البرز- حامد فرضی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار هکتار از کانون ریزگردها و ۲۴ هزارهکتار از اراضی بیابانی این استان جنگل کاری شده است، گفت: ۱۸ میلیارد تومان اعتباربرای پروژه های آبخیزداری ازمحل صندوق ذخیره ارزی تحقق پیدا کرده است.

 ۳۴هزار هکتار از اراضی البرز جنگل کاری شده است/ رتبه آخر کشور در واگذاری معادن هستیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حامد فرضی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز عصر سه شنبه در بیست و یکمین جلسه شورای استان البرز  که باحضور رؤسای شوراهای استان در باشگاه میلاد برگزار شد، اظهار کرد: ۵۱۷ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی در استان البرز وجود دارد.

وی با بیان اینکه از این میزان اراضی استان ۴۴۵ هزار هکتار اراضی ملی است و تحت نظارت مجموعه منابع طبیعی در استان است، گفت: از این میزان اراضی ملی ۵۴۰ هزار هکتار اراضی بیابانی و ۳۷۵ هزار هکتار اراضی مرتعی ومابقی اراضی جنگلی می باشد.

فرضی در ادامه گفت: در طی ۳ سال اخیر اقدامات خوبی در تامین منابع ملی در استان  شکل گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان با اشاره به اینکه یک معضل بسیار بزرگی در جنوب استان تحت عنوان پروژه بیابان وجود دارد، گفت: در طول ۲ سال اخیر بیابان هایی در البرز شکل گرفته که مشکلات عدیده ای در استان ایجاد کرده است.

وی افزود: در سفر ریاست جمهور به استان ۲۰ میلیارد تومان در بحث بیابانزدایی اختصاص یافت که تاکنون ۱۰ هزار هکتار از کانون ریزگردها و ۲۴ هزارهکتاراز ۵۴۰ هزار هکتار اراضی بیابانی جنگل کاری شده است.

فرضی در بخشی دیگر از سخنانش در بحث پروژه های آبخیز داری که یکی از دغدغه های اصلی کشور است،   تصریح کرد: یکی از اولویت هایی که می تواند توسعه استان را به دنبال داشته باشد بحث منابع آبی است.

وی اضافه کرد: با پیگیرهای صورت گرفته با همکاری ریاست جهاد کشاورزی استان و استاندار رقم ۱۸ میلیارد تومان برای پروژه های آبخیزداری بصورت تخصیص ۱۰۰ درصدی ازصندوق ارضی تحقق پیدا کرده است.

فرضی مشارکت مردم در بخش پروژه های آبخیزداری را بسیارمهم دانست و گفت: غالب پروژه ها در شهرستانها با مشارکت مردم همراه بوده است واگر همراهی مردم نباشد به سرانجام خوبی نخواهد رسید.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان البرز در بحث ساماندهی معادن در سطح استان اشاره کرد و گفت: به منظور جلوگیری از سطح تصرفات معادن در استان،   بانک اطلاعاتی  معادن در استان تسهیل شده است.

وی ادامه داد: در طول ۳ سال اخیر با توجه به محدودیت ها در استان سعی بر این شده تا فضای کمتری برای پروژه های معادن داشته باشیم و از حیث واگذاری معادن در رتبه آخر درکشور قرار داریم.

این مسئول دربخشی دیگراز سخنانش اظهار کرد: ۲ میلیون تولید نهال در نهالستان بزرگ کرج داشتیم که این نهالستان یکی از برندهای تولید نهال در استان می باشد، بخصوص درتولید نهال هایی که برای پروژه های بیابانی در کشور و جنگل مورداستفاد قرار می گیرد.

فرضی تشریح کرد: پروژه های آبخیزداری در منطقه طالقان، ترسیم کربن و تشکیل۴۴ تعاونی منابع طبیعی ازعمده ترین فعالیت منابع طبیعی  با تخصص یک میلیارد تومان به منظور ذخیره تعاونی منابع در البرز شکل گرفته است که نوید خوبی خواهد بود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه بعضی از پروانه های شورایی که در اختیار روستائیان قرار دارد فاقد دام است و در اختیار اشخاص خارج از استان قرار می گیرد، گفت: اگر این تخلفات دیده شود تشکیل پرونده قضایی خواهد شد.

وی در پایان در خصوص ساخت و سازهای بی رویه در اراضی ملی گفت: وظیفه منابع طبیعی حفاظت از اراضی ملی است اگر قرار باشد در هر روستایی ساخت و ساز صورت بگیرد بایستی شورا در جریان باشد تا از سلامت آن عرصه مطمئن باشد که جز اراضی ملی نباشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.