امروز هم بازار ارز با سقوط قیمتها همراه بود، هرچند بسیاری کسانی که طی روزهای گذشته دلارخریداری کرده بودند ، پذیرفتند که دربازی دلالها بازنده شده اند و برای خبرگرفتن از قیمتهابه حاشیه بازار نیامدند.

آغاز ریزش قیمت دردیگر بازارها / شیب کاهشی بازار مسکن و خودروکلید خورد

قدس آنلاین – سعید کوشافر: امروز البته اتفاق دیگری هم رقم خورد ، این اتفاق دربخشهای دیگری بود که به بهانه افزایش قیمت ارز کالاهایشان را احتکار کرده بودند تا با افزایش بیشتر قیمت دلار آنرا با قیمت بالاتری به فروش برسانند. این قشر هم پذیرفتند که روزهای سقوط این ارزخارجی شروع شده و باید هرچه سریعتر و تا بازار هنوز گرم است ودلالها مقاومت میکنند کالاهایشان را دربازار عرضه کنند تا شاید بتوانند از شور خرید مردم اندک مشتری صید کنند.

درهمین راستا بسیاری از سایتهای فروش اینترنتی کالاهای الکترونیک امروز صبح از بسیاری ازکالاهایی که طی روزهای  گذشته اعلام کرده بودند موجود ندارند رونمایی کردندو جالبتر اینکه برای این کالاها تخفیف هم قائل شده بودند. از جمله این سایتهای دیجی کالا بود که طی روزهای گذشته عملا هیچ کالای الکترونیکی برای عرضه نداشت وامروز ناگهان تعداد زیادی موبایل و لپ تاپ و ... را برای فروش عرضه کرد.

درهمین حال بسیاری از سایتها وکانالهای فروش گوشی تلفن همراه هم دست بکار شده و امروز دهها مدل گوشی را رونمایی کردند ؛ هرچند که هنوز درمقابل کاهش قیمتها و بازگشت به قیمت ماههای قبل مقاومت میکنند اما تخفیفهای درنظر گرفته شده نشان میدهد نگرانی درمیان این محتکران موج میزند.

***کاهش قیمت درسفره مردم

درهمین راستا دبیر شورای نگهبان با استقبال از روند نزولی قیمت ارز و سکه در چند روز گذشته تأکید کرد: باید اثر کاهش قیمتها در سفره مردم پدیدار شود و مایحتاج عمومی بویژه خوراک مردم به قیمت مناسب تأمین شود.

این درحالی است که وزیر جهاد کشاورزی درجمله ای قصار که شاید پاسخی بر این درخواست دبیرشورای نگهبان باشد میگوید: کاهش قیمت ارز هیچ تاثیری بر نهاده‌ها نمی‌گذارد.

محمود حجتی می افزاید: برای نهاده‌ها از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌شود و نوسانات ارزی ارتباطی به این موضوع ندارند.وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت گوشت و مرغ که بهانه‌های مختلفی افزایش داشته است, کاهش می‌یابد, گفت: بدون توجه به هزینه‌های تولید نمی‍‌شود انتظار کاهش قیمت را داشت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما یک افزایش قیمت مرغ نسبت به سال گذشته داشتیم, چرا که سال گذشته نهاده‌ها مانند ذرت، کنجد و سویا را با ارز 3200 تومانی تهیه می‌کردیم.حجتی گفت: نسبت به سال قبل قیمت ارز 30 درصد افزایش داشته است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این موضوع تاثیری در افزایش قیمت نداشته باشد.

***ریزش قیمت درمسکن و خودرو

اگر چه به گفته وزیر جهاد کشاورزی سفره مردم سودی از کاهش قیمت ارزنخواهد برد ومردم همچنان باید مرغ وگوشت و ماست و پنیرشان را گران بخرند اما گزارش های میدانی نشان می دهد قیمت آپارتمان های 40 تا 85 متری در مناطق مختلف به طور میانگین 25 تا 30 درصد کاهش یافته است، این درحالی است  بیشترین کاهش قیمت ها در آپارتمان های با متراژ بالا دیده شده به نحوی که به یکی از مشاوران املاک بسیاری از فروشنده ها حاضر شده اند با تخفیف 40 درصد آپارتمانشان را به معرض فروش بگذارند.

درهمین حال یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: پیش بینی می شود با کاهش قیمت ارز، قیمت محصولات و تجهیزات ساختمانی که از خارج وارد می شود نیز کاهش یابد و این مسئله به تبع بر کاهش نرخ مسکن در شهرها تأثیرگذار است.

محمد دامادی میافزاید:  البته در چند سال اخیر با وجود پایین بودن نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت مسکن در تهران و دیگر شهرها بودیم، اما افزایش دلار در ماه های اخیر به بزرگ تر شدن حباب بازار مسکن کمک شایانی کرد.

همچنین  رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو پیش بینی کرد تا چند روز آینده کاهش قیمت بیشتری را در بازار شاهد باشیم و این افت بویژه برای خودروهای وارداتی به دلیل نبود تقاضا، بیشتر خواهد بود.

«سعید موتمنی» امروز به کاهش شدید قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی در بازار اشاره کرد و افزود: دیروز بازار در شوک فرو رفته بود و در حالی که اکثر افراد فروشنده خودرو بودند، اما خریداری وجود نداشت.

به گفته این مقام صنفی، تا حدود ظهر دیروز کاهش یک تا 12 میلیونی قیمت ها در خودروهای داخلی در بازار را شاهد بودیم اما در خودروهای خارجی به دلیل افت ارزش دلار افت تا 50 میلیون تومانی هم به ثبت رسید.

موتمنی ادامه داد: در 2 هفته گذشته که شاهد تلاطم نرخ ارز حتی تا قیمت 19 هزار تومان بودیم، افراد برای حفظ سرمایه به فروش خودروهایشان اقدام نمی کردند اما از 2 روز پیش ورق در بازار برگشت؛ با این حال، دیروز تقاضای چندانی برای خرید وجود نداشت.

***وعده نسیه ارزانی

اما درحالی که وزیر جهاد کشاورزی حتی از دادن وعده نسیه کاهش قیمتها خودداری میکند؛  رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: مشکل گرانی مواد غذایی با کاهش نرخ ارزهای عمده بهبود می یابد.

«محمد آقاطاهر» امروز افزود: افزایش قیمت مواد غذایی از پایان اردیبهشت ماه شروع شد و در این مدت با اینکه هیچ کمبودی در اقلام خوراکی نداشتیم، اما قیمت ها برخی مواد غذایی رشد کرد.

وی با اشاره به کاهش قیمت دلار و یورو در روزهای اخیر گفت: امیدواریم با ادامه این روند قیمت مواد غذایی کاهش یابد و همانگونه که تولیدکنندگان ادعا می کردند «افزایش قیمت دلار موجب گرانی است» با افت آن، نرخ مواد غذایی نیز شکسته شود.

همچنین رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور و رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی گفت: امیدواریم در این شرایط که کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم اوضاع اقتصادی و معیشتی واحدهای صنفی و فروشندگان تلفن همراه که در ماه‌های اخیر در رکود بسیار زیادی بوده‌اند بهبود پیدا کند و بتوانند واحدهای صنفی خالی از اجناس را رونق ببخشند.

محمد مهدی غفوریان افزود: با کاهش چند درصدی که قیمت ارز داشته است انتظار داریم که در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت تلفن همراه و لوازم جانبی و قطعات باشیم. با این کاهش قیمت پیش آمده عده زیادی مشتاق به واردات تلفن همراه شده‌اند که امیدواریم سیر نزولی قیمت ارز ادامه داشته باشد تا این مشتاقان تصمیمات خود را عملی کنند.

وی افزود: اگر این سیر نزولی ارز ادامه داشته باشد حتی بیش از ۲۰ درصد کاهش قیمت در تلفن همراه، لوازم جانبی و قطعات را شاهد خواهیم بود و قطعاً واردکنندگان اشتیاق بیشتری برای واردات خواهند داشت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.