راهبرد نهایی جنگ روانی نابودی طرف متقابل و عمده ترین تاکتیک آن تزلزل در اعتماد به نفس، ایجاد شک نسبت به تواناییهای خود و ناامیدی نسبت به آینده و شایعه پراکنی کمبود کالا با هدف ایجاد تقاضای کاذب در بازار و وادار کردن مردم به خرید مازاد بر نیاز واقعی یکی از مصادیق آن است.

احتکار خانگی، بازی در تله جنگ روانی دشمن

به گزارش قدس آنلاین ، در این چارچوب پمپاژ شایعات پیرامون کمبود و یا گرانی کالا در سطح عام جامعه با این هدف صورت می گیرد که اکثر مردم دست به 'احتکار خانگی' مایحتاج خود بزنند. رخدادی که به اذعان کارشناسان اقتصادی در شرایط نابسامان اقتصادی منجر به وخیمتر شدن شرایط و برهم زدن تعادل بازار می شود.

طی ماههای اخیر برخی که خواسته و ناخواسته در زمین دشمن بازی می کنند همراه با موج جنگ روانی پیرامون تحریم به نگرانی در جامعه دامن می زنند.
چندی پیش استاندار خراسان رضوی با اشاره به همین موضوع گفت: برخی تبلیغات در رسانه های بیگانه وجود دارد که مردم را ترغیب به خرید بیشتر می کند، این اقدام مشکلات موجود را افزایش می دهد بنابراین فعالیتهای روشنگرانه در این حوزه می بایست افزایش یابد.

* لزوم توجه به علت به جای معلول
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: عوامل واقعی و تصورات و پیش بینیها از موارد تاثیرگذار در اقتصاد هستند.
دکتر حسن تحصیلی افزود: عوامل واقعی عواملی هستند که اتفاق افتاده اند نظیر خشکسالی که ممکن است کاهش تولیدات کشاورزی و افزایش قیمت را به دنبال داشته باشد ولی تصورات از آینده ناشی از پیش بینی افراد از آینده اقتصاد و بازار است که هر دو عامل عرضه و تقاضا و قیمت را تغییر می دهد.
وی اظهار داشت: افزایش خرید کالا بر اثر تصور افزایش قیمت در آینده ممکن است شوکهای قیمتی ایجاد کند.
این اقتصاددان گفت: در شرایطی که اقتصاد دارای ثبات است عامل انتظارات و پیش بینیها در بازار و اقتصاد فعال نیست و بازار بیشتر تحت تاثیر عوامل واقعی می باشد ولی وقتی اقتصاد بی ثبات است و شرایط اقتصادی با یک خبر و تصمیم تغییر می کند، عامل پیش بینی و تصورات از آینده تاثیر بسیار روی بازار می گذارد و این امر می تواند بحران ایجاد کند.
وی افزود: در شرایط فعلی اقتصاد و بازار بیشتر متاثر از عامل پیش بینی و تصورات از آینده است که منجر به افزایش تقاضا و برهم خوردن تعادل می شود.
دکتر تحصیلی ادامه داد: افزایش نقدینگی در جامعه نیز منجر به افزایش تقاضا شده است. تا زمانی که شرایط عدم اطمینان و پیش بینی نادرست از آینده وجود دارد این وضعیت ادامه خواهد داشت. باید به علتها توجه کرد و برنامه ریزیهای صحیح برای اصلاح وضعیت اقتصادی انجام داد زیرا عدم اطمینان به شرایط اقتصادی منجر به تبدیل شدن پول به کالا و ارز و آشفتگی اقتصادی می شود.
وی گفت: بحرانهای مقطعی در اقتصاد همیشه وجود داشته و مربوط به مدیریت شخص خاص نمی شود تا علتها وجود داشته باشند، وضعیت نیز به همین منوال است.

* روحیه مصرف گرایی
این استاد دانشگاه اظهار داشت: روحیه مصرف گرایی نیز عامل بعدی در جامعه و اقتصاد است که منجر به وارد آمدن فشار به اقشار کم درآمد می شود. همه افراد را نمی توان قانع کرد منافع جمعی را به منافع شخصی ترجیح دهند، این موضوع شخصی و اخلاقی است و با قانون و اجبار درست نمی شود.
وی افزود: اگر علت درست شود نتیجه خود به خود درست می شود و ارزیابیهای احساسی و کوتاه مدت تاثیر چندانی در اصل قضیه ندارد. در شرایط اقتصادی موجود باید سیاستهای منطقی، درست و معقول اعمال شود.
تحصیلی ادامه داد: مردم اگر احساس کنند مسئولان برای اصلاح اوضاع و شرایط سختیهای بسیار متحمل می شوند، همراهی لازم را خواهند داشت زیرا می دانند به هر حال هر نوع موضعگیری در سیاست خارجی با تبعاتی همراه است.

* تامین کالاهای اساسی
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در تامین کالاهای اساسی نظیر روغن، برنج، گوشت، شکر و امثال آن هیچگونه مشکلی وجود ندارد زیرا کالا به اندازه کافی برای توزیع تامین شده است.
علی رسولیان افزود: طی دو هفته اخیر ۲۴۰ تن گوشت منجمد در شبکه توزیع خراسان رضوی عرضه شد و ۲۰۰ تن دیگر نیز به زودی عرضه می شود.
وی اظهار داشت: همچنین طی تفاهم با انجمن صنایع تبدیلی خراسان رضوی ۲۴۰ تن رب گوجه فرنگی در اختیار قرار گرفته تا با نرخ ۹۸ هزار ریال برای هر قوطی ۸۰۰ گرمی در بازار عرضه شود. ذخایر برنج نیز بسیار است و بسته به نوع محصول هر کیلوگرم برنج به نرخ ۷۲ هزار تا ۸۰ هزار ریال در فروشگاه های سطح شهر عرضه می شود.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: اقلام احتکار شده نیز با نرخ مصوب در بازار عرضه و اعمال نظارت و کنترل با روشهای سلبی و ایجابی به دقت بر بازار اعمال می شود و در صورت بروز هرگونه اخلال به سرعت نسبت به مدیریت شرایط اقدام می گردد.
وی گفت: نگرانی در خصوص تامین کالاهای اساسی در خراسان رضوی وجود ندارد و اقلام اساسی به موقع وارد بازار و توزیع می شود. اینکه با خرید مازاد بر نیاز تقاضا را در بازار افزایش دهیم روش مناسبی نیست. در کشورهای دنیا وقتی یک محصول کم می شود مردم تقاضا را کاهش می دهند تا با کمبود روبرو نشوند لذا مردم به اندازه نیاز خرید کنند و نگران نباشند.

* محدودیت صادرات
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی همچنین اظهارداشت: صادرات نیز به نوعی منجر به فزایش قیمت برخی کالاها در داخل می شود. برای یجاد تعادل در بازار، صادرات کالاهای یارانه ای و نهاده های دامی از این استان شده است.
وی افزود: موافق ممنوعیت صادرات نیستیم زیرا نباید بازار هدف را ببندیم. در این راستا به تهران پیشنهاد داده ایم برای برخی کالاها عوارض صادرات تعیین کنند تا نوعی تعادل قیمت ایجاد شود.
رسولیان همچنین گفت: پایش و نظارت در مسیر تامین تا توزیع کالا امری ضروری است که با جدیت انجام می شود.

* حرف مردم
یکی از شهروندان مشهدی در خصوص افزایش خرید بیشتر از نیاز به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت روانی در جامعه و انتشار مطالبی در باره افزایش قیمتها طی ماههای آینده منجر می شود که نسبت به تامین ارزاق عمومی برای چند ماه آینده اقدام کنیم.
رضایی افزود: اینکه بخواهیم مایحتاج زندگی را برای مدتی تامین کنیم به معنای احتکار نیست، نوعی نگرانی برای تامین مایحتاج برای مدت کوتاهی است. عدم نظارت کامل در بازار نیز عامل عرضه یک جنس با قیمتهای مختلف در فروشگاههاست.
وی گفت: بی ثباتی اقتصادی منجر به عدم اعتماد به بازار می شود. سالهاست که در تحریم هستیم ولی نوسات قیمت در این حد وجود نداشته است.
یکی دیگر از شهروندان مشهدی نیز گفت: روز به روز در بازار با نرخهای متفاوت مواجه می شویم، چگونه در این شرایط توقع دارید از خرید مازاد بر نیاز روزانه خودداری شود.
سیاسی افزود: برخی مغازه داران و اصناف از عرضه جنس خودداری می کنند. برای خرید یک قلم کالا فروشگاههای بسیاری را زیرپا گذاشته ام لذا طبیعی است وقتی این محصول را در فروشگاهی پیدا کنیم به اندازه نیاز چند ماه خریداری کنم.
یکی از فروشندگان مواد غذایی هم به خبرنگار ایرنا گفت: طی ماههای اخیر عطش خرید مردم افزایش یافته و قفسه برخی اقلام نظیر رب گوجه فرنگی، برنج، پوشک و اقلامی از این قبیل به سرعت خالی می شود.
علی کفایی افزود: افزایش تقاضا نه تنها منجر به افزایش قیمت اجناس کارخانه ها شده بلکه قیمت تولیدات داخلی نیز نظیر رب خانگی افزایش دو برابری داشته است. افزایش تقاضا به ضرر بازار، مردم و مغازه داران است و نوعی نابسمانی و نوسان قیمت ایجاد کرده است.

* کشف ۷۰ انبار احتکار کالا
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۷۰ انبار کالای مظنون به احتکار طی نیمه نخست امسال در این استان کشف و برای آنها پرونده تعزیراتی تشکیل شده است.
حمیدرضا کریم افزود: ۳۷ پرونده از این تعداد مربوط به مشهد است و روغن، شکر، برنج، لوازم خانگی، لاستیک، دستمال کاغدی، پوشک بچه، نوشت افزار و لوازم آرایشی بیشترین اقلام موجود در این انبارها بوده است.
وی اظهار داشت: طرحهای نظارتی در بازار و بازرسیها با جدیت دنبال شده و با هرگونه احتکار وممانعت از عرضه مبارزه می شود. همچنین سعی می شود با شتاب در روند رسیدگی به پرونده های مرتبط با موضوع احتکار، اقلام احتکار شده هرچه سریعتر تعیین تکلیف و در بازار عرضه شود.
منبع : ایرنا

انتهای پیام /*

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.