرد دانست و یادآور شد: اگرچه ادارات منابع طبیعی، صنایع‌دستی و گردشگری، صندوق کارآفرینی امید، کمیته امداد و ارشاد اسلامی تقریباً صددرصد تعهد و حتی بالاتر را محقق کردند و صنعت معدن و تجارت 86 درصد، جهاد کشاورزی 56 درصد، راه و شهرسازی 38 درصد به تعهدشان در حوزه اشتغال عمل کردند اما متأسفانه 10 دستگاه دیگر هیچ تعهدی در سامانه ثبت نکردند بنابراین انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی نسبت به ثبت اطلاعات اشتغال ایجادشده در سامانه اقدام کنند ضمن این‌که صحت اطلاعات ثبت‌ شده برعهده مسؤول دستگاه اجرایی است.

وی بابیان این‌که انتظار می‌رود برای تحقق کامل تعهد اشتغال در کاشمر از تمامی ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌ها و نهادها استفاده شود؛ گفت: بحث مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار از جمله مواردی است که مورد تأکید دولت است که می‌تواند نقش به‌سزایی در ایجاد اشتغال پایدار داشته باشد.

سنجری با اشاره به اینکه طرح مهارت‌آموزی در حقیقت همان طرح استادشاگردی است که در سال‌های قبل در کشور به‌عنوان یک بستر ایجاد اشتغال و مهارت‌آموزی اجراشده است؛ عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر این بستر فراهم‌شده و امکان به‌کارگیری نیرو توسط بنگاه‌های اقتصادی در قالب طرح مهارت‌آموزی وجود دارد و مزیتی که طرح مهارت‌آموزی دارد این است که افراد و بنگاه‌هایی که در این قالب نسبت به‌کارگیری نیرو برای فراگیری آموزش جذب کنند مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی نخواهند شد بنابراین ضرورت دارد از این بستر و ظرفیت واحدهای صنفی و مخصوصاً واحدهای خدمات فنی استفاده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه تعهد کاشمر در طرح مهارت‌آموزی در سال جاری 160 نفر است؛ افزود: خوشبختانه در نیمه اول امسال با به‌کارگیری 75 نفر، 47 درصد تعهد شهرستان در طرح مهارت‌آموزی محقق شده است و این در حالی است که میانگین استان در این حوزه 32 درصد است.

وی بابیان اینکه دستگاه مجری و متولی در طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار سازمان فنی و حرفه‌ای است؛ بیان کرد: امیدواریم از این بستر با همکاری تأمین اجتماعی، اتاق اصناف، اتحادیه‌های وابسته و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی حتماً تلاش و اطلاع‌رسانی انجام شود بستری فراهم شود تا از این ظرفیت خوب نهایت استفاده انجام شود.

سنجری فقدان مهارت را یک خلع بسیار مهم در بحث اشتغال جوانان در بنگاه‌های اقتصادی در سطح استان بیان کرد و خاطرنشان کرد: بیش از 56 درصد نیروهای جویای کار در خراسان رضوی متأسفانه فاقد هرگونه مهارتی هستند بنابراین فراهم کردن بستر طرح مهارت‌آموزی می‌تواند نقش مهمی در انتقال تجربه و کسب مهارت به افراد جویای کار داشته باشند تا از این طریق بتوانند در بنگاه‌ها مشغول به کار شوند.

در ادامه فرماندار کاشمر نیز با اشاره به برگزاری جلسات و نشست‌های منظم و متعدد در ماه‌های اخیر به‌منظور بررسی موانع و مشکلات در حوزه اشتغال گفت: تا کنون تأکید بر این بوده که موضوع پرداخت‌ها نباید صرف ارتقای آمار جذب اعتبارات باشد بلکه در این راستا هدف‌مان ایجاد اشتغال از محل اعتبارات بوده است به‌همین دلیل با وجود اینکه به بانک‌های عامل در این زمینه فشار مضاعفی وارد شد اما در مواقع لزوم حمایت‌های لازم نیز از سیستم بانکی انجام شده است.

محمد علی نبی‌پور با مطلوب ارزیابی کردن عملکرد بانک‌های عامل در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال افزود: به‌دلیل گستردگی حوزه کشاورزی و فعالیت عمده جمعیت این شهرستان در بخش کشاورزی اکثر درخواست‌ها در بخش کشاورزی و اشتغال روستایی بوده است.

وی با بیان اینکه در مجموع عملکرد شهرستان در حوزه اشتغال قابل دفاع است اما در حوزه صنعت و معدن نیاز به تلاش بیشتری برای رسیدن به نقطه مطلوب داریم؛ یادآور شد: با توجه به نوسانات بازار ارز برخی برآوردهای اولیه با وضعیت فعلی در پروژه ها تغییر کرده و باعث بروز مشکلات و دغدغه‌هایی برای بهره‌برداران شده است بنابر این باید نسبت به تأمین تسهیلات مورد نیاز در این بخش اقدام شود تا پروژه‌ای نیمه تمام نماند.

در این جلسه وضعیت طرح‌ها و پروژه‌های حوزه اشتغال کاشمر در دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل بررسی شد.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.