علیرغم اینکه تولیدکنندگان نفت تلاش می‌کنند تا به خریداران نفت اطمینان دهند که به اندازه کافی نفت به بازار عرضه می‌کنند اما قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران علت اصلی بالا رفتن قیمت نفت است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، قیمت نفت در حالی در بازار جهانی روند افزایش را در پیش گرفته است که تولیدکنندگان تلاش می‌کنند به خریداران اطمینان دهند که به اندازه کافی نفت به بازار عرضه می‌کنند. روند افزایش اخیر قیمت نفت یادآور افزایش قیمت نفت در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ است.

اخیراً قیمت هر بشکه نفت برنت به بالای ۷۵ یورو رسیده است و این قیمت پیش‌تر در ماه می سال ۲۰۰۸ تجربه شده بود و در همان سال قیمت نفت به ۹۳ یورو در هر بشکه رسید. قیمت نفت به ین نیز به ۹۸۰۰ ین در هر بشکه رسیده است که این رقم در ماه اکتبر سال ۲۰۰۷ و پیش از رسیدن آن به ۱۵ هزار و ۳۰۰ ین به ثبت رسیده بود.

 قیمت نفت روپیه هند نیز اخیراً‌ به معادل بیشترین میزان خود در سال ۲۰۰۸ رسیده و در مسیر رسیدن به بالاترین میزان ثبت شده در سال ۲۰۱۳ است. افزایش ارزش دلار نیز مزید بر علت شده و در حال بالا بردن قیمت نفت برای کشورهای واردکننده نفت به دیگر ارزها است. قیمت نفت به سطحی رسیده است که در گذشته باعث شد که مصرف و رشد اقتصاد جهانی کاهش یابد.

یکی از مدیران ارشد صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: انرژی گران‌قیمت در زمان بسیار بدی به سراغ اقتصاد جهانی آمده است.

وی از تولیدکنندگان نفت خواست تا با اقدامات درست با روند کنونی بازار مقابله کنند. این در حالی است که آمریکا، روسیه و عربستان هر یک عوامل مختلفی را مسئول بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی معرفی می‌کنند. در حالی که آمریکا اوپک مقصر اصلی بالا رفتن قیمت نفت می‌داند این در حالی است که روسیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را علت اصلی بالا رفتن قیمت نفت می‌داند و از سوی دیگر عربستان نیز پیش‌بینی کارشناسان را عامل اصلی بالا رفتن قیمت نفت می‌دانند.

تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران باعث شده است که کارگزاران و پالایشگاه‌های نفت نسبت به آینده نفت به بازار جهانی و توانایی اوپک در عرضه کافی نفت، نگران شوند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.