قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: براساس شرح وظایف ابلاغی وظیفه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رشد فضایل اخلاقی است.

راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر در شهرستانهای خراسان رضوی
به گزارش قدس آنلاین ، یوسف امینی در مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر که در محل سینما ایران این شهر برگزار شد، با بیان اینکه این سنت حسنه ای است که از زحمات افراد قدردانی کنیم، بیان کرد: تلاش 365 روز تلاش آقای مدرس مقدم به عنوان ریاست قبلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر جای تقدیر و تشکر دارد.
وی با اشاره به اینکه به رغم تمامی مشکلات و کمبودها اما در این یک سال اتفاقات بسیار خوبی در حوزه فرهنگ شهرستان کاشمر رخ داد، از توکلی به عنوان ریاست جدید اداره فرهنگ وارشاد اسلامی این شهرستان به عنوان یکی از نیروهای توانمند یاد کرد و افزود: فردی که انتخاب شده دارای تجربه بوده و با مشکلات آشنا است و نیازی نیست از ابتدا به کسب تجربه بپردازد.
قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از کاشمر به عنوان شهری بر مدار فرهنگ و دوستدار ادب و فرهنگ و هنر نام برد و عنوان کرد: تعداد و نوع فعالیت انجمن‌های فرهنگی در کاشمر نشان‌دهنده علاقه مردم به فرهنگ و ادب است.
وی با بیان اینکه سطح فعالیت‌های فرهنگی انجمن‌های کاشمر از حوزه شهرستان فراتر است و در بخش‌های استانی، منطقه‌ای و ملی پتانسیل‌های فراوانی دارند، گفت: مراکز قرآنی شهرستان به خوبی در استان و کشور شناخته شده هستند.
امینی در ادامه با اشاره به اینکه هنر نمایش شهرستان کاشمر با جشنواره میثاق که برگزار شد توانست به خوبی خود را معرفی کند، افزود: کاشمر در بخش‌های رسانه‌ای، فیلم، ادبیات، شعر، خوشنویسی، عکس، تعزیه و... از پتانسیل‌های بسیار بالایی برخوردار است.
وی با اعلام اینکه اگر این بخش‌ها در کنار یکدیگر به عنوان خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی تجمیع شوند قطعأ خواهیم توانست بخشی از رسالت خود را که ارتقاء جایگاه فرهنگ در شهرستان است را انجام دهیم، بیان کرد: براساس شرح وظایف ابلاغی وظیفه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رشد فضایل اخلاقی است.
قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه اگر این وظیفه برعهده فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده به خاطر پشتوانه و توانمندی‌های بوده که در حوزه مردمی فرهنگ و هنر وجود دارد، اظهار کرد: امیدوارم مسئولان شهرستان کاشمر به کمک هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر و ادب با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانند موفقیت‌های گذشته را تداوم بخشند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در حوزه فرهنگی موفقیتی داشته باشیم هیچ راهی جز تعامل، گفت‌وگو و ارتباط با اصحاب فرهنگ و هنر، مسئولان و هنرمندان وجود ندارد، گفت: هنرمندان دغدغه‌مند هستند و دردهای این حوزه را به خوبی می‌شناسند و می‌فهمند.
قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر صمیمیت و صداقت در رفتار با هنزمندان باشد یاریگر بسیار خوبی برای فرهنگ و هنر شهرستان خواهند بود، یکی از راه‌های افزایش سرمایه اجتماعی را حضور هنرمندان در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: توجه به توانمندی‌های بومی و منطقه ای در شهرستان بسیار ضروری است.
وی با اعلام اینکه رسانه‌ها یاریگر بسیار خوبی برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان هستند، عنوان کرد: همراهی مدیران فرهنگی شهرستان با سیاست‌های کلان فرهنگی که وجود دارد ضروری است.
امینی راه اندازی گذرهای فرهنگ و هنر را یکی از ظرفیت‌های جدیدی که براساس مطالعات و پژوهش‌های انجام شده دانست و گفت: راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر در هر کشور به نحوی خاص و فرهنگ خودشان اجرا شده است.
وی با بیان اینکه با این طرح در هر شهرستان ظرفیت جدیدی به مجموعه‌های فرهنگی افزوده می‌شود، افزود: حمایت شهردار و در صحنه بودن هنرمندان برای راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر ضروری
 است.
مطالبه گر بودن یکی از رسالت‌های اصلی هنرمندان
در این مراسم رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر یکی از رسالت‌های اصلی هنرمندان را مطالبه‎گر بودن دانست و گفت: امیدوارم هنرمندان خواسته‌های خود را همیشه از من مطالبه کنند.
علی توکلی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر حوزه‌ای نیست که در حیطه اختیارات یک اداره خاص همانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، بیان کرد: هرچند دستگاه رسمی متولی فرهنگ و هنر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما در این مسیر تک تک افراد جامعه باید احساس مسئولیت داشته باشند.
وی با اعلام اینکه ثمرات رشد و بالندگی فرهنگی به همه جامعه خواهد رسید، اظهار کرد: اگر هر کدام در این زمینه کوتاهی کنیم لطمات آن دامنگیر همه جامعه خواهد شد.
رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر از این منطقه به عنوان شهرستانی نامدار در عرصه فرهنگ و هنر نام برد و بیان کرد: هنرمندان این شهرستان در سطح استان و کشور زبانزد هستند.
وی با بیان اینکه باید از این استعدادها در جهت رشد و شکوفایی هر چه بهتر فرهنگ و هنر شهرستان استفاده کرد، عنوان کرد: سیاست‌ها و خط مشی‌های کلی دولت تدبیر و امید مدنظر ما نیز در شهرستان خواهد بود.
همه مشکلات و معضلات از بی نظمی است
در ادامه رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر با اشاره به اینکه به رغم اقدامات صورت گرفته اما هنوز کارهای روی زمین مانده بسیاری داریم که باید به سرانجام برسند، گفت: نیاز است رئیس جدید با همت همه اصحاب هنر و فرهنگ آن‌ها را به نتیجه برساند.
حسن مدرس مقدم با اظهار تاسف از اینکه همه مشکلات و معضلات ما از بی نظمی است، بر نبود نظم در تولید محصولات هنری اشاره کرد و افزود: متاسفانه این بی نظمی‌ها در مسیر تولیدات فرهنگی موجب بروز مشکلاتی شده است.
وی با بیان اینکه هرچند در سال گذشته مقرر بود انجمن صنفی خبرنگاران راه اندازی شود اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد، بیان کرد: در این راستا موسسه‌ای تشکیل شده که می توان از این پتانسیل در راستای ایجاد زیرساخت خبر استفاده برد و اطلاع رسانی را در شهرستان مدون و قانونی کرد.
رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر راه اندازی سینما در سال گذشته را بزرگترین اتفاق فرهنگی در کاشمر دانست و افزود: با توجه به راه اندازی انجمن سینمای جوان در کاشمر می‌توان از این سالن استفاده بهینه تری کرد.
وی همچنین جشنواره میثاق را بزرگترین اتفاق در حوزه تئاتر دانست و اظهار کرد: پس از چند سال جشنواره میثاق ظرفیت منطقه ای پیدا کرده و پهنه شرق کشور را در بر گرفت.
مدرس مقدم با بیان اینکه هنوز درگیر مشکلات این جشنواره هستیم، بیان کرد: باید در راستای هرچه بهتر شدن جشنواره دبیرخانه جشنواره را تقویت کرد.
وی با اشاره به اینکه هر کانون مسجدی یک فرهنگسرا است، افزود: به محض اینکه مجوز کانونی برای یک روستا و مسجدی صادر می‌شود در واقع مجوز موسسه چند منظوره‌ای صادر می‌شود.
رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر با تاکید براینکه باید افراد توانمند در سطح شهر و روستاها شناسایی شوند و از این ظرفیت بالا استفاده کامل ببرند، بیان کرد: هرچند با توجه به پتانسیل هایی بالایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی داشتیم و می‌توانستیم کاشمر را به عنوان پایتخت کتاب معرفی کنیم اما نتوانستیم اعتماد لازم را جلب کنیم.
وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده روستای فدافن در بخش مرکزی کاشمر به عنوان تنها روستای دوستدار کتاب از خراسان رضوی در کشور معرفی شد، گفت: می‌توان با توجه به ظرفیت موجود برای سال آینده تلاش بیشتری کرد.
مدرس مقدم با اشاره به اینکه ظرفیت کاشمر آنقدر زیاد است که تاثیر خود را بر شهرستان‌های اطراف هم گذاشته است، افزود: کاشمر پتانسیل‌هایی بیش از این دارد که باید در راستای شکوفا کردن آن‌ها نهایت تلاش را کرد.
در پایان مراسم از زحمات 365 روزه حسن مدرس مقدم تقدیر و علی توکلی که پیش از این ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلیل‌آباد را برعهده داشت به عنوان ریاست جدید شهرستان کاشمر معرفی گردید.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.