نشست «ای‌بی‌یو» روز گذشته رسماً با حضور رئیس سازمان صداوسیما افتتاح شد و بازار دیدارها و رایزنی‌های اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا- اقیانوسیه رونق پیدا کرد که در مهمترین آن‌ها می‌توان به ساخت یک سریال تلویزیونی مشترک ایران و ترکمنستان اشاره کرد.

 از گسترش حوزه‌های مشترک رسانه‌ای تا ساخت سریال تلویزیونی مشترک

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست «ای‌بی‌یو» به اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا- اقیانوسیه می‌گویند که با حضور 270 رسانه از 64 کشور در ترکمنستان رسماً از روز گذشته آغاز شد. عبدالعلی علی‌عسکری پیش از حضور با یک اقدام تحسین‌برانگیز سفر خود به عشق‌آباد را کلید زد؛ او با توجه به شرایط اقتصادی موجود تصمیم گرفت بیش از مخارج، دستاورد برای رسانه ایران اسلامی داشته باشد. همچون برخی از مسئولان که سفرهای خارجی‌شان هزینه‌های گزافی برای بیت‌المال دارد اما او راه زمینی را به مسیر هوایی ترجیح داد و خودش را به نشست «ای‌بی‌یو» رساند. در گام دوم دیدارها را شروع کرد و روز گذشته هم رسماً در میان رسانه‌های حضور یافته این نشست، زنگ افتتاحیه «ای‌بی‌یو» را به صدا درآورد. او در حاشیه این نشست بر دیپلماسی رسانه‌ای هوشمندانه و برنامه‌ریزی شده تأکید کرد که بایستی اعضای «ای‌بی‌یو» در کنار یکدیگر و با همکاری تنگاتنگ و هم‌افزایی این انحصار رسانه‌ای را بشکنند.

رئیس سازمان صداوسیما در یکی از دیدارهای خود با معاون رئیس‌جمهور ترکمنستان به ساخت یک سریال تلویزیونی مشترک رسیدند.  وی در دیدار با معاون رییس جمهور ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه تاکید کرد: برای ساخت سریال‌های تلویزیونی مشترک آمادگی کامل داریم تا با محور "مشترکات فرهنگی" ، تولیدات موثری داشته باشیم.

عبدالعلی علی عسکری در دیدار خانم  بهارگل عبدی وا به گنجینه اشتراکات فرهنگی دو کشور اشاره و تصریح کرد: چه شخصیت‌های بزرگی که ایرانی هستند و ترکمن هم هستند مثل ابوسعید ابوالخیر که در ایران شهرت فراوان دارد و مقبره‌اش هم اینجاست یا مختوم قلی خان که یکی از استوانه‌های هویتی ترکمنستان است و اشعار او آوازه فراوانی دارد و بسیار عمیق و متعالی است اینها و صدها نمونه دیگر مثل اینها می‌توانند دست مایه کارهای فرهنگی و هنری مشترک بسیاری باشد.

رئیس رسانه‌ملی تولید فیلم‌های تلویزیونی، سینمایی و مستند را از دیگر راه‌های تقویت تعاملات فرهنگی دانست و گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجارب خود در همه زمینه‌ها از فنی گرفته تا تولید فیلم و سریال را در اختیار کشور دوست و همسایه ترکمنستان قرار دهد.

وی افزود: ما می توانیم در دانشگاه صدا وسیما هم برای نیروی انسانی شماره دوره های کوتاه مدت و بلند مدت برگزار کنیم تا نیروی متخصص در همه زمینه ها داشته باشید.

رییس سازمان صدا و سیما به جنگ رسانه‌ای نظام سلطه علیه فرهنگ منطقه اشاره و تاکید کرد: درست است که کار توسعه و تقویت اقتصاد مهم است اما مهم‌تر از آن در شرایط کنونی کار فرهنگی و رسانه‌ای خوب و موثر است که قطعا با همکاری‌های منطقه‌ای و از سوی کشورهای با فرهنگ مشترک به نتیجه خواهد رسید.

رییس سازمان صدا و سیما در پایان از تلاش‌های خانم عبدی وا برای برگزاری موفق پنجاه و پنجمین نشست اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه (ای بی یو ) قدردانی کرد.

معاون رییس جمهور ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه نیز در این دیدار با تشکر از پیشنهادات موثر علی عسکری، گفت: ما در اینجا دانشکده فرهنگ و رسانه را داریم و می توانیم از میان دانشجویان، برگزیدگان را برای دوره های مختلف به دانشگاه صدا و سیمای ایران اعزام کنیم و این پیشنهاد بسیار خوبی است.

خانم بهارگل عبدی وا همکاری تنگاتنگ با جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ و رسانه را مهم توصیف کرد و افزود: باید هرچه زودتر همکاری‌های مشترک در این زمینه را آغاز کنیم و برنامه‌ریزی دقیقی برای ترتیبات آن داشته باشیم .

وی سابقه تاریخی همکاری های دو کشور را بسیار عمیق خواند و تاکید کرد: زمینه‌های همکاری بسیار است و ما باید از آنها به درستی استفاده کنیم.

مفاخر مشترک دو کشور سرمایه‌هایی برای گسترش روابط هستند

رئیس سازمان صدا و سیما در گام دیگر با وزیرخارجه ترکمنستان، دیدار کرد. او در این دیدار با بیان اینکه همواره با ترکمنستان رابطه‌ای صمیمی داشته‌ایم و مردم دو کشور نیز همین احساس را دارند گفت: مفاخر مشترک دو کشور سرمایه‌هایی برای گسترش بیش از پیش روابط هستند و باید روی آنها کار کرد.

علی عسکری در دیدار با رشید مردوف رابطه قدیمی دو کشور را گنجینه‌ای برای توسعه روابط دانست و افزود: ترکمنستان در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد، ما از این موضوع بسیار خرسندیم و پیشرفت کشور دوست و همسایه مان را پیشرفت خود می‌دانم و از هیچ کمکی در این مسیر دریغ نخواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون همیشه تجارب خود را در اختیار ترکمنستان قرار دهد گفت: بعنوان مثال ما در صدا و سیما آمادگی داریم با کمک هم سریال، فیلم سینمایی و تلویزیونی و مستند به صورت مشترک تولید کنیم.

رییس سازمان صدا و سیما بر ساخت مستندی مشترک برای معرفی بیشتر و بهتر جاده ابریشم تاکید و تصریح کرد: در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص هم دانشگاه صدا و سیما آماده از تا پذیرای دانشجویان ترکمنی به صورت تمام وقت یا دوره‌های عملی کوتاه مدت باشد.

وزیر خارجه ترکمنستان نیز با استقبال از پیشنهاد رییس سازمان صدا و سیما به دانشجویان دانشگاه روابط بین‌الملل این کشور اشاره کرد و گفت: ما آماده‌ایم تا برگزیدگان این دانشگاه را برای دوره های کوتاه مدت به دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بفرستیم تا آموزش ببینند.

رشید مردوف با بیان اینکه رییس جمهور ترکمنستان همواره ایران را بعنوان الگویی در فیلم و سریال سازی مثال می‌زند، افزود: آقای بردی محمداف همواره می‌گوید از ایران یاد بگیرید که چگونه هنرمندانه و تاثیرگذار فیلم و سریال می‌سازد و به برنامه های سالم برای کودکان توجه دارد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان توجه به حیا، عفاف و اخلاق را دستور رییس جمهور این کشور به رادیو و تلویزیون دولتی این کشور خواند و تصریح کرد: ما تاکید ویژه‌ای بر حفظ هویت و فرهنگ ترکمنی داشته و داریم و آن را مهم می‌دانیم و این را از شما ایرانی‌ها یاد گرفته‌ایم.

رشید مردوف به روابط تاریخی دو کشور اشاره کرد و افزود: در طول 27 بعد از استقلال ما جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها به ما کمک کرده  و همواره حامی ما بوده است و نخستین کشوری هم بود که استقلال ما را تبریک گفت.

وزیر خارجه ترکمنستان گفت: ما نخستین طرح‌های بزرگ مان در زمینه احداث خط لوله گاز، خط راه آهن و خطوط برق را با جمهوری اسلامی ایران آغاز کردیم و این رابطه همچنان ادامه دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد دو کشور از ظرفیت موجود برای گسترش هرچه بیشتر روابط استفاده کنند.

گسترش روابط در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات از اولویت‌های ماست

رئیس سازمان صدا و سیما سپس به دیدار وزیر ارتباطات ترکمنستان رفت. او در این دیدار با اشاره به اهمیت حوزه فنی و ساختارهای ارتباطی تأکید کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با تبادل تجربیات و دستاوردهای مهم خود در این عرصه گام مهم و جدیدی در ارتباط با جمهوری ترکمنستان بردارد.

علی عسکری در دیدار با عوض اف وزیر ارتباطات ترکمنستان روابط تاریخی و صلح آمیز دو کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: با توجه به دانش بالایی که در بخش فیبر نوری ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای داریم می‌توانیم تعاملات بسیار موثری با شما داشته باشیم و سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران با روی باز از شما استقبال می‌کند.

رئیس رسانه ملی ضمن بررسی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ارتباطاتی ترکمنستان راه های ارتقاء روابط را در این عرصه بسیار امیدوار کننده دانست.

بایرام عوض اف وزیر ارتباطات ترکمنستان نیز با اشاره به سابقه طولانی روابط در زمینه‌های فنی و ارتباطاتی با جمهوری اسلامی ایران افزود: نخستین خط فیبر نوری را در سال 1997 متخصصان جمهوری اسلامی ایران برای ما احداث کردند که از طریق آن آسیا و اروپا به هم متصل شدند و همچنین این روابط ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم ترکمنستان دوست دارند از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی استفاده کنند گفت: ما با تمام توان حاضریم تا با گسترش همکاری در حوزه‌های فنی و ارتباطی این موقعیت را فراهم کنیم و امیدواریم طرف ایرانی هم در این زمینه به ما کمک کند.

 وزیر ارتباطات ترکمنستان خواستار حضور شرکت‌های فنی و مهندسی حوزه ارتباطات جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های ویژه این کشور شد و افزود: حضور شرکت‌های فناورانه ایرانی می تواند به انتقال تکنولوژی به شرکت ها و نیروهای ترکمنستانی کمک کند و سرمایه‌گذاری خوبی هم برای ایران باشد.

رئیس رسانه ملی هم در پایان از وزیر ارتباطات ترکمنستان دعوت کرد تا در پانزدهمین اجلاس بین المللی فناوری رسانه در تهران شرکت کند.

گسترش روابط با رسانه‌ملی از اولویت‌های روسای شبکه‌های چین و ژاپن

روسای شبکه های NHK ژاپن و CCTV چین در دیدار با رئیس سازمان صدا و سیما بر گسترش روابط با رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند. رئیس NHK ژاپن با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما گسترش روابط با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است افزود: امیدواریم این روابط به بهترین شکل ممکن گسترش یابد و بتوانیم از تجارب یکدیگر استفاده کنیم.

 وی از رئیس سازمان صدا و سیما دعوت کرد تا در سفری به ژاپن از نزدیک با ظرفیت‌های این شبکه تلویزیونی آشنا شود.

رئیس رسانه ملی هم در این دیدار با تاکید بر اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار NHK قرار دهد گفت: به لطف خدا و با تلاش مدیران و کارشناسان خود توانسته‌ایم در سطح قابل قبولی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری دست یابیم و می‌توانیم این تجربیات را در اختیار شما قرار دهیم و همچنین از ظرفیت‌های شما استفاده کنیم.

 رئیس شبکه CCTV چین هم در دیداری جداگانه به توانایی این کشور در عرصه ارتباطات و فضای رسانه‌ای اشاره و تاکید کرد: ما می‌توانیم با گسترش همکاری‌ها در آینده نزدیک یک قدرت رسانه ای اثرگذار ایجاد کنیم و طراحی‌های ویژه ای داشته باشیم.

وی با تشریح ساختار رادیو و تلویزیون در چین افزود: از شما ریاست سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی دعوت می‌کنیم با سفر به چین از ظرفیت‌های مختلف ما دیدن کنید تا بتوانید برنامه‌های خبری بهتری برای همکاری مشترک داشته باشیم.

علی عسکری در این دیدار هم روابط با چین در عرصه رسانه‌ای را راهبردی و بسیار مهم خواند و گفت: ما باید بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شویم و با هم افزایی راه نفوذ رسانه‌های نظام سلطه را سد کنیم.

وی افزود: در شرایطی که جنگ روانی و رسانه ای در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی از راهبردهای اصلی آمریکاست باید در عرصه‌های رسانه با هوشیاری و تدبیر شرکت کرد و از ظرفیت‌های موجود بهره برد.

آماده‌ایم تا از تجربیات صدا و سیمای ایران استفاده کنیم

مردان قارلیف با حضور در محل اقامت رئیس سازمان صدا و سیما ضمن تشکر از حضور علی عسکری در عشق‌آباد، گفت: فرصت مغتنمی است تا راه‌های مختلف افزایش همکاری را بررسی و به سرعت اقدام کنیم. آماده‌ایم تا از تجربیات گرانسنگ شما و همکاران‌تان در ایران استفاده کنیم.

رئیس رادیو تلویزیون ملی ترکمنستان تصریح کرد: ما از شما تقاضا داریم تا فیلم‌ها و سریال‌های موفق خود را به ما دهید تا آنها را پخش کنیم و مطمئنیم که مردم هم از آنها استقبال خواهند کرد.

علی عسکری هم با بیان اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌های فراوانی دارد، گفت: همان طور که به دیگر مسئولان کشورتان گفتم با توجه به تشابهات فرهنگی که داریم می‌توانیم همکاری‌های فراوانی داشته باشیم و تجربیات خود را در اختیارتان قرار دهیم.
رئیس رسانه ملی در ادامه این نشست ضمن گرفتن اطلاعاتی از آخرین وضع رادیو تلویزیون ترکمنستان راهنمایی‌های لازم را برای چگونگی استفاده از ظرفیت کشورمان ارائه کرد.

رئیس رادیو و تلویزیون دولتی هند با علی عسکری دیدار کرد

خانم سوپریا ساهو رییس رادیو وتلویزیون دولتی هند (دوردارشان) با حضور در محل اقامت علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما با وی دیدار کرد. در این دیدار خانم ساهو و رئیس رسانه‌ملی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های متقابل بر گسترش روابط فرهنگی از جمله در تولید فیلم، سریال و مستند تاکید کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.