گیلان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت:‌ به‌زودی دستگاه تصفیه شیرابه زباله سراوان در زمینی به مساحت ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع مستقر می‌شود.

دستگاه تصفیه شیرابه زباله به‌زودی در سراوان رشت مستقر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین ،‌ قربانعلی محمدپور اظهار داشت: با تأییدیه حفاظت محیط زیست گیلان و نتایج خوب نمونه‌برداری‌های اولیه به‌زودی دستگاه تصفیه شیرابه زباله سراوان در زمینی به مساحت ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع مستقر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اقدامات انجام شده توسط این مجموعه جهت ساماندهی دفن زباله در سراوان را برشمرد و افزود:‌ با توجه به اینکه این اداره کل به‌عنوان دستگاه نظارتی محسوب می‌شود از طریق صدور اخطاریه‌های قانونی به موضوع دفن زباله در سراوان رشت ورود کرد.

محمدپور از معرفی شهردار وقت رشت به مراجع قانونی سخن گفت و تصریح کرد:‌ این کار در آن مقطع زمانی برخلاف میل اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان انجام شد تا به‌وسیله آن، دستگاه‌های‌ مسئول در امر ساماندهی زباله‌های سراوان برنامه زمان‌بندی شده خود را سریع‌تر اعلام کنند.

وی به اقدام شهرداری رشت و عقد قرارداد ساخت زباله سوز با یک شرکت خصوصی داخلی اشاره کرد و ابراز داشت: در حال حاضر توسط پایش‌های مستمری که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان و آبفای شهری انجام شده تأییدیه اولیه از عملکرد این دستگاه صادر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با ابراز رضایت از نمونه‌برداری‌های اولیه از واحد پایلوت تصفیه‌خانه سراوان بیان داشت:‌ به‌زودی و تا پایان همین ماه در کنار محل دفن سابق زباله‌ها در سراوان رشت استقرار دستگاه تصفیه شیرابه‌ها در زمینی به مساحت ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع انجام می‌شود.

محمدپور ظرفیت تصفیه‌خانه شیرابه در سراوان رشت را در فاز نخست ۳ لیتر در ثانیه اعلام کرد و اظهار داشت:‌ امیدواریم با پایش‌های مستمر کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و همت مسئولان اجرایی این طرح به ظرفیت نهایی خود یعنی تصفیه ۱۷ تا ۱۸ لیتر شیرابه در ثانیه برسد.

وی ادامه پایش‌های محیط‌زیستی از محل احداث پروژه زباله‌سوز و تصفیه خانه شیرابه سراوان را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ اعطای تأییدیه اولیه و صدور مجوز احداث تصفیه‌خانه شیرابه به معنی پایان کار در منطقه سراوان نیست بلکه به محض نصب دستگاه‌ها شدت پایش و کنترل‌ها بیشتر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصفیه شیرابه را از پیچیده‌ترین مراحل ساماندهی زباله‌ دانست و عنوان کرد: هزینه بر بودن اجرای طرح زباله‌سوز سراوان و کند پیش رفتن آن با وجود همه پیگیری‌ها و تأکیدات مسئولان رده‌های مختلف استان گیلان از اهمیت اجرای آن حکایت دارد.

محمدپور با بیان اینکه نتیجه سه دهه دفن غیربهداشتی زباله در سراوان برای کل استان اسفبار بوده است بیان داشت:‌ ارتفاع این زباله‌ها هم اکنون به بیش از ۹۴ متر رسیده است و پیامدهای سرازیر شدن شیرابه‌های آن به داخل رودخانه‌ها،‌ تالاب انزلی و در نهایت دریای خزر بر کسی پوشیده نیست.

وی در مورد فلزات سنگینی که پس از تصفیه شیرابه‌ها در سایت تخلیه زباله سراوان به جا می‌ماند نیز اظهار داشت:‌ اگر میزان این فلزات به جای مانده در لجن‌های حاصله از نرم استاندارد خارج نبود می‌توان از آن در کارگاه‌های ساخت بلوک‌های سیمانی،‌ موزاییک‌سازی و نظایر این استفاده کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان امحاء ویژه پسماند حاوی فلزات سنگین را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد:‌ اگر پس از تصفیه شیرابه‌های زباله در سراوان حجم فلزات به جای مانده فراتر از حد نرمال باشد باید نسبت به انتقال آن به دیگر استان‌ها نظیر اصفهان،‌ شیراز،‌ اراک و سمنان اقدام شود.

محمدپور از یک طرح اولیه جهت ساخت مرکزی ویژه در رودبار جهت بازیافت پسماند حاوی فلزات خطرناک خبر داد و تصریح کرد:‌ در حال حاضر ایده این پروژه در کارگروه پسماند مطرح شده که در صورت نهایی و اجرا شدن دیگر به انتقال پسماند حاوی فلزات سنگین به سایر استان‌ها نیازی نیست.

منبع :تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.