بنا بر اعلام واشنگتن، وزیر خارجه آمریکا از ۱۴ تا ۱۶ مهر به ژاپن، کره شمالی و سپس چین سفر و با مقام‌های این کشورها درباره خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ رایزنی می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا 15 مهر در پیونگ‌یانگ با رهبر کره شمالی دیدار می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای برنامه کاری «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور برای دیدار با رهبر کره شمالی و سفر به دو کشور دیگر منطقه شرق آسیا را اعلام کرد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، پامپئو از ششم تا هشتم اکتبر (۱۴ تا ۱۶ مهر) به پایتخت‌های ژاپن، کره شمالی، کره جنوبی و چین سفر می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در اولین مقصد از این سفر، به توکیو می‌رود و با «شینزو آبه» نخست‌وزیر و «تارو کونو» همتای ژاپنی خود دیدار می‌کند.

بنا بر برنامه اعلامی واشنگتن، پامپئو قرار است ۱۵ مهر با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ دیدار داشته باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا دوم شهریور ماه سفر پامپئو به کره شمالی را با ادعای اینکه روند خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره به کُندی پیش‌رفته، لغو کرده بود اما در روزهای اخیر ترامپ به تمجید روابط دو کشور و «عشق» او و کیم جونگ اون به یکدیگر سخن گفته است.

پامپئو تاکنون سه بار به پیونگ یانگ سفر کرده که یک بار در مقام رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دو بار دیگر آن در مقام وزیر خارجه این کشور بوده است.

وزیر خارجه آمریکا بعد از پیونگ یانگ، به سئول سفر و با «مون جائه این» رئیس‌جمهور و «کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی دیدار می‌کند.

در حالی که تنش‌ها بین آمریکا و چین بر سر مسائلی از قبیل جنگ تجاری بین دو کشور ادامه دارد، وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» بعد از سئول به پکن می‌رود تا با همتای چینی «درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی» صحبت کند.

طبق بیانیه واشنگتن، پامپئو در این سه کشور بر تعهد دولت آمریکا بر خلع سلاح اتمی کاملا قابل راستی آزمایی و نهاییِ کره شمالی تاکید خواهد کرد.

سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه به دنبال  دیدار اخیر او با همتای کره شمالی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل صورت می‌گیرد، دیداری که طبق گزارش‌ها برای مهیا کردن دومین دیدار سران دو کشور صورت می‌گیرد.

اولین دیدار ترامپ و کیم ۲۲ خرداد ماه امسال در سنگاپور برگزار شد اما تاکنون به نتایجی که کاخ سفید درباره خلع سلاح اتمی کره شمالی انتظار داشته منتهی نشده است.

مقام‌های کره شمالی در هفته‌های اخیر از مواضع آمریکا علیه این کشور  به شدت انتقاد و تاکید کرده‌اند که پیونگ یانگ یکجانبه سلاح اتمی خود را از بین نخواهد برد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.