بارش باران پاییزی در سیزدهمین روز مهرماه حال و هوای شهرهای شمال کشور را عوض کرد، در کنار آب‌گرفتگی ، سیل و تخریب برخی منازل، مدارس 5 شهرستان در مناطق شمالی در چهاردهمین روز مهرماه نیز تعطیل اعلام شد.

بارش باران پاییزی در چهاردهمین روز مهر/ تعطیلی مدارس 5 استان شمالی

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، همیشه باران با خود برکت دارد و همه از بارش باران خوشحال می‌شوند ولی این بار  باران پاییزی  استان‌های شمالی را  غافلگیر و در سیزدهمین روز از مهرماه حال و هوای شهرهای شمالی را عوض کرد. در کنار آب‌گرفتگی و تخریب برخی منازل، مدارس 5 شهرستان  مناطق شمالی کشور در چهاردهمین روز مهرماه تعطیل اعلام شد تا دانش‌آموزان از پشت پنجره منازل شاهد بارش باران باشند.

گزارش لحظه به لحظه از اخبار بارندگی در استان‌های شمالی

00:01
قطع برق در برخی از نقاط شهری و روستایی نکا/فرماندار: خاموشی‌ها به‌زودی برطرف می‌شود

فرماندار نکا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره پرهیز مسافران و شهروندان از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مناطق گردشگری در بخش هزارجریب تاکید کرد و گفت: ممکن است براثر بارندگی شدید باران و وقوع سیلاب مشکلاتی در تردد ایجاد شود که مسافران و شهروندان از تردد غیر ضروری خودداری کنند.

عبدالجواد توحیدی‌مقدم اظهار کرد: خاموشی‌های برخی از نقاط شهری و روستایی نکا مقطعی است و به‌زودی برطرف می‌شود.

وی با اشاره به هشدار هواشناسی افزود: ستاد مدیریت بحران در آماده‌باش کامل 48 ساعته است و تمهیدات لازم برای رویارویی با خطرات احتمالی که ممکن است براثر بارندگی شدید باران و وقوع سیلاب در سطح شهرستان ایجاد شود اندیشیده شد.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان نکا نیز با اعلام اینکه با تلاش‌های انجام شده خاموشی‌ها در برخی از حوزه‌های شهری و روستایی ادامه دارد، گفت: همه تلاش ما بر خدمات‌رسانی به موقع به شهروندان و همه مردم در شهر و روستای این شهرستان است.

سیدحسین حمزه اظهار کرد: به محض فروکش کردن بارندگی برای برقراری و اتصال برق خطوط قطع شده، اقدام می‌شود.

وی افزود: برق بسیاری از نقاط شهری و روستایی وصل شده و در برخی از موارد و مناطق خاموشی‌های مقطعی است.

00:10
مدیریت بر بحران یا مدیریت در بحران؟ 

سیل و سیلاب یکی از رویدادهای طبیعی است که هر ساله بر اثر تغییرات جوی ناگهانی هوا بر اثر فشار روان‌آب به‌وجود می‌آید اما ضرورت اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع این حوادث و مدیریت بر این بحران‌ها از مدیریت پس از وقوع سیل و خسارت‌های ناشی از آن می‌چربد.

6:47
مدارس رامسر، تنکابن و عباس‌آباد تعطیل شد
بنا به اعلام ستاد مدیریت بحران مازندران مدارس رامسر، تنکابن و عباس‌آباد در نوبت صبح تعطیل شده است.

همچنین اداره آموزش و پرورش چالوس نیز طی اطلاعیه‌ای از تعطیل شدن تمامی مدارس دو شهر چالوس و هچیرود به علت بارش شدید باران خبر داد که این تعطیلی هنوز از سوی ستاد مدیریت بحران استان اعلام نشده است

8:01

بارش 177 میلی‌متر باران در 100 دقیقه در رودسر/ بارش‌ها تا یکشنبه در گیلان ادامه دارد

محمد دادرس دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت آب‌وهوای گیلان در ساعات آینده اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته سامانه بارشی که از بامداد امروز وارد گیلان شده، از روز یک‌شنبه به‌تدریج گیلان را ترک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه دیلمان امروز با دمای 13 درجه سلسیوس بالای صفر سردترین نقطه استان بود افزود: دمای هوا در برخی از نقاط استان 10 تا 15 درجه‌ سردتر شده و این ناپایداری‌ها تا روز یک‌شنبه با شدت و ضعف در مناطق مختلف استان، به‌خصوص در نقاط مرکزی و شرقی ادامه دارد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان گیلان با بیان اینکه رکورد کم‌سابقه 177 میلی‌متر باران در زمان 100 دقیقه در ایستگاه رودسر به ثبت رسیده تصریح کرد: طبق آخرین گزارش‌های دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان، شهرستان رودسر با 222 میلی‌متر، خرجگیل اسالم با 142 میلی‌متر، لاهیجان با 94 میلی‌متر، چابکسر با 67 میلی‌متر و آستارا با 55 میلی‌متر به ترتیب دارای بیشترین میزان بارندگی در استان بودند و در کلان‌شهر رشت نیز تاکنون 30 میلی‌متر باران به ثبت رسیده است.

دادرس با اشاره به اینکه دریا فردا نیز مواج بوده و برای فعالیت‌های مرتبط مناسب نیست گفت: با توجه به ماهیت بارش‌های شدید در بازه زمانی کوتاه‌مدت، احتمال آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، رانش و لغزش زمین، شکستن درختان و خسارت به تأسیسات و ابنیه در بعضی از مناطق استان وجود دارد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان گیلان با بیان اینکه از استقرار افراد و تجهیزات در حاشیه و حریم رودخانه‌ها پرهیز شود اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی وقوع بارش‌های رگباری و رعدوبرق تا روز یک‌شنبه مردم از قرار گرفتن در فضای باز و مناطق مرتفع خودداری کنند.


8:07

از فوت یک نفر براثر صاعقه در ساری تا روستایی که زیر آب رفت

مدیرکل مدیریت بحران مازندران گفت: بارش‌هایی که از روز گذشته در مازندران آغاز شد از شدت بسیار سنگینی برخوردار بود به‌طوری‌که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرد.

8:09
لغزنده و مه‌آلود بودن محورهای مازندران/ انسداد 2 محور فرعی/ احتمال رانش در محورهای کوهستانی مازندران
 

علیرضا قدمی امروز درباره آخرین وضعیت جاده‌های مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: آغاز بارش‌ها از روز گذشته ترافیک سنگینی در محورهای مازندران ایجاد کرد که مسافران به مقصدهای خود بازگشتند و در حال حاضر وضعیت عادی تردد در محورهای مازندران برقرار است.

رئیس پلیس راه مازندران اضافه کرد: همچنین به‌دلیل وقوع سیلاب جاده سلیمان‌آباد در رامسر و راه ارتباطی شیرود به تنکابن مسدود شده که مأموران راهداری درحال بازگشایی محور هستند.

این مسؤول با اعلام اینکه تمامی راه‌های اصلی مازندران باز است، گفت: مشکلی در محورهای اصلی مازندران نداشتیم.

8:24

تمامی مدارس ابتدایی شهرستان نور تعطیل شد

بارش باران در شهرستان نور که باشدت همچنان ادامه دارد موجب تعطیلی همه مدارس مقطع ابتدایی اول و دوم (اول تا ششم) شد و بیشتر معابر شهری و روستایی دچار آبگرفتگی است.

معاون امور هماهنگی عمرانی فرماندار شهرستان نور با تائید این خبر اظهار کرد: در حال حاضر تنها مدارس ابتدایی شهرستان تعطیل است و مشکلی به جز آبگرفتگی معابر وجود ندارد.

رضا نائیج نوری افزود: تا کنون گزارشی از سیل، قطعی آب، برق، تلفن و ... نداشتیم و آبگرفتگی با توجه به شدت باران طبیعی است.

8:42

سقوط ۲۰۶ به رودخانه حویق  در گیلان 

به دنبال بارش سیل آسای باران و ورزش باد شدید از ظهر دیروز در تالش و روستاهای اطراف این شهرستان، برخی جاده ها و مسیل های شهرستان مسدود و برخی رودخانه ها نیز طغیان کردند و متاسفانه امروز موجب سقوط یک دستگاه خودروی 206 به داخل رودخانه ای در حویق شد که جان دو نفر از سرنشینان خودرو را گرفت.

کاظم رزمی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تالش اظهار کرد: ساعت ۴ بامداد امروز یک خودرو ۲۰۶ از روی پل رودخانهحویق سقوط کرد.

بخشدار حویق با اشاره به اینکه سرنشینان این خودرو ۶ نفر بودند گفت: سه نفر از سرنشینان توسط مردم و اورژانس نجات یافتند و دو نفر متأسفانه فوت کرده و یک نفر نیز مفقود است.


8:44

از بارش 263 میلی‌متری باران در رامسر تا سفیدپوش شدن ارتفاعات بالای 3 هزار متر

 سید محمدرضا رضوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: از روز گذشته بانفوذ سامانه سرد بارشی شاهد بارش باران، رعدوبرق، وزش باد برخی مناطق شدید و کاهش دمای هوای مازندران بودیم به‌طوری‌که بیشترین بارش از ایستگاه باران‌سنجی میان‌لات رامسر با 263، نوشهر 154، بابلسر 93، دشت‌ناز 85، قائم‌شهر 66 و آمل 62 میلی‌متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه این بارش‌ها بخش زیادی از کم‌بارشی را جبران کرد، افزود: مهم‌ترین موضوع در بحث خشکسالی بارش برف است که می‌تواند در فصل گرم سال به مشکلات کم‌آبی کمک کند.

مدیرکل هواشناسی مازندران اضافه کرد: با توجه به شدت بارندگی مردم در شهرهای رامسر، نوشهر و ساری با مشکل آب‌گرفتگی مواجه شوند.

9:10

از کشته شدن یک نفر براثر صاعقه تا روستایی که زیر آب رفت

علی‌اصغر احمدی امروز درباره وضعیت مازندران با توجه به بارش‌هایی که از روز گذشته آغاز شد در گفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: بارش از روز گذشته تمامی شهرهای مازندران را دربرگرفت.

وی بیان کرد: براثر صاعقه یک نفر در ساری فوت شد و همچنین یک نفر در فریدونکنار در بیمارستان بستری شد که وضعیت جسمی‌اش وخیم است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به رانش بخشی از راه ارتباطی تنکابن به شیرود، افزود: در حال حاضر این محور مسدود است که مأموران درحال بازگشایی محور هستند.

احمدی به تخریب سربندی هشت واحد مسکونی در شهرهای بابل و آمل اشاره کرد و گفت: همچنین مواردی از آب‌گرفتگی منازل را داشتیم. آب وارد روستای پسنده علیای عباس‌آباد شد که مجبور شدیم بخشی از ساکنان این روستا را به مکانی امن هدایت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران ادامه داد: از لحاظ برق دچار مشکلات قطعی از ابتدای بارندگی شدیم که با توجه به حضور مأموران شرکت توزیع برق مشکل حادی در این زمینه نداشتیم.

9:19

خسارت 1.5 میلیارد باران و طوفان یک روزه بر شبکه برق مازندران/ تکذیب فوت یک نفر براثر برق‌گرفتگی در بهشهر

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: باران روز گذشته بیش از 1.5 میلیارد تومان خسارت به شبکه توزیع برق مازندران وارد کرد.

وی درباره فوت یک نفر در شهرستان بهشهر به‌دلیل برق‌گرفتگی، گفت: هیچ گزارشی از برق‌گرفتگی از روز گذشته در مازندران نداشتیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در پایان خاطرنشان کرد: تمام خطوط برقی که در تابستان ناپایدار بودند شناسایی شدند و برنامه‌ریزی برای تعمیرات اساسی در دستور کار قرار دارد.

10:22

سد میجران رامسر سرریز شد/اضافه شدن ۴ میلیون مترمکعب آب در مدت کوتاه

محمدابراهیم یخکشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، در ارتباط با وضعیت سد میجران در رامسر اظهار کرد: این سد سرریز کرده است.

وی با اشاره به بارش بیش از ۲۶۰ میلیمتری در رامسر تصریح کرد: دریچه‌های این سد را باز کردیم.

این مسؤول درباره وضعیت سدهای استان بیان کرد: وضعیت باقی سدها عادی است. در سد البرز حدود ۲۸۴ هزار لیتر آب وارد شده، بارش باران در ارتفاعات نبوده، حجم باران در دشت بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران میزان حجم سد را حدود ۱۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و یادآور شد: این سد حدود ۴ میلیون مترمکعب فضای خالی داشته که ذخیره و سرریز شده است.

10:26

پل میراثی جاده هتل رامسر فرو ریخت

به گزارش خبرگزاری فارس در شهرستان رامسر، بارش باران که در مازندران از روز گذشته آغاز و همچنان نیز ادامه دارد در شهرستان رامسر با خسارت‌های بسیار زیادی همراه بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که با بالا آمدن آب رودخانه صفارود، دیوار و حیاط مدرسه دخترانه حدادی‌مقدم تخریب شد و به اعلام ستاد مدیریت بحران، مردم ساکن در حاشیه رودخانه‌ها باید به محل امن بروند.

در بخش دیگر شهرستان، پل میراثی و پرتردد جاده هتل رامسر نیز فرو ریخت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.