حضور میلیونی زائران بارگاه منور رضوی فرصت بی‌بدیلی برای ارائه خدمات و تبیین معارف قرآنی و تعالیم اهل بیت(ع) فراهم آورده است.

فرصت خدمت در بهار جوانی درطرح خادم‌یاران نوجوان

به گزارش قدس آنلاین، با مروری بر سخنان اخیر تولیت آستان قدس رضوی به خوبی می‌توان نشانه‌هایی از تاکید بر عنوان جدیدی به نام توسعه و تکامل مفهوم خدمت زیر سایه امام همام را مشاهده کرد. دیدگاهی که با در نظر داشتن سه ضلع خادم، مخدوم و خدمت در آستان قدس رضوی، تعریف جدید و ارتقاء یافته‌ای از این وجوه ارائه می‌دهد که نه تنها طیف بسیار وسیع‌تری از افراد جامعه را در برمی‌گیرد، بلکه ارائه نوع جدیدی از خدمات در عرصه‌های گوناگون را مطرح می‌سازد که چه از حیث موضوع و چه از منظر گستره مکانی و جغرافیایی، چارچوب تکامل یافته‌ای از مفهوم خدمت در اماکن متبرکه را در سطح جهان اسلام مطرح می‌سازد.

دو سال پیش و همزمان با دهه کرامت رضوی بود که طرح «خادم‌یاران نوجوان» به همت بنیاد فرهنگی رضوی کلید خورد و نوجوانان بسیاری از سراسر کشور توفیق این را داشتند تا به طیف‌های مختلف مردم از زائر و مجاور گرفته تا محرومان و نیازمندان سطح شهر خدمات گوناگونی ارائه کنند. با مهدی خداوردی؛ دبیر طرح خادم‌یاران نوجوان بنیاد فرهنگی رضوی به گفت‌و گو نشستیم تا با جزئیات این طرح بیشتر آشنا شویم.

• یکی از اهدافی که آستان قدس رضوی از توسعه خادم‌یاری در تخصص‌های مختلف دنبال می‌کند، بحث خدمت به مردم و نشر اندیشه نورانی امام رضا(ع) است. با توجه به این چشم‌انداز، نوجوانان چقدر می‌توانند در رسیدن به این هدف اثرگذار باشند و اساسا چه وظایف در این طرح ملی بر عهده دارند؟

بدون شک، جامعه دانش‌آموزی کشور به عنوان آینده سازان این مرز و بوم می‌توانند در الگوپذیری و خدمت نقش بسزایی داشته باشند. بنیاد فرهنگی رضوی به عنوان مرکز تعلیم و تربیت در آستان قدس رضوی با اجرای طرح خادم‌یاران نوجوان رضوی ماموریت فعال‌سازی و سازماندهی ظرفیت نوجوانان برای ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی به زائرین و مجاورین به ویژه نیازمندان و محرومان را دنبال می‌کند. اگر بخواهیم در مورد وظایف خادم‌یاران نوجوان توضیح دهیم شاید بهتر باشد که در مورد عناصر فعال در این طرح و پست‌های خدمتی بگوییم. همان‌طور که خدمت در محدوده حرم تعریف خاص خودش را دارد و خدام در پست‌های مختلف و با یک نماد مشخص شناخته می‌شوند، در این طرح نیز جایگاه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است.

• فعالیت‌های گروه‌های خادم‌یاران نوجوان رضوی در چه محدوده ای تعریف شده است؟
فعالیت‌های گروه‌های خادم‌یاران نوجوان رضوی هم در محدوده حرم مطهر و هم در خارج از آن تعریف شده است. با توجه به گستره ملی این طرح می‌توان گفت کار اصلی گروه‌ها در واقع فعالیت‌های خارج حرم مطهر و در قالب انجام خدمات اجتماعی است. در این طرح، ابتدا خادم‌یاران مربی با تعدادی نوجوان دارای شرایط لازم به طرح متصل می‌شوند و با دعوت از آن‌ها در جلسه اولیه در محل مراکز فرهنگی از قبیل مساجد، مدارس و... گروه را تشکیل می‌دهند که معمولاً در این جلسه نام گروه انتخاب شده و شرح وظایف افراد نیز مشخص می‌شود. پس از آن نوبت برنامه‌ریزی برای انجام خدمات اجتماعی است که این برنامه‌ها می‌تواند بر اساس نیازهای محله یا مدرسه دانش‌آموزان طراحی شود.

• چه افرادی می‌توانند در این طرح حضور یابند و ملاک انتخاب آن‌ها بر چه اساسی است؟
این طرح مختص دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم است که به شکل داوطلبانه تصمیم گرفته‌اند به طرح خادم‌یاری بپیوندد. این دانش‌آموزان معمولاً از میان نوجوانان فعال در گروه‌های تربیتی با صلاح‌دید مربیان انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته و به ستاد معرفی می‌شوند.

• خادم‌یاران مربی چطور انتخاب می‌شوند و چه وظایفی را بر عهده دارند؟
خادم‌یار مربی هم مثل دانش‌آموزان می‌تواند داوطلبانه به این طرح بپیوندد. البته پس از ثبت‌نام، صلاحیت‌های لازم برای ایفای این نقش مورد بررسی قرار می‌گیرد و وظیفه تشکیل و راهبری یک گروه خادم‌یار و آماده‌سازی گزارش‌های لازم به دبیرخانه طرح را بر عهده دارد.

• دانش‌آموزان چه خدماتی را می توانند ارائه ‌دهند؟
درست است که توانایی‌های این گروه‌ها و نیازهای مراکزی که در آن فعالیت می‌کنند، متفاوت است اما به طور خلاصه خدمات انجام شده توسط این گروه‌ها و خادم‌یاران نوجوان شامل مواردی مانند زیارت بردن افراد نیازمند یا ناتوان، نظافت و غبارروبی و مشارکت در برنامه‌های مسجد محل، نظافت و سرکشی به منزل افراد بیمار و ناتوان، برگزاری جلسات قرآن، برگزاری مراسم‌های مذهبی، برگزاری نمایشگاه کتاب، مسابقات کتابخوانی، تشکیل حلقه‌های مطالعاتی و... می‌شود.

منبع:آستان نیوز

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.